Gå till innehåll

original vinch registrering


Daniel.R

Rekommendera Poster

Hej, Jag kanske skall registrera in en TGB 13 med original  vinsch monterad, men det finns inte med i papperna. Är det någon som har ett papper på original vinschen ?
Eller hur går jag tillväga? Slänger med en fråga till, Om man rullar in på 37" hjul, behövs då något papper från Volvo för att dem skall ha godkänt att hjulen är större för att få med dem i registreringen?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om bilen har vinsch eller ej bryr sig inte besiktningsorganet om vid registreringsbesiktningen. Du behöver inget papper på vinschen.

Jag vet inte vad reglerna säger om hjul, men våra bilar är inte helfordonsgodkända, så det går att montera andra hjul än original. Något papper från Volvo behöver du i alla fall inte.

/Gripen

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När min omregades som diesel och husbil och jag ville ha fler passagerare så sa besiktningsmannen att du får en extra om du plockar bort vinchen, dvs vinchen räknas in i tjänstevikten.

 

Ang hjul och äldre fordon så gällde förr spårvidsökning på max 15 mm om inget annat alternative angavs från tillverkaren,  men ingen bryr sig längre och så gamla besiktningsgubbar finns knappt som mins dessa regler.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har då rullat igenom med mina 315mm (typ 12,5") breda cooperdäck. De är nån centimeter bredare än karossen, men det är inte själva slitbanan utan hjulsidorna som buktar ut. Dock inte bredare än bilen om man räknar med trälisterna. Hittills ingen som klagat på besiktningen. Tror det blir värre om man går upp till 14,5". En tum extra utstick kommer vara svårt för någon att "missa".

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

När jag byggde flaket på min 13-bil så monterade jag även dit en original kraftuttagsVinsch, dom skrev in vinsch i papprena bara utan att fråga.

Den bilen kom direkt från Försvaret och reggades då in.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...