Gå till innehåll

Alternativ bensinmotor C303


Snajjp

Rekommendera Poster

Även jag gick omkring en gång i tiden och funderade på det där med att Diesel konvertera min C303:a men efter en tid så byggdes bilen istället om och när massor med plåt försvann så  räckte original B30 maskinen till.

 

Många år senare så byttes originalmotorn ut mot en B30E vilket också fungerat en tid men nu är planen att byta ut även den till en modernare bensinmotor för Diesel är egentligen inte ett alternativ i mitt bygge.

 

Redan innan B30E motorn åkte i så sneglade jag på Volvos B6304 och dess automatlåda men frågan är har kanske redan nån prövat att bända ner denna motor i en C303:a och jag bara missat det och har man då upptäckt att den maskinkombinationen inte var lämplig/passar inte pga. storlek eller dyl?

 

Skulle vara väldigt intressant att komma i kontakt med nån som har prövat/håller på eller rent av har en i sin C303:a.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den är inte med på Fredrik L sin sammanställning av och om diesel motorer.

Har inte läst hela den tråden på ett tag, så ger du dej tid att läsa kanske det står något om det, 

En  snabb sökning gav lika många resultat på grund av ordet "Volvos" 

 

Hoppas du hittar någon som haft samma tanke eller redan gjort det,

Det underlättar ju en del om man har någon som redan brottats med problemen. 

 

Själv sålde jag min 13 till förmån för en gammal REO M35a2 Deuce and a half. Ja eller norska versionen M621

Lite konstigt att en 7 tons lastbil drog mindre bränsle än 13 bilen. Så det sitter multifuel motor i så den går att tanka på det mesta. Just nu har jag nog mer hydraul olja i tanken än diesel, på grund av fel fyllning på en maskin som de tömde och sålde blandningen billigt till mej. Och med den blandningen går den ändå billigare, 

Under 2 liter milen. på Blankdiesel. vill den ha vid normal körning.

Hade 13 bilen varit kvar så har det nog suttit en diesel i den nu med, 

Skall man använda dem och tugga massor av mil varje år är diesel att föredra.

 

Lycka till

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte kaross och gjorde en reg. besiktning med hjälp av SFRO så jag har inte direkt platsbrist i mitt motorrum.

 

Det är D-Jetronic system och det har fungerat ok än så länge…..-_-

 

Jag har varit inne på eftermarknads grejor men i slutänden är det ändå bara en B30E med allt vad det innebär.

 

Visst att byta till en helt annan motor kräver en hel del men största problemet är adaptern mellan automaten och fördelningslådan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur 303 och fd51 lådans adapter ser ut men c202 växelådsfäste/adapter styr upp ingående drev och detta gör att det blir enkelt med bolt on eller en hardyskiva. M-47 lådorna passar nästan bolton något extra bulthål får göras men de flesta hål stämmer tror även någon av automaterna borde stämma om man tar bort sista struten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...