Jump to content
isaksson

Mörkläggningsbelysning

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har nu börjat montera mörkläggningsbelysning på valpen. Det är ju ett måste vi en eventuell invasion, så att man inte syns vid flyganfall!

 

Det uppstod givetvis lite frågetecken när jag började rota i vad som är "rätt". Om man tittar på bilder på valpar så verkar de flesta ha två lampor med skärm fram, men i sprängskisserna ser det ut som att det är en med skärm och en utan (som på bilden nedan). Finns det någon som har koll på historiken här?

 

Lamporna nedan, utan skärm, som har dubbla glödlampor. En lyser genom två små hål och en lyser genom ett hål, är detta bakljus och bromsljus? De jag har köpt har vitt ljus men jag vill minnas att det satt sådan med rött ljus på min valp för länge sedan.

 

2st Nya mörkerbelysning militär  Volvo, Jeep, Sugga, Raptg, Traktor och Mc

 

Det visar sig dessutom att belysningsfrånskiljaren bryter allt ljus utom bromsljuset. Är det någon som har kopplat om det genom åren eller skall det vara så? Det verkar konstigt att man vill ha bromsljus kvar när man släcker allt annat.

 

Jag har försökt rota i gamla reglementen men har inte hittat något tydligt om hur mörkläggningsbelysningen skall fungera. Visst är det lite nördnivå på att få detta rätt, men det är väl kul att veta hur saker skall funka! :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bromsljus eller inte  - vad som är rätt vet jag inte men jag har erfarenheter från "busken" och kört i kolonn med grön bilar utanför väg utan månljus och nattetid. Näst intill omöjligt att se något!. Det som händer när du slår på mörkerljuset och aktiverar lysplattor är att det blir svårt att se framförvarande bil. Har du 4wd i så tappar du även mörkerseende om ljuset från omkopplaren är för starkt, tills man kommer på hur det skall justeras.

Plötsligt stannar kolonnen och du ser inget, allt ser mörkt ut framför bilen. Ligger du för nära kör du rakt in i framförvarande bil. Ligger du för långt ifrån ser du inte var kolonnen kört och du missar lätt en böj. Det enda du eventuellt ser är bromsljusen på framförvarande bil. Därför försöker du hålla ett relativt kort avstånd till framförvarande bil - som plötsligt stannar eller bromsar!!
Det gäller väl generellt, att det är viktigt att informera bakomvarande fordon att du aktivt reducerar hastigheten med just bromsljus.

Så tänker jag kring bromsljuset.Det finns kanske fler förklaringar ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teorin för bakljusen var att det var två lampor, om du såg båda två låg du för nära utan du skulle ha avståndet så bakljusen "flöt ihop".

 "strålkastarna" framåt har jag bara sett med skärm

 

4WD panelen fick man täcka.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag har uppfattat det så bestod mörkläggingsbelysning fram till någon gång mitten 60-talet av en lykta med skärm framåt, en vit rund positionslykta framåt och två runda små bakåt. Bilder på Valpar/TGB903 från tidigt 60-tal är bestyckade på det sättet, se t ex;

https://digitaltmuseum.se/011013048429/60-hk-1-2-t-terrangpersonlastbil-volvo-903-kallad-valpen

https://digitaltmuseum.se/011014318910/enligt-notering-grabbar-tillbaka-fran-manover-4-3-60

Den ordinarie orange-/röda vanliga baklyktan var separat.

 

När L3315/Raptgb 9033 kom under andra halvan av 60-talet så monterades två lyktor med skärm framåt och bakåt en ny helröd ROBO kombinationsbaklykta som rymde alla funktioner. Den ersattes på 70-talet av en ny "trekammarvariant" med orange blinkersfält i mitten som också innehåller alla funktioner. Den används än idag. De två främre lyktorna gjordes demonterbara och togs bara fram vid behov, som på t ex TGB11/13/20.

 

Den sats som visas på bilden i inlägget ovan liknar de man ofta ser på Tradera och de är ofta av Civilförsvarets ursprung. De var avsedda att monteras på diverse civila bilar som kallades in. Ofta medföljer kablage, brytare och instruktioner för montering. Sannolikt alltså från perioden före mitten av 60-talet.

 

/pbv301

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det får nog bli en kombination av gammalt och nytt. Två lampor med skärm fram och separata mörkläggningslampa bak. Min bil har inte kombinationslamporna och då känns separata mörkläggningslampor bak rätt.

 

Vid en snabb koll på kopplingsschemat verkar det vara bakljus och bromsljus i baklampan men jag får nog skriva ut ett i A3 för att kunna läsa det ordentligt :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...