eile Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 Ska det åkas mycket landsväg så bygg bromsystem som bromsar riktigt och på rätt sätt med rätt fördelning mellan bak och framhjul era nuvarande triangelsystem med dubba servon gör att jämnbromsverkan blir svår att uppnå antingen bromsar vf forvardback och hf bakvard back och vänster bak eller vice versa ingen bra lösning men räcker gott för skogskörning. Hade inte 11bilarna någon 60-70km/h dekal om max hastighet för landsvägskörning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 Har den dekalen I min 11:a Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 Jag skrapade bort den och kör mätarn ut :-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 Hur långt har du kommit i renoveringen av 90 Enkel Gripen ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 Jag har hållit på i över 3 år nu, men tror att det kan bli en provkörning till sommaren! /Gripen ps. sorry för off topic Lasse303, men båten har ju i varje fall haft kamouflagemålning :-) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 8 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 8 April , 2020 Inga problem,, Ok du är inte den 1:a som tappar tråden. Blir lite nyfiken på din båt. Kanske passar under Vad har jag gjort i dag eller någon annan stans, att berätta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 11 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2020 Naturligtvis kunde jag inte låta bli att operera in en mätare på den statiska IN-sidan på magnetventilen. Den högra mätaren visar insidan till m-ventil (något större inv diameter på slang) och den vänstra tryck mot vakuumdosa 1: Bilden visar vakuum vid tomgång, 2:a Bilden visar lågväxel 3:e visar vakuum efter 10 minuters körning. Trycket bör räcka till diffspärr ( tror det är 0,45 bar=?) Nu finns det möjlighet att enkelt kolla att vakuumsystemet är friskt och vilka värden som är aktuella. Det statiska trycket tycks ligga på 0,65 vid tomgång och ca 0,7 bar vid körning Fyll gärna på med andra bilars vakuum så får vi en bra referens på vad som kan anses normalt. Trycket kan säkert variera något beroende hur vi mäter, instrument, vakuumslang osv. /L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 15 April , 2020 Rapport Share Postad 15 April , 2020 På 2020-04-07 på 11:19, eile säger: Ska det åkas mycket landsväg så bygg bromsystem som bromsar riktigt och på rätt sätt med rätt fördelning mellan bak och framhjul era nuvarande triangelsystem med dubba servon gör att jämnbromsverkan blir svår att uppnå antingen bromsar vf forvardback och hf bakvard back och vänster bak eller vice versa ingen bra lösning men räcker gott för skogskörning. Jeg har ikke merka noe til det på min C303/11-bil. Den er stødig som et fjell uansett hvor hardt jeg bremser. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 16 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 16 April , 2020 ”bytt tråd från Instrument byggare bob” Ja det är nog så, insuget skapas. Tänkte inte på det Men ändras inte suget vid olika varvtal antar jag. Det är ett konstant undertryck på 70 kPa. Borde kanske finnas ett undertrycks pys? Jag bli nog tvungen att flytta den ena mätaren till andra sidan om backventilen och kolla. Magnetventil öppnar och stänger med spänning av och på. Skall läsa på i VH om undertryck > -x kPa, kan öppna och reducera vakuum. Ventilen är även kontrollerad av en fjäder. Jag tycker att det lika kul att förstå hur saker ting fungerar som att ha nytta av bilen. Jag använder min bil som bas vid uppgifter i fält, prylar och skydd för väder och vind. Tyvärr är nog exteriör och polisch eftersatt. Såg Audi4:s bil på bilden som hör hemma på museum inte i skogen! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 April , 2020 Rapport Share Postad 16 April , 2020 Ja det är lättare att förstå hur vaccum fungerar på en bensinare om man är uppvuxen med vaccumtorkare på sina bilar. Då lärde man sig snabbt när man åkte mest ekonomiskt. Backventilen ska vara där för att du även ska ha vaccum vid högbelastning och med spjällen öppna dvs gasen i botten. