Gå till innehåll

Installation av spänningsomvandlare 24V/12V


Lasse303

Rekommendera Poster

Frågan: vilken är bästa installationen av en spänningsomvandlare?

Det är nog bäst att skapa en egen tråd ... det verkar vara så enkelt innan . Omvandlingsburken är på plats men...

Har börjat fundera på att göra det mera rätt än fel:(

 

Gripen säger:
Spänningsomvandlare 24-12 är inga problem för elektronisk utrustning,
 jag tror du tänker på växelriktare DC till 230AC. Den billigare varianten har modifierad sinusvåg,
 vilket kan påverka känslig utrustning.
 Dyrare växelriktare har ren sinusvåg.

Lasse303:
Var sitter omvandlaren till 24V/12V bäst?.
Tänkte sätta den bakom batteriet mot förarkupén. I bruksanvisningen anges att den inte skall sitta 
nära en annan värmekälla och på andra sidan sitter fläkten.
Anslutning? Det är naturligtvis bra om den regleras via tändningslåset men då kan man inte ladda 
eller köra 12 V systemet utan tändningen på. Separat brytare kanske? Förslag? 
Anslutning via tändlåsets matning, eller en separat matning från batteri
 Via tändlåset - är det då att bäst att använda matning från tex anslutningskabel +73 som är lätt att mixtra med 
och jorda direkt mot batteriet, kanske kaross eller kan det finnas bättre sätt? Kanske effekt förloras om 1032075692_Konvertering24-12V.thumb.jpg.0a04d1fdfd3c1f59ec9b784a012a8e1c.jpgmatningskablar inte utgår från batteri?

Eile säger:
Hur ni än bygger systemen så koppla så att backström kan gå genom förbrukarna om huvudströmbrytaren är avstängd, skulle någon ut av misstag dra på starten med huvudbrytaren av kommer de inkopplade förbrukarna brinna upp. Detta kan även gälla backup/minnes ström mm.  
Lasse303:
Jag ritade några förslag till elschema. Förklara hur du menar med installation och backströmmen, gärna med en skiss hur du tänker.

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det har jag provat Eile :-) Var för het på gröten tryckte på startknappen med huvudbrytaren av, bye bye stereon, RIP

 

Det var ett tag sedan jag pysslade med bilen, men om jag minns rätt så bryter huvudströmbrytaren på minussidan. Jag hade kopplat på kablarna direkt på batterierna för att kunna ha systemen i bodelen igång även om bilens huvudströmbrytare var av. Följden blev att när jag tryckte på startknappen med avstängd huvudströmbrytare så gjorde startmotorn sitt bästa att hitta jordning. Det lyckades den med via chassit på stereon (och möjligen var antennfotens jordning inblandad också) Strömrusningen avlivade snabbt och effektivt både stereo och 24-12 omvandlaren, snyft, kalkat..

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma dumhet med den helt nya pioneeren som sattes i min för förra säsongen, men märkligt nog fick den liv igen, men har ibland ändå vägrat gå att slå på utan att ha varit helt strömlös ett tag, har denna månad kvar på garantin så ev tas min bil ut i veckan så jag hinner kolla upp om inskick ska göras.  Omvandlare eller annan utrustning i närheten av batterier är inte helt lämpligt för ev oxidation om inte utrymmet är väl ventilerat , men med nuvarande nästan täta batterier tror jag inte det är så farligt. På bussar ligger ofta omvandlarna i säkringsskåpet.  

 

Vad är det för 12 volts utrustning som ska kopplas in?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, Instrumentet jag tänker montera är en vakuummätare. Hittade en, men 12V:s. På hyllan låg en omvandlare 24V 12V, sen några år.. som jag aldrig brytt mig att montera. I samband med att jag reparerade Framjulsdriften (se inlägg om bil 112180) och lärde mig hur det fungerar så tänkte jag. Att det är väl märkligt att det inte finns en mätare som visar om det finns tillräckligt med vakuum för att koppla ur drivning på framhjulen. Det skall åtgärdas! Mätaren har inte kommit än, men snart. Så blev jag tvungen att lösa omvandling mellan 24 V till 12 V. Det var inte så enkelt som jag inbillade mig från början.
Laddningskretsen ger 27-28 V med 6A enl VH. Jag tror att det är den mindre generatorn som sitter i bilen 35A? Jag har inte radiobilen...
Först tänkte jag sätta den på nr 37 (se bild 38-5) ja det var ju extra klantigt. Den tråden blir ju strömlös när framhjulsdriften kopplas in. Nästa idé är på säkring A3 tråd 3 från Tändningsnyckeln. Tänkte också sätta en brytare, men kanske inte sen jag läst era inlägg, får räcka med en säkring på ?A. Alla säkringar i bilen är på 8A i boxen A+B. Generatorn mår dessutom inte så bra av spänningsfall? Hittade lite fakta om men vet inte om det är relevant? Omvandlaren ger ut 12,8 V mätt i dag.
I anvisningen skall den matas med 24 V och spänningen i bilen är 27-28 V. Ledningen skall vara 2.0mm2 max 900 för korrekt effekt men om jag sätter den från säkring A3 med en kabel på 2,5mm2 och jordar i chassi kanske kanske spänningen sjunker lite (säkring A3 till bakom batteriet är längre än 900) Ja många frågor blir bara för jag önskar ha koll på vakuumtrycket :unsure:

