Gå till innehåll

ripsaw hjärta Christie?


Lollipop

Rekommendera Poster

https://www.musclecarsandtrucks.com/the-ripsaw-is-a-personal-tank-with-duramax-diesel-power-photo-gallery/

http://www.ripsawtank.com/

Fina bilder på senaste luxusversionen av ripsaw, för mina bandvagnsokunniga ögon (world of tanks ftw :excl:), 

ser det det ut som en form av christie upphängning men med ett band som ser ut att vara spänt till höga C?

Clutch stearing låter inte jättemodernt heller trots att det är "highly propriarity" men även här har jag inte så väldigt bra koll.

Låter suboptimalt att inte ha driv/kontroll på båda banden i de där farterna, så antagligen inte men varför prata så mkt om kopplingarna då?

Filmerna på deras hemsida ger intrycket av att de jobbar med styrradier, man kan se hur bandet fladdrar när de hoppar med vagnen också.

Är det så att någon på internätet har något användbart om ripsaw som inte bara är reklam utan lite riktiga detaljer tro? jag hittar inte något riktigt användbart men det säger inget.

/henrik

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt en ännu senare version, vilket syns på antalet pendelarmar i förhållande till antalet bärhjul. Om du kollar på den du länkade så delar två första och två sista på varje sida samma bärarm, detta ger ett högt specifikt marktryck = obra. I allra senaste versionen har de individuell fjädring för varje bärhjul, en utveckling som bara tog dem 15 år att inse... 

 

Koppling/broms-styrning är kattskit och har egentligen bara använts för att det är simpelt, inte för att det ger nån ökad traversering av terräng, snarare tvärtom. Att Howe&Howe har nån sorts elektromekanisk servo som "slätar ut" bristerna kan man ju fundera kring, varför inte bygga en dubbel differential-styrning med hydraulisk servo på en gång? Fransoserna gjorde ju det redan 1920.

 

Fjädringen vet jag inte om det är christie-fjädring. Av de ww2-vagnar jag känner till åt den fjädringen upp utrymme inne i vagnen och inte utanför i aggregatet. Ripsaw har ovanligt mycket fjädringsväg (ju mer ju bättre). Bandspänningen kan jag inte heller klaga på.

 

Som det kanske märks är jag inte så hel-impad av den och det har mer med frågan: "vad betalar man egentligen för?" att göra.

Kolla på filmer när de kör med den, nästan alltid på hård mark eller lite snö.

 

Så nä, i min värld är det en överhypad bandvagn med sämre terrängegenskaper än vad den borde ha för sin prisklass som marknadsförs till lättimponerade amerikaner som tror att den är en "tank". Iofs har de själva sagt att målgruppen är VVIP. :wacko:

 

Vad jag däremot tror lite på är deras MS-1 från typ 2004 som obemannat markfordon, men inte som de tänkte utan som en rekogniserande moderfarkost åt en stor UAV (som "milrem" från Estland många försvarsmakter tittar på nu).

Lustigt nog är det bara bandspänningen i princip som har överlevt från den till idag trots att allt var så fruktansvärt skitbra när det begav sig :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...