Jump to content
Sign in to follow this  
SBA111

[9033] Byte av vått luftfilter till pappersinsats

Recommended Posts

Jag skulle vilja byta den originalgamla stålullsburken i luftrenaren på B18 med Zenith 36VN till en pappersinsats som passar i befintlig ytterburk.

Försökte mäta och jämföra med filter som finns att köpa, men fick inte till det.

 

Nån som vet vad som kan passa?

Nåt i  den här stilen.

1.thumb.jpg.9f5085563c5f04aa82ac6754e139f0a0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olje filtret är ganska effektiv annars.

Inte mycket som passerar där. En lurig lösning tycker jag. Ja så länge det ej lutar allt för häftigt. 

Kan ej heller måtten i huvudet tyvärr.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2020-02-28 på 22:19, SBA111 säger:

Jag skulle vilja byta den originalgamla stålullsburken i luftrenaren på B18 med Zenith 36VN till en pappersinsats som passar i befintlig ytterburk.

Försökte mäta och jämföra med filter som finns att köpa, men fick inte till det.

 

Nån som vet vad som kan passa?

Nåt i  den här stilen.

1.thumb.jpg.9f5085563c5f04aa82ac6754e139f0a0.jpg

Om du byter köper jag gärna det gamla stålfiltret m oljebad av dig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kikat lite vidare i frågan. Det var inte så enkelt som jag inbillade mig.

Min minnesbild var att stålullsburken låg lös inuti luftrenaren ungefär som ett pappersfilter, men så är det inte.

Stålullsburken  är punktsvetsad i locket, och det är synd att hugga sönder originalet så ska man göra nåt bör hela luftrenaren bytas.

 

Hela bytestanken kommer sig av att filtret fäller trådbitar, ullen är ganska grov ca 0.3 mm, trådbitarna hamnar i oljan och kanske åker en del åt andra hållet, jag vet inte.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bild på burken så är det lättre, många burkar på äldre bilar gick att snitta i plåtpresningen och sen bara i med pappfilter, och gamla zenth passar väl amazon varianten burk och sen ett pappfilter, har du tidigare haft olje bad så andas den något lättare med papp och blandningen kan bli lite magrare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, SBA111 säger:

Jag har kikat lite vidare i frågan. Det var inte så enkelt som jag inbillade mig.

Min minnesbild var att stålullsburken låg lös inuti luftrenaren ungefär som ett pappersfilter, men så är det inte.

Stålullsburken  är punktsvetsad i locket, och det är synd att hugga sönder originalet så ska man göra nåt bör hela luftrenaren bytas.

 

Hela bytestanken kommer sig av att filtret fäller trådbitar, ullen är ganska grov ca 0.3 mm, trådbitarna hamnar i oljan och kanske åker en del åt andra hållet, jag vet inte.

 

 

Ajdå, det är inte helt bra. Har du någon bild på filtret, skulle vara intressant att se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det här vanliga burken? https://www.skandix.de/de/dokumente/produkthinweis/luftfilter-fuer-zenith-36-einfachvergaser/3000213/?dc=29&bi=6f3298ffd05c2d14e57deac5fb87da1f

 

Annars så om man ska ha filter i konstigt mått så kör fransmänen med en smart lösning, två hålnät /hönsnät och den bit skumplast.  när man beställer så får man bara en bit skumplast skumplast när man beställer nytt, rullar skumplasten runt det ena hålnätet och sen trär det något större över sen monterar i luftburken lite i kläm som alla andra vanliga luftfilter.  volvo penta har samma typ: Bildresultat för air cleaner indenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilden från reservdelskatalogen är det bästa jag kan åstadkomma. Det är liksom uppochnervänt jämfört med andra filter.

 

Luft in via 84 in i ytterburken 65. Sen uppåt och ner igen i oljebaljan 66. Vidare uppåt igen i stålullsburken 67 ut i snabeln och slutligen ner i förgasaren.

Jag trodde att 67 var två bitar, med en lös stålullskapsel och ett avlångt lock, men det är en hoppunktad enhet.

 

Kanske man skulle byta stålullen till sån skumplast som motorcykelkillarna använder?  

Filterburk.thumb.jpg.33940a39977fb976ecb0453a9455e3e0.jpg

 

IMG_3579.jpg.1b16a2f49ab347833e1d1669bfa9f8d5.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, eile said:

Går det inte riva ur ståltrådsfiltret och sen bara klämma ett vanligt filter mellan plåthalvorna 

Jo, det var ursprungstanken.

 

Det som jag egentligen försökte fråga om i första inlägget men inte uttryckte på ett vettigt vis är att alla filterinsatser verkar säljas som reservdel till en specifik bilmodell, jag skulle vilja se vad som finns att köpa på innerdia, ytterdia och höjd. 

 

Intressanta länkar! Synd att man inte har en Cadillac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen som skall göra vår service och byta olja, och kan mäta när det är tomt ? 

Jag har bara en överdel liggandes. Vet ej om jag kan få några vettiga mått från den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hasse, jag kan mäta själv, men när jag har mätt, hur får jag tag i ett pappersfilter med dom måtten?

Jag var på Biltema med tumstock och öppnade deras kartonger och mätte och det fick jag ovett för.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

måttet är väl samma som till duetten.  tror det stod i länken jag bifogade provade ett sök tidigare och hittade filter på tysksidorna, men det finns ju en uppsjö av lösningar är ståltråden slut snitta upp och byt den eller ta en annan luftburk till zeniht på tidig b18 användes en gummiringstätning och då passade vanliga "stekpannan" som man tydligen kallade den andra luftburken,  jag hade valt att snitta upp tagit bort stålullen sen klämt dit ett nytt pappfilter eller gjort franska skumpl st lösningen som volvo penta kör med och som även jag har på min bil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, SBA111 säger:

Hasse, jag kan mäta själv, men när jag har mätt, hur får jag tag i ett pappersfilter med dom måtten?

Jag var på Biltema med tumstock och öppnade deras kartonger och mätte och det fick jag ovett för.

 

 

Ja det blir svårt de kan till och med klassa det som snatteri har jag sett skyltar om.

Brukar be personal om hjälp att öppna och mäta.

 

Har du problem med olje renaren ?

Funderar då du vill byta. Den tar ju upp fukt och annat. Så i mina ögon är den bra och lättskött. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testa att köpa fyrkantigt luftfilter och klipp till? Kan det funka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...