Hämtat från VH 
752946944_Laddningsregulator35A.thumb.jpg.a1294a8c2d77bd8f10a27ae915573406.jpg

 

 

Laddningsregulator 35A.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det enbart är för att köra en vakuummätare, kan det beroende på vilken mätare det är mycket väl vara så att 12V-matning enbart är för belysningen. I så fall hade jag skippat omvandlaren och om möjligt bytt den inbyggda lampan till en för 24V eller om det inte går alternativt är LED-belysning satt ett förkopplingsmotstånd.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, inte helt min tanke var nog från början att kunna ladda mobil m.m. men just nu är det focus på vakuummätning. Däremot är det en bra idé = ju mindre som avviker desto enklare och bättre. Varför sitter det inte en övervakningsfunktion på den i mitt tycke centrala och viktiga funktionen. Som alla vet, är ju drivning på framhjul inkopplad om vakuum inte finns, vilket inte går att kontrollera annat en med magkänslan under körning.

Löser jag problemet :wub: skall jag erbjuda ett kit till självkostnadspris till den första som beställer! Vi tar våra terrängbilar till nya nivåer. Jag har troligen åkt runt med framhjulsdrift under en tid utan att inse detta. Kontrollampan ger ju ingen vägledning, endast ström på eller av och är lampan trasig ja ...

Gripen säger: Brytare bryter på minussidan? Uppkommer då inte det som man varnar för, att strömmen söker ny väg via någon egen jordning. Bör man inte bryta på plussidan? I "Sutars" förslag, se länken bryter de på +,
https://sutars.com/support/sakerhet/var-bor-jag-koppla-in-huvudstrombrytaren/

Tar man däremot bort batteri, skall man börja med minuspolen enligt läroboken, så vad är rätt eller mindre bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt glödlampa i mätaren och till telefon mm ta en 12/24 plugg tex denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/usb-uttag-2000041854

 

Ang vaccumet så har du väl bensinare och oändligt vaccum och 11 har väl ramtank som c202 åker du däremot diesel då kan vaccum laddningen ta lite tid om man har orginaltanken och systemet läcker något. 

Ang 12 volts instrument mm man vill köra 24 volt så går det att montera in en spänningsregulator, https://www.elfa.se/search?q=spänningsregulator&filter_Fast+utspänning~~V=12

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oändligt vakuum det låter det! Så fort vakuumsystemet läcker kopplas framhjulsdrivningen in mekaniskt utan pardon. För en mindre peng har du koll på slangar, membran och sparar bensin.

Ok bra idé. Spänningsregulator det kräver lite mer funderingar. Projektet växer suck.

Om det nu är ett problem att mata min bef. Spänningsomvandlare med 28 V? Omvandlaren blir väldans varm vid överbelastning. Blir det inget bra får jag kanske nöja mig med testutrustning som körs en stund... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omvandlaren är väl gjord för 24 volt system och dessa laddar ju upp mot 28 volt likt 12 volt system som bryter just innan 14 volt.

ang Vaccum så har jag samma system med 3 mag ventiler på min men bara en mycket liten vaccumpump och ramtanken bortkopplad och endast en mindre tank och fri nav på din finns väl inte frinav så inget händer om 4x4 driften åker i vid färd, 303 har väl 4x4 bromsning likt 202?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt - omvandlaren borde fungera ( om jag tolkar dig rätt) trots att Input blir 28 V. Vi får se vad som händer i test. En TGB 11:s vakuum skapas av sug  från motorn, anslutning uppe på topplocket. Exakt hur undertrycket skapas har jag inte klurat ut än. 
4WD regleras av en fjäder som mekaniskt trycker mot en länkarm med klokoppling till framaxel. Saknas undertryck i vakuumdosa trycker fjädern in klokopplingen och vips är det 4WD. Undertrycket suger ihop fjäder och klokopplingen kopplar ur. En bil med med läcka i vakuumsystemet (tillräckligt stor) kör med 4WD inkopplad så vitt jag förstår. Samma sak händer om spänningen tappas över regleringsventil till framhjulsdriften. Undertrycksventilen stänger, vakuum saknas, och 4WD är inkopplad. Det är möjligt att det finns någon finess som jag inte har förstått? 
Frinav och annat tekniskt på 202 har jag inte koll på , men det verkar som framhjulsdriften läggs i när det fungerar. På en C303 är den inkopplad om det inte fungerar - kanske jag tänker fel?
Ja C303 lägger i framhjulsdriften om bromstrycket överskrider ett visst tryck. Ventilkretsen bryts - vakuum släpper - 4WD.
 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har brytaren på - eller + spelar ingen som helst roll i ett fordon, problemet uppstår när man är inne i systemet och mixtrar med utrustning som man vill ha spänningssatt även med huvudströmbrytaren avslagen.

