Gå till innehåll

Studentflak och konsumentköplagen


JDW

Rekommendera Poster

I Karlstad's studentkorteger ingår ibland lastbilar från Örebro, och att det är kostnader med det är självklart. Mäklaren tar 24k för att få fram ett flak, och min erfarenhet från pappa åkare är att det nog inte är förskotterat till lastbilen....

 

https://svt.se/nyheter/lokalt/varmland/studenter-tvingas-betala-for-studentflak-som-inte-blir-av

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lite synd är det ju. Men att en tredjedel skulle vara administrations kostnader verkar ju lite sjukt. 

Ja att de skulle konka om de betalade tillbaka mer. Å då tror jag som du säger. Åkarna har nog inte fått pröjs i förskott. 

 

Har funderat på att köra flak. Har ju bänkar och annat som krävs på flaket redan, 18 soldater med full utrustning är det beräknat på.  Men i år var det ju bara att glömma det väldigt tidigt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplägget är väl så här, 900:-. för åkturen,  300:- till åkaren,  600:- i vinst   och nu behålls vinsten 600:- och åkaren slant betalas tillbaks till studenten.  Bra affärsidé med tanke på tveksamma lagligheten att utföra persontransport i lastutrymme. 

 

Vad händer om olycka är framme med personskador för att man lastat folk i lastutrymme, ex: full student trillar under hjulen på en skotare eller annat yrkesfordon då tvekar jag på att försäkringsbolaget tar detta på någon trafikförsäkring, har arrangören själva försäkrat upp sig mot detta kanske någon form av kortege försäkring? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen besiktigar varje fordon, och ser till att det upplever kraven på student flak. Sedan är det upp till föraren att stanna om de börjar klättra runt,  om ej och någon konstapel ser det, stoppas de och det blir körförbud,

Hur de löser försäkringsfrågan han jag ej kolla upp, men som jag förtog det hade de som arrangerat flaken försäkrings villkor på sej, förutom bilen försäkring.

Tror aldrig det provats i högre instans, så osäkerheten är nog stor i just den frågan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På varje flak skall det finnas en vuxen som kan kommunicera med föraren av flaket. Tydligen räcker det inte alla gånger....

30 st ungdomar m.e.m i gasen är inte så enkelt alla gånger. ( kan vara lokal ordningsstadga)

För tre år sen hände detta..


Vid 23.15 på fredagskvällen larmades ambulans och räddningstjänst till Söderväg i Visby, där en olycka skett i öb-rondellen.

- Det är en yngre man som blivit påkörd av en traktor och han fick föras med ambulans till Visby lasarett. Enligt obekräftade uppgifter ska han ha varit med på ett studentflak, fallit av och blivit påkörd, säger Fredrik Andersson, vakthavande befäl vid polisens regionledningscentral i Stockholm.regionledningscentral i Stockholm.”

Tyvärr avled pojken av sina skador.

Ibland känns det som regn och kyla är till fördel...

 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-05 på 11:10, eile säger:

Upplägget är väl så här, 900:-. för åkturen,  300:- till åkaren,  600:- i vinst   och nu behålls vinsten 600:- och åkaren slant betalas tillbaks till studenten.  Bra affärsidé med tanke på tveksamma lagligheten att utföra persontransport i lastutrymme. 

 

Vad händer om olycka är framme med personskador för att man lastat folk i lastutrymme, ex: full student trillar under hjulen på en skotare eller annat yrkesfordon då tvekar jag på att försäkringsbolaget tar detta på någon trafikförsäkring, har arrangören själva försäkrat upp sig mot detta kanske någon form av kortege försäkring? 

 

Swea student i artikeln körde med 24 000 för åkturen, varav "det mesta redan var bränt" i planering, elverk och högtalare.....

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...