Gå till innehåll

Kabelfärger TGB


Langassve

Rekommendera Poster

SItter och funderar på att ha ett parallellt 12V-system med eget batteri för en del förbrukare, det är det ju många som har och inget konstigt med det. Det jag klurar på är att ha två kabelfärger som blir unika för 12V, en för konstant 12V och en för 12V när tändningen är på.
Min fråga är om någon på rak arm känner till vilka färger som används i bilarna idag?~Hittar inga uppgifter i schemat...

 

//Peter

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Din fråga kan jag tyvärr inte svara på, men det kan säkert någon annan.

Jag har försökt hålla mig till utrustning som går på 24V, det brukar vara snäppet bättre kvalitet på dessa än 12V varianten. De förbrukarna jag har som vill ha 12V matas via en spänningsomvandlare från 24V systemet för att slippa ha ett separat batteri ombord.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24V / 12V

Jag har i detta nu, monterat en omvandlare från 24 V till 12 V. Förutom kabelfärger kanske det finns anledning att fundera kring effektförbrukning. Min omvandlare klarar 10 A vid kontinuerlig förbrukning. Har du ett större behov kanske ett separatsystem med egna batterier är att föredra. Strömförbrukning < 20mA, Kabel 2,0mm2/900mm. Hur omvandlaren fungerar mot datautrustning vet jag inte. Det finns vanliga elverk som passar för – och inte för datautrustning och beroende på hur känsliga dina apparater är för varierande strömförsörjning får man skaffa det som man behöver. Riktigt hur min omvandlare fungerar har jag i nuläget i inte helt förstått? Det kanske man får lära sig den hårda = dyra omvägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningsomvandlare 24-12 är inga problem för elektronisk utrustning, jag tror du tänker på växelriktare DC till 230AC. Den billigare varianten har modifierad sinusvåg, vilket kan påverka känslig utrustning. Dyrare växelriktare har ren sinusvåg.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite till...
Var sitter omvandlaren till 24V/12V bäst?. Har börjat fundera på att göra det rätt från början! Tänkte sätta den bakom batteriet mot förarkupén. I bruksanvisningen anges att den inte skall sitta nära en annan värmekälla och på andra sidan sitter fläkten.

Anslutning? Det är naturligtvis bra om den regleras via tändningslåset men då kan man inte ladda eller köra 12 V systemet utan tändningen på. Separat brytare kanske? Förslag? 

Anslutning via tändlåsets matning? Är det då att bäst att använda matning från tex anslutningskabel 73 som är lätt att mixtra med och jorda direkt mot batteriet, kanske kaross eller kan det finnas bättre sätt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ni än bygger systemen så koppla så att backström kan gå genom förbrukarna om huvudströmbrytaren är avstängd, skulle någon ut av misstag dra på starten med huvudbrytaren av kommer de inkopplade förbrukarna brinna upp detta kan även gälla backup/minnes ström mm.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2020-02-28 på 08:46, Langassve säger:

SItter och funderar på att ha ett parallellt 12V-system med eget batteri för en del förbrukare, det är det ju många som har och inget konstigt med det. Det jag klurar på är att ha två kabelfärger som blir unika för 12V, en för konstant 12V och en för 12V när tändningen är på.
Min fråga är om någon på rak arm känner till vilka färger som används i bilarna idag?~Hittar inga uppgifter i schemat...

 

//Peter

I Elchema och principschema används de internationella förkortningarna enligt nedan, Färg kombinationer förekommer. 

 

Bn= Brun

BL= Blå

GN= Grön

GR= Grå

R = Röd

SB= Svart

W= Vit

Y = Gul

 

Färg koden står i regel direkt efter en kopplingspunkt på Schemat

Är det något speciellt schema du behöver se ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...