 

Att man ska ta bort minuspolen vid ex. batteribyte beror på att de flesta fordon har - i karossen. Om du vid demonteringen av - polskon med verktyget nuddar någon karossdel händer absolut inget alls. Men börjar du med + polskon och nuddar karossen etc. får du en ljusbåge och i värsta fall exploderar batteriet med personskador som följd. 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte i 1:a hand  på utsidan av magnetventilen, kanske direkt efter ventilen så slipper man att lyfta på golvluckan om det behövs fixas. Där får man koll på både vakuum i vakuumdosa  och ström av och på om man vill. Mitt syfte är att veta om 4wD är inkopplad?

  Det borde vara på samma ställe på din c202 men då kollar du om 4wD blir inkopplad = vakuum efter du tryckt på knappen, antar jag?
  Moment 1 blir att kolla om vakuum skapas som det ska när man pillat med slangen och monterat vakuum sensor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej på min behövs vacum för att frilägga 4x4,  på den kortare c202 är 4x4 inkoppling när man bromsar att rekommendera att koppla bort även i originalskick och såklart måste det vara borta när man har frinav,  vet inte hur ni brukar göra på 303'orna kanske  4x4 bromsning fungera bättre på dem. På  c202 kostar det både fd lådor och drivaxlar samt allmänt livsfarligt på så kort hjulbas.  Om du vill se att 4x4 drift ansätts måste mätaren sitta mellan mag ventilen och dosan men då kommer den också markera varje inbromsning om du inte kopplar ur 4x4 bromsningen.  Hur menar du med utsidan av magventilen?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med utsidan, =från (räknat från m-ventil) menar jag den sidan som matar vakuumdosan (slang mellan m-ventil och dosa), i motsats till insidan, = till (slang till m-ventil från vakuumtank). Hoppas jag lyckas förklara  vad jag menar med ut- och insida.

Du har rätt i att vakuum försvinner när bromsning sker med tillräckligt tryck och mätaren kommer att reagera, när strömkretsen bryts  till m-ventil. På sätt och vis kan det vara bra att bli påmind om vad som händer. Det är inget man direkt sitter och tänker på när inbromsning sker vid ett rödljus. När trycket släpper skall 4wd kopplas ur när vakuum återgår till det normalt undertryck , strömkretsen sluts till m-ventil. Man kan då direkt bekräfta att vakuumsystemet är friskt och fungerar som det är tänkt. Läser jag lite mer i VH framgår det att kontrollampor till diff-spärr skall tändas när vakuum > ca 40 kPa på en C303. Tänds inga lampor - vad är problemet elfel eller vakuumfel? Felsökning underlättas.

Nu är mätaren monterad och driftsatt.  Jag har provkört för att se om vakuumsensor påverkar, men allt kräver lite fler fullskaliga tester. Jag har letat i VH för att se vilket undertryck som uppstår, men endast hittat det konkreta värdet på 40 kPa för kontrollampor för diffar. Det gör det lite komplicerat. Räcker instrumentet till? Jag vill inte lägga ut för mycket på något som inte behövs, utan bara är bra att ha.

Vi får se - om det blir vandring i blåsippeskogen och eller tgb-övningar. Vi får inte glömma bort att det är vår, solen skiner och än så länge är vi inte drabbade av Covid-19. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också på att-göra-listan att uppdatera manövreringen och indikeringen av diffarna. Jag tänker nog gå en annan väg, det är såklart bra att veta om det finns vacuum eller ej, men det går inte att med säkerhet fastställa om diffen har fullt ingrepp eller ej, trots fullgott vacuum. Vet att westcoastspiders.com sålde lock till vacuumklockorna med en induktiv givare som talade om klokopplingens position.

Dom verkar inte aktiva längre, men det hindrar ju inte att man försöker fixa något liknande.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart intressant funktion du beskriver. Kan man fixa en kontakt på ställskruven i locket på v-dosan vore det bäst!Ja det är ett problem med mäta funktionen indirekt. Går det att mäta anspänning i fjäder? Min BoB lösning som sylten ... (billigt och bra) har sina begränsningar.
  Ett sätt att kolla funktion är att lyfta upp bilen på en sida som jag beskriver i min ”egen” biltråd, men inget jagvill göra särskilt ofta och visar bara vad som händer precis när man testar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...