Gå till innehåll

[9033] Byte av vått luftfilter till pappersinsats


Rekommendera Poster

Jag skulle vilja byta den originalgamla stålullsburken i luftrenaren på B18 med Zenith 36VN till en pappersinsats som passar i befintlig ytterburk.

Försökte mäta och jämföra med filter som finns att köpa, men fick inte till det.

 

Nån som vet vad som kan passa?

Nåt i  den här stilen.

1.thumb.jpg.9f5085563c5f04aa82ac6754e139f0a0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2020-02-28 på 22:19, SBA111 säger:

Jag skulle vilja byta den originalgamla stålullsburken i luftrenaren på B18 med Zenith 36VN till en pappersinsats som passar i befintlig ytterburk.

Försökte mäta och jämföra med filter som finns att köpa, men fick inte till det.

 

Nån som vet vad som kan passa?

Nåt i  den här stilen.

1.thumb.jpg.9f5085563c5f04aa82ac6754e139f0a0.jpg

Om du byter köper jag gärna det gamla stålfiltret m oljebad av dig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat lite vidare i frågan. Det var inte så enkelt som jag inbillade mig.

Min minnesbild var att stålullsburken låg lös inuti luftrenaren ungefär som ett pappersfilter, men så är det inte.

Stålullsburken  är punktsvetsad i locket, och det är synd att hugga sönder originalet så ska man göra nåt bör hela luftrenaren bytas.

 

Hela bytestanken kommer sig av att filtret fäller trådbitar, ullen är ganska grov ca 0.3 mm, trådbitarna hamnar i oljan och kanske åker en del åt andra hållet, jag vet inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild på burken så är det lättre, många burkar på äldre bilar gick att snitta i plåtpresningen och sen bara i med pappfilter, och gamla zenth passar väl amazon varianten burk och sen ett pappfilter, har du tidigare haft olje bad så andas den något lättare med papp och blandningen kan bli lite magrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, SBA111 säger:

Jag har kikat lite vidare i frågan. Det var inte så enkelt som jag inbillade mig.

Min minnesbild var att stålullsburken låg lös inuti luftrenaren ungefär som ett pappersfilter, men så är det inte.

Stålullsburken  är punktsvetsad i locket, och det är synd att hugga sönder originalet så ska man göra nåt bör hela luftrenaren bytas.

 

Hela bytestanken kommer sig av att filtret fäller trådbitar, ullen är ganska grov ca 0.3 mm, trådbitarna hamnar i oljan och kanske åker en del åt andra hållet, jag vet inte.

 

 

Ajdå, det är inte helt bra. Har du någon bild på filtret, skulle vara intressant att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här vanliga burken? https://www.skandix.de/de/dokumente/produkthinweis/luftfilter-fuer-zenith-36-einfachvergaser/3000213/?dc=29&bi=6f3298ffd05c2d14e57deac5fb87da1f

 

Annars så om man ska ha filter i konstigt mått så kör fransmänen med en smart lösning, två hålnät /hönsnät och den bit skumplast.  när man beställer så får man bara en bit skumplast skumplast när man beställer nytt, rullar skumplasten runt det ena hålnätet och sen trär det något större över sen monterar i luftburken lite i kläm som alla andra vanliga luftfilter.  volvo penta har samma typ: Bildresultat för air cleaner indenor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden från reservdelskatalogen är det bästa jag kan åstadkomma. Det är liksom uppochnervänt jämfört med andra filter.

 

Luft in via 84 in i ytterburken 65. Sen uppåt och ner igen i oljebaljan 66. Vidare uppåt igen i stålullsburken 67 ut i snabeln och slutligen ner i förgasaren.

Jag trodde att 67 var två bitar, med en lös stålullskapsel och ett avlångt lock, men det är en hoppunktad enhet.

 

Kanske man skulle byta stålullen till sån skumplast som motorcykelkillarna använder?  

Filterburk.thumb.jpg.33940a39977fb976ecb0453a9455e3e0.jpg

 

IMG_3579.jpg.1b16a2f49ab347833e1d1669bfa9f8d5.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, eile said:

Går det inte riva ur ståltrådsfiltret och sen bara klämma ett vanligt filter mellan plåthalvorna 

Jo, det var ursprungstanken.

 

Det som jag egentligen försökte fråga om i första inlägget men inte uttryckte på ett vettigt vis är att alla filterinsatser verkar säljas som reservdel till en specifik bilmodell, jag skulle vilja se vad som finns att köpa på innerdia, ytterdia och höjd. 

 

Intressanta länkar! Synd att man inte har en Cadillac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måttet är väl samma som till duetten.  tror det stod i länken jag bifogade provade ett sök tidigare och hittade filter på tysksidorna, men det finns ju en uppsjö av lösningar är ståltråden slut snitta upp och byt den eller ta en annan luftburk till zeniht på tidig b18 användes en gummiringstätning och då passade vanliga "stekpannan" som man tydligen kallade den andra luftburken,  jag hade valt att snitta upp tagit bort stålullen sen klämt dit ett nytt pappfilter eller gjort franska skumpl st lösningen som volvo penta kör med och som även jag har på min bil. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, SBA111 säger:

Hasse, jag kan mäta själv, men när jag har mätt, hur får jag tag i ett pappersfilter med dom måtten?

Jag var på Biltema med tumstock och öppnade deras kartonger och mätte och det fick jag ovett för.

 

 

Ja det blir svårt de kan till och med klassa det som snatteri har jag sett skyltar om.

Brukar be personal om hjälp att öppna och mäta.

 

Har du problem med olje renaren ?

Funderar då du vill byta. Den tar ju upp fukt och annat. Så i mina ögon är den bra och lättskött. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...