Gå till innehåll

Mått på de hålade masonitskivorna?


Langassve

Rekommendera Poster

Jag och Micke håller ju på med dessa i våra projektbilar just nu.

 Men mått verkar inte stämma exakt på cm, så jag antar att det är lite sådär med passning om man kör efter mallar.

  Men i kiosken (förarhytten) verkar bitarna väldigt lika även med hålbilder. Men inte bak.

 

Bifogar en färsk bild från helgen som varit, med endast provmonterade skivor i min bil.

20200307_235418.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi båda har isolerat längre i väggarna bak, med 30mm isolering.

 Då blir det naturligt och snyggt att montera väggskivorna i spåren som ser ut som just spår för skivor (kanske civila bilarna fick sin typ av inredningar så?), och ända upp till takkanten.

  Bra blir det iaf.. bilden här är också bara provpassning och skivorna är inte fastskruvade helt än.

20200307_105904.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag gillar trådämnet bjuder jag på en bild i Mickes 11-projekt också.. han sågade all masonit och hann lackera den och montera den på en helg. Otroligt itag han hade, det va kämpande nästan hela natten till söndagen också. Teor han åkte hem och vilade några timmar vid 05.

 Så att vi hårdkämpar med bilarna är väl ingen överdrift haha.

IMG-20200308-WA0008.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Svana säger:

Vi båda har isolerat längre i väggarna bak, med 30mm isolering.

 Då blir det naturligt och snyggt att montera väggskivorna i spåren som ser ut som just spår för skivor (kanske civila bilarna fick sin typ av inredningar så?), och ända upp till takkanten.

  Bra blir det iaf.. bilden här är också bara provpassning och skivorna är inte fastskruvade helt än.

20200307_105904.jpg

Ser bra ut det där, funderar på nåt liknande men tänker kanske laserskära ut skivorna i 3 eller 4 mm plywood, med ett eget hålmönster som inte går ända ut i skivans kant... Eller klä dem med filtmatta kanske... Har en det att besluta innan jag sätter igång känner jag.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallas för board eller hålboard i fackspråk. Finns på alla byggföretag och större Bauhaus, K-rauta, brädgårdar mm vad jag googlat iaf.

 Ca:240kr/skiva 120×240 cm tror jag det var i lokala XL-bygg butiken här.

 

Tyvärr är nog orginalskivornas hål c-c mått i tum eller nåt.. Skivor som säljs i Sverige har cc13×13mm, och det stämde inte alls med orginal.

 Därför hamnar inte karossens skruvhål i skivornas hål.. tyvärr.

 

 Det skapar merjobb att mäta och malla om var skruvhålen är. Om man inte väljer att borra nya skruvhål genom boarden och in i karossen förstås.

 Jag ville inte det, eftersom jag rostskyddat och lackat så noga innan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2020-03-09 på 13:58, Svana säger:

Eftersom jag gillar trådämnet bjuder jag på en bild i Mickes 11-projekt också.. han sågade all masonit och hann lackera den och montera den på en helg. Otroligt itag han hade, det va kämpande nästan hela natten till söndagen också. Teor han åkte hem och vilade några timmar vid 05.

 Så att vi hårdkämpar med bilarna är väl ingen överdrift haha.

IMG-20200308-WA0008.jpg

Riktigt stiligt!
Vad är det för färg ni målat panelerna med? Färgkod? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke sprutade med cammo mörkgrön från Per i Åkersberga, kolla blocketannons.

 Jag kör orginal 2 komponent gröna som är inuti bilarna, från Syntema. Det är snygg ihop med rostfria blankpolerade skruv och mutter mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...