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 17 April , 2020 Rapport Share Postad 17 April , 2020 Ha... Vakuumtorkare... sitter på min gamla Buick från -48.. vilket bottennapp till konstruktion.. om man får tillåta sej att vara en smula kritisk På tomgång, med gasspjället stängt fungerar de perfekt.. men så fort man tampar på gasen, stannar de. Ingen höjdare när man kör i regnväder och behöver accellerera. Problemets kärna ligger just i det faktum att bilarna från den tiden inte hade någon vakuumreserv i form av en tank med backventil, vilket hade varit en enkel och billig lösning på problemet. I stället för tank konsturerades en extra del på bensinpumparna med ett separat membran och backventiler för att kontinuerligt förse systemet med umdertryck. När du trampar på gasen, öppnar spjället och förlorar vakuum skulle det kompenseras med högre pumpkapacitet då i stället motorvarvet ökade.. Fungerar inget vidare kan jag säga.. Vakuumtank är grejen och sitter i lite olika utföranden på flertalet olika bilmodeller. Min första erfarenhet av detta var när farsan köpte sin första SAAB 900. I dessa sitter det ett stort fint vred på instrumentpanelen för att välja vilken väg varm/kall luften ska ta.. och det pös och väste finurligt när man lekte med vredet.. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 17 April , 2020 Rapport Share Postad 17 April , 2020 Kommer också ihåg värmesystemet på SAAB 900, ett genomarbetat system som gick att reglera precis som man ville ha det. Är ganska säker på att det var vacuumstyrt på min 9000 CD-89 också. Regleringen var automatiserad med elektronisk kontroll, men vist pös det från div. vacuumställdon när den jobbade? Min första kontakt med vacuumsystem var dock i min första bil, en Mercedes 230E-85, på den var centrallåset vacuumstyrt, kanske klimat också, kommer inte ihåg. Vad jag däremot kommer ihåg var den centrala glödlampan med fiberoptik som grenade ut till alla knappar och rattar och gav ett mysigt sken på kvällen, väldigt fiffigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Maj , 2020 Rapport Share Postad 11 Maj , 2020 Skrev han Saab.. vad är det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 Va inte taskig nu, kände mig som en kung i min SAAB 9000 CD när jag gled runt med vita nackstöd och Blaupunkt cd-växlare i unga år 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 6 timmar sedan, Gripen säger: Va inte taskig nu, kände mig som en kung i min SAAB 9000 CD när jag gled runt med vita nackstöd och Blaupunkt cd-växlare i unga år Ahha! Fiat Saab , jag som trodde hela tiden din avatar syftade på Saab Gripen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 Ang orginal ram tank för vaccum så kollade jag min och den läckte rätt mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 6 timmar sedan, eile säger: Ahha! Fiat Saab , jag som trodde hela tiden din avatar syftade på Saab Gripen. Nja, Fiat Saaben var jag i och för sig väldigt stolt över, och flyg är ju också intressant, men min avatar är för att jag gillar Scania, gärna 14 liters V8 :-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 Gillade uteendet på 9000 men har bara haft en 2 taktare. Men minns mycket väl hur kvick man tyckte 140 var . Du vet väl vad skåne heter på engelska? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 14 Maj , 2020 Rapport Share Postad 14 Maj , 2020 Ja, men jag var tvungen att smyggoogla lite för att vara säker :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 14 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 14 Maj , 2020 Saab bilar var inte så dumt på vintern,när Volvo och Mercedes mfl drev på bakhjul. Kanske det man saknar är att det var så lätt att komma upp ur diket en vinter dag med en V4. Fick man ihop 1+4 lyfte man enkelt upp bilen, men det fåstoss”, en 4 Laban klarades på 2 personer. Det man inte skulle göra var krocka med en älg! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 27 Maj , 2020 Rapport Share Postad 27 Maj , 2020 Så här mycket har min efter ett dygn nu med den tätade orginaltanken. Flippande med vacumklockorna efter stopp , felsökning av släkt pto lampa så lite vaccum var förbrukat, men ändå tillräckligt för att se om systemet verkade tät. OBS jag kör utan backventil i systemet pumpen håller tät. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.