Jump to content

Recommended Posts

Ja det var ju en del rost på helkaross valpen jag drog på mej.

Men vad jag kände och såg dels rent visuellt och genom service boken som medföljde var driv linan ok.

Har nu kollat över den lite snabbt och inser att det kommer ta tid och en massa plåt och svetsning för att fixa denna karossen

20200506_164958.jpg

FB_IMG_1588539216087.jpg

FB_IMG_1588539204465.jpg

 

 

Och jag har lekt lite med tanken att sätta på något annat roligt.

Men nä. Jag måste väl försöka hålla mej till bevarandet.

Har ju tagit på mej ansvaret lite grann för att främja det. Även om vi uppskattar objekt här.

Så i dag har jag avhandlat en överenskommelse om en kompletterande valp. 

Och jag tror mej kunna få i hop en hel och komplett av de två. Visst det blir att svetsa en del ändå. Men inte på långa vägar lika mycket. 

Denna skall hämtas hem är det tänkt. 

received_890096501507523.jpeg

received_660143497866652.jpeg

received_224037615711011.jpeg

received_918527328608341.jpeg

received_238502427459739.jpeg

received_227916841967634.jpeg

received_2742204382691105.jpeg

 

En del att fixa med den med. Men den kompletterar den andra bra. Och lite reservdelar skadar ju aldrig. 

 

Dock blir det nog ett litet långtids projekt.

Dels vill jag inte göra om det om 4-5 år.

Och skall jag ta mej an detta då vill jag göra det ordentligt. 

Så är det ganska tomt i läder och gömmor efter att dessa kommit hem.

 

Så att börja plöja ner mer slantar i detta nu är omöjligt.

 

Men det skall nog gå med tiden som hjälp. 

 

Ja bara att hitta en dag att transportera hem nästa. Och gömma dem väl för insyn.

Håller tummarna för att Narvanan inte behöver några större utgifter den närmsta tiden. 

Och hålla sej hemma är ju lite på modet nu ändå. 

 

Vi får se hur det går :unsure:

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

ROST. Är dagens tema.

De med grön färg kvar på. Är den som där värst. Den gråa är den " bra" B)

20200516_122130.jpg

20200516_122113.jpg

20200516_122100.jpg

20200516_122029.jpg

20200516_122007.jpg

20200516_121931.jpg

20200516_121914.jpg

20200516_121907.jpg

20200516_121857.jpg

20200516_121836.jpg

20200516_121830.jpg

20200516_121818.jpg

20200516_121811.jpg

20200516_121743.jpg

20200516_121739.jpg

20200516_121718.jpg

20200516_121707.jpg

20200516_121653.jpg

20200516_121634.jpg

20200516_121623.jpg

20200516_121549.jpg

20200516_121533.jpg

20200516_121515.jpg

20200516_121508.jpg

20200516_121455.jpg

20200516_121444.jpg

20200516_121436.jpg

Ja det var den "fina karossen" som jag tänkt använda mej an. Några av bilderna under är från den gröna. Tänkte använda den ramen och största delen av drivlinan.

20200516_121346.jpg

20200516_121336.jpg

20200516_121324.jpg

20200516_121312.jpg

20200516_121307.jpg

20200516_121219.jpg

20200516_121212.jpg

20200516_121206.jpg

20200516_121151.jpg

20200516_121142.jpg

20200516_121136.jpg

20200516_121128.jpg

20200516_121013.jpg

20200516_121004.jpg

20200516_120946.jpg

20200516_120914.jpg

20200516_120904.jpg

20200516_120847.jpg

20200516_120831.jpg

20200516_120826.jpg

 

Tror tusan jag inte är friskare än karosserna, som släpade hem dessa och betalade för dem:P

 

Jodå det finns ju lite hel plåt att svetsa emot .

Jo jag har mätt på garaget. Jag får in dem. Om jag släpper ut luft ur däckena.

 Och röjer ur lite. 

6,4 meter långt och 5.3 meter brett invändigt. 203 cm till bjälkarna i taket. Och det är delvis isolerat. 

Bara att få dit ström fort som tusan.

Tanken är att ha en ram och en lös hytt inne samtidigt

20200516_120639.jpg

20200516_120606.jpg

 

Avslutar med en bild på B 20in som jag funderar på om den skall användas i den av dom som det blir en fungerande valp av igen.

20200516_122214.jpg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Ser ut som att det är enklare att bocka upp ny kaross än rostlagning, har själv ångrat många gånger att jag inte bockade upp allt  helt nytt, de bakre flyglarna som behåldes på min har haft lite återkommande blåsor.  När du gör golvet gör extra lösplåt  bakom golv motorkåpan så spar du både tid och rygg vid framtida kopplingsbyten mm.  

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ja 1-2 år är kanske optimistiskt för att få en fin valp av detta. Och sedan släppa lös dottern i den att övnings köra i terräng. när/om den blir klar :wacko:

Nåja jag är ärlig och visar upp eländet som det är. De så lång ut på fint håll på de andra fotona jag gick efter typ.

Nja skulle kanske åkt tomme hem vid första. Den var åt skogen för dyr, den andra ja rimligt.

Men som jag skrev, man kan inte ha många celler som krockar med varandra i skallen när man betalar för att få detta jobbet att göra gratis :D

 

Men jag har ju gjort liknade en gång, så varför inte igen, och göra det bättre nu så jag ej säljer den efteråt  ;)

Jag jag är öppen för bud eller byten nu innan jag sätter verktygen i dem skall jag erkänna :unsure:

En förlust lär det bli hur som. vare sej jag renoverar eller gör mej av med dem. Allt grönt är inte guld värt, Bara dårar som tror det :blush:

 

Och jag har banne mej inte ens ström i lokalen jag skall vara i än, Tur jag har några elverk ^_^

Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan, eile säger:

Ser ut som att det är enklare att bocka upp ny kaross än rostlagning, har själv ångrat många gånger att jag inte bockade upp allt  helt nytt, de bakre flyglarna som behåldes på min har haft lite återkommande blåsor.  När du gör golvet gör extra lösplåt  bakom golv motorkåpan så spar du både tid och rygg vid framtida kopplingsbyten mm.  

Är det inte lika bra att lämna ett hål där, så får jag mindre att laga :D

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Du är en handlingens man, jag är övertygad att du förr eller senare kommer bli klar, men ibland undrar jag vad f-n vi håller på med :wacko:

  • Like 1
  • Haha 1
  • Confused 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Grävmaskinen lyser med sin frånvaro. Så någon el ej inkopplad. 

Nya grannen håller på att flytta in. 

Hoppas hon inte behöver förvarings utrymme. Nu är jag i båda lokalerna så det börjar bli rörigt.

Jag funderar på att handgräva ner över min gräsmatta och lägga den på marken  resten av biten så länge. Jag måste ha ström för att börja med valparna.

 

Funderat på att sälja dem. 

Men jag samlar på mej mer delar. Så det ser ut att gå åt andra hållet.

Och ärligt jag har de nog helst kvar. Även om det kommer ta tid att fixa till dem. Ja en hel och förhoppningsvis en rullande ram med drivlina.

Ändå en kaross är snart på väg hem. 

Den skall jag kapa plåt av. Som är bättre än den jag har. Typ ekonomi plåt . Så jag slipper tillverka varje del. 

 

Men jag har några akuta saker på M6AN att fixa innan Västervik om en månad. Så de får vänta lite till. B)

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hm det börjar hända något.

Dottern styrde valpen själv för första gången. Hon nådde då ner till pedalerna. Lite tungstyrd kanske :P

20200919_145409.jpg

Visst i snöre men vi kom dit den skulle.

 

Och kabel "diket" är upp petat. 

Får hand skotta lite. Och göra en fin botten.  Det var inte så enkelt att gräva med pallgaflar. Men en ränna blev det i alla fall.

20200919_170930.jpg

Jobb dag hos Olerum offroad i dag inför träffen nästa vecka. .

 

Får chansen att nyttja hjulingen lite. Ja om inte dottern lägger beslag på den hela dagen :)

20200910_085513.jpg

Narvanan få stå på parkeringen. Och agera pack åsna som vanligt.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Efter ett bud från någon på blocket på 5000 kr. 

Kom jag på att annonsen fortfarande låg ute. 

Nu bort tagen :)

Kabeln är nere och kopplas nog in i morgon.

Passade på att rensa mossen på pil buskar när det för första gången var för maskinen där. En buske ca 7-8 meter hög. Och roten tog upp hela 2,6 meters skopan. Det pep och blinkade rött om överbelastnings indikatorn. Och lite dåligt med styrning. Men det blev ljust bakom mitt hus till slut

20200924_114805.jpg

20200924_161206.jpg

Nu är det dags att sätta upp lite lampor och ut med lite bråte. Och flytