Snajjp Postad 20 Januari , 2020 Rapport Share Postad 20 Januari , 2020 Även jag gick omkring en gång i tiden och funderade på det där med att Diesel konvertera min C303:a men efter en tid så byggdes bilen istället om och när massor med plåt försvann så räckte original B30 maskinen till. Många år senare så byttes originalmotorn ut mot en B30E vilket också fungerat en tid men nu är planen att byta ut även den till en modernare bensinmotor för Diesel är egentligen inte ett alternativ i mitt bygge. Redan innan B30E motorn åkte i så sneglade jag på Volvos B6304 och dess automatlåda men frågan är har kanske redan nån prövat att bända ner denna motor i en C303:a och jag bara missat det och har man då upptäckt att den maskinkombinationen inte var lämplig/passar inte pga. storlek eller dyl? Skulle vara väldigt intressant att komma i kontakt med nån som har prövat/håller på eller rent av har en i sin C303:a. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Januari , 2020 Rapport Share Postad 21 Januari , 2020 Nej den är inte med på Fredrik L sin sammanställning av och om diesel motorer. Har inte läst hela den tråden på ett tag, så ger du dej tid att läsa kanske det står något om det, En snabb sökning gav lika många resultat på grund av ordet "Volvos" Hoppas du hittar någon som haft samma tanke eller redan gjort det, Det underlättar ju en del om man har någon som redan brottats med problemen. Själv sålde jag min 13 till förmån för en gammal REO M35a2 Deuce and a half. Ja eller norska versionen M621 Lite konstigt att en 7 tons lastbil drog mindre bränsle än 13 bilen. Så det sitter multifuel motor i så den går att tanka på det mesta. Just nu har jag nog mer hydraul olja i tanken än diesel, på grund av fel fyllning på en maskin som de tömde och sålde blandningen billigt till mej. Och med den blandningen går den ändå billigare, Under 2 liter milen. på Blankdiesel. vill den ha vid normal körning. Hade 13 bilen varit kvar så har det nog suttit en diesel i den nu med, Skall man använda dem och tugga massor av mil varje år är diesel att föredra. Lycka till 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Januari , 2020 Rapport Share Postad 21 Januari , 2020 Jag är nyfiken på B30E monteringen.. fick du plats eller fick modifiera mycket? Hur tycker du pålitligheten är i mekaniska sprutet i skogskörning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Januari , 2020 Rapport Share Postad 21 Januari , 2020 ..och då kom nästa tanke. Är det D-jet eller K-jet på B30in du har? Eller har du kört med eftermarknads sprut? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snajjp Postad 21 Januari , 2020 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2020 Jag bytte kaross och gjorde en reg. besiktning med hjälp av SFRO så jag har inte direkt platsbrist i mitt motorrum. Det är D-Jetronic system och det har fungerat ok än så länge….. Jag har varit inne på eftermarknads grejor men i slutänden är det ändå bara en B30E med allt vad det innebär. Visst att byta till en helt annan motor kräver en hel del men största problemet är adaptern mellan automaten och fördelningslådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 21 Januari , 2020 Rapport Share Postad 21 Januari , 2020 Vet inte hur 303 och fd51 lådans adapter ser ut men c202 växelådsfäste/adapter styr upp ingående drev och detta gör att det blir enkelt med bolt on eller en hardyskiva. M-47 lådorna passar nästan bolton något extra bulthål får göras men de flesta hål stämmer tror även någon av automaterna borde stämma om man tar bort sista struten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.