Gå till innehåll

Installation av vakuummätare till 4WD


Lasse303

Rekommendera Poster

Ska det åkas mycket landsväg så bygg bromsystem som bromsar riktigt och på rätt sätt med rätt fördelning mellan bak och framhjul era nuvarande triangelsystem med dubba servon gör att jämnbromsverkan blir svår att uppnå antingen bromsar vf forvardback och hf bakvard back  och vänster bak eller vice versa ingen bra lösning men räcker gott för skogskörning. Hade inte 11bilarna någon 60-70km/h dekal om max hastighet för landsvägskörning?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att operera in en mätare på den statiska IN-sidan på magnetventilen.

 

Den högra mätaren visar insidan till m-ventil (något större inv diameter på slang)  och den vänstra tryck mot vakuumdosa

1: Bilden visar vakuum vid tomgång, 2:a Bilden visar lågväxel 3:e visar vakuum efter 10 minuters körning.
Trycket bör räcka till diffspärr ( tror det är 0,45 bar=?)
Nu finns det möjlighet att enkelt kolla att vakuumsystemet är friskt och vilka värden som är aktuella. 
Det statiska trycket tycks ligga på 0,65 vid tomgång och ca 0,7 bar vid körning

Fyll gärna på med andra bilars vakuum så får vi en bra referens på vad som kan anses normalt. Trycket kan säkert variera något beroende hur vi mäter, instrument, vakuumslang osv.
/L

 

Start tomgång.JPG

 

 

Lågväxel.JPG

Kört i 10 minuter.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-07 på 11:19, eile säger:

Ska det åkas mycket landsväg så bygg bromsystem som bromsar riktigt och på rätt sätt med rätt fördelning mellan bak och framhjul era nuvarande triangelsystem med dubba servon gör att jämnbromsverkan blir svår att uppnå antingen bromsar vf forvardback och hf bakvard back  och vänster bak eller vice versa ingen bra lösning men räcker gott för skogskörning.

 

Jeg har ikke merka noe til det på min C303/11-bil. Den er stødig som et fjell uansett hvor hardt jeg bremser.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”bytt tråd från Instrument byggare bob”
Ja det är nog så, insuget skapas. Tänkte inte på det :blush: Men ändras inte suget vid olika varvtal antar jag. Det är ett konstant undertryck på 70 kPa. Borde kanske finnas ett undertrycks pys? Jag bli nog tvungen att flytta den ena mätaren till andra sidan om backventilen och kolla.

Magnetventil öppnar och stänger med spänning av och på. Skall läsa på i VH om undertryck > -x kPa, kan öppna och reducera vakuum. Ventilen är även kontrollerad av en fjäder. 

   Jag tycker att det lika kul att förstå hur saker ting fungerar som att ha nytta av bilen. Jag använder min bil som bas vid uppgifter i fält, prylar och skydd för väder och vind. Tyvärr är nog exteriör och polisch eftersatt. Såg Audi4:s bil på bilden som hör hemma på museum inte i skogen!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är lättare att förstå hur vaccum fungerar på en bensinare om man är uppvuxen med vaccumtorkare på sina bilar.  Då lärde man sig snabbt när man åkte mest ekonomiskt.  Backventilen ska vara där för att du även ska ha vaccum vid högbelastning och med spjällen öppna dvs gasen i botten. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha... Vakuumtorkare... sitter på min gamla  Buick från -48.. vilket bottennapp till konstruktion.. om man får tillåta sej att vara en smula kritisk :P

 

På tomgång, med gasspjället stängt fungerar de perfekt.. men så fort man tampar på gasen, stannar de. Ingen höjdare när man kör i regnväder och behöver accellerera. Problemets kärna ligger just i det faktum att bilarna från den tiden inte hade någon vakuumreserv i form av en tank med backventil, vilket hade varit en enkel och billig lösning på problemet. I stället för tank konsturerades en extra del på bensinpumparna med ett separat membran och backventiler för att kontinuerligt förse systemet med umdertryck. När du trampar på gasen, öppnar spjället och förlorar vakuum skulle det kompenseras med högre pumpkapacitet då i stället motorvarvet ökade.. Fungerar inget vidare kan jag säga.. Vakuumtank är grejen och sitter i lite olika utföranden på flertalet olika bilmodeller.

Min första erfarenhet av detta var när farsan köpte sin första SAAB 900. I dessa sitter det ett stort fint vred på instrumentpanelen för att välja vilken väg varm/kall luften ska ta.. och det pös och väste finurligt när man lekte med vredet.. :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer också ihåg värmesystemet på SAAB 900, ett genomarbetat system som gick att reglera precis som man ville ha det. Är ganska säker på att det var vacuumstyrt på min 9000 CD-89 också. Regleringen var automatiserad med elektronisk kontroll, men vist pös det från div. vacuumställdon när den jobbade?

Min första kontakt med vacuumsystem var dock i min första bil, en Mercedes 230E-85, på den var centrallåset vacuumstyrt, kanske klimat också, kommer inte ihåg. Vad jag däremot kommer ihåg var den centrala glödlampan med fiberoptik som grenade ut till alla knappar och rattar och gav ett mysigt sken på kvällen, väldigt fiffigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
6 timmar sedan, Gripen säger:

Va inte taskig nu, kände mig som en kung i min SAAB 9000 CD när jag gled runt med vita nackstöd och Blaupunkt cd-växlare i unga år

Ahha!  Fiat Saab , jag som trodde hela tiden din avatar syftade på Saab Gripen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, eile säger:

Ahha!  Fiat Saab , jag som trodde hela tiden din avatar syftade på Saab Gripen.

 

Nja, Fiat Saaben var jag i och för sig väldigt stolt över, och flyg är ju också intressant, men min avatar är för att jag gillar Scania, gärna 14 liters V8 :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saab bilar var inte så dumt på vintern,när Volvo och Mercedes mfl drev på bakhjul. Kanske det man saknar är att det var så lätt att komma upp ur diket en vinter dag med en V4. Fick man ihop 1+4 lyfte man enkelt upp bilen, men det fåstoss”, en 4 Laban klarades på 2 personer. 
Det man inte skulle göra var krocka med en älg!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så här mycket har min efter ett dygn nu med den tätade orginaltanken. Flippande med vacumklockorna efter stopp , felsökning av släkt pto lampa så lite vaccum var förbrukat, men ändå tillräckligt för att se om systemet verkade tät.  OBS jag kör utan backventil i systemet pumpen håller tät.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...