Langassve Postad 28 Februari , 2020 Rapport Share Postad 28 Februari , 2020 SItter och funderar på att ha ett parallellt 12V-system med eget batteri för en del förbrukare, det är det ju många som har och inget konstigt med det. Det jag klurar på är att ha två kabelfärger som blir unika för 12V, en för konstant 12V och en för 12V när tändningen är på. Min fråga är om någon på rak arm känner till vilka färger som används i bilarna idag?~Hittar inga uppgifter i schemat... //Peter 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 29 Mars , 2020 Rapport Share Postad 29 Mars , 2020 Din fråga kan jag tyvärr inte svara på, men det kan säkert någon annan. Jag har försökt hålla mig till utrustning som går på 24V, det brukar vara snäppet bättre kvalitet på dessa än 12V varianten. De förbrukarna jag har som vill ha 12V matas via en spänningsomvandlare från 24V systemet för att slippa ha ett separat batteri ombord. /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 Mars , 2020 Rapport Share Postad 29 Mars , 2020 Jag skall bläddra i mina pärmar och se om jag hittar färg Schema. Nummer på dem finns det ju på vart kablar skall och vart de kommer i från. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 29 Mars , 2020 Rapport Share Postad 29 Mars , 2020 24V / 12V Jag har i detta nu, monterat en omvandlare från 24 V till 12 V. Förutom kabelfärger kanske det finns anledning att fundera kring effektförbrukning. Min omvandlare klarar 10 A vid kontinuerlig förbrukning. Har du ett större behov kanske ett separatsystem med egna batterier är att föredra. Strömförbrukning < 20mA, Kabel 2,0mm2/900mm. Hur omvandlaren fungerar mot datautrustning vet jag inte. Det finns vanliga elverk som passar för – och inte för datautrustning och beroende på hur känsliga dina apparater är för varierande strömförsörjning får man skaffa det som man behöver. Riktigt hur min omvandlare fungerar har jag i nuläget i inte helt förstått? Det kanske man får lära sig den hårda = dyra omvägen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 29 Mars , 2020 Rapport Share Postad 29 Mars , 2020 Spänningsomvandlare 24-12 är inga problem för elektronisk utrustning, jag tror du tänker på växelriktare DC till 230AC. Den billigare varianten har modifierad sinusvåg, vilket kan påverka känslig utrustning. Dyrare växelriktare har ren sinusvåg. 2 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 29 Mars , 2020 Rapport Share Postad 29 Mars , 2020 Tack, tur att det finns folk som har ”järn” - koll. Ja du har rätt blandade nog samman burkarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 30 Mars , 2020 Rapport Share Postad 30 Mars , 2020 Jag lånar tråden lite till... Var sitter omvandlaren till 24V/12V bäst?. Har börjat fundera på att göra det rätt från början! Tänkte sätta den bakom batteriet mot förarkupén. I bruksanvisningen anges att den inte skall sitta nära en annan värmekälla och på andra sidan sitter fläkten. Anslutning? Det är naturligtvis bra om den regleras via tändningslåset men då kan man inte ladda eller köra 12 V systemet utan tändningen på. Separat brytare kanske? Förslag? Anslutning via tändlåsets matning? Är det då att bäst att använda matning från tex anslutningskabel 73 som är lätt att mixtra med och jorda direkt mot batteriet, kanske kaross eller kan det finnas bättre sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Mars , 2020 Rapport Share Postad 30 Mars , 2020 Hur ni än bygger systemen så koppla så att backström kan gå genom förbrukarna om huvudströmbrytaren är avstängd, skulle någon ut av misstag dra på starten med huvudbrytaren av kommer de inkopplade förbrukarna brinna upp detta kan även gälla backup/minnes ström mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 31 Mars , 2020 Rapport Share Postad 31 Mars , 2020 Langassve, När du micklar med batteribank så kanske du vill ladda extra batterier med laddkretsen i bilen Du kanske redan har koll på saker och ting om inte så är ett tips att läsa på länken om installationer i båt. https://sutars.com/ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 April , 2020 Rapport Share Postad 9 April , 2020 På 2020-02-28 på 08:46, Langassve säger: SItter och funderar på att ha ett parallellt 12V-system med eget batteri för en del förbrukare, det är det ju många som har och inget konstigt med det. Det jag klurar på är att ha två kabelfärger som blir unika för 12V, en för konstant 12V och en för 12V när tändningen är på. Min fråga är om någon på rak arm känner till vilka färger som används i bilarna idag?~Hittar inga uppgifter i schemat... //Peter I Elchema och principschema används de internationella förkortningarna enligt nedan, Färg kombinationer förekommer. Bn= Brun BL= Blå GN= Grön GR= Grå R = Röd SB= Svart W= Vit Y = Gul Färg koden står i regel direkt efter en kopplingspunkt på Schemat Är det något speciellt schema du behöver se ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 9 April , 2020 Rapport Share Postad 9 April , 2020 Färgkoder? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 April , 2020 Rapport Share Postad 9 April , 2020 ja SB= svart måste väl räknas som kod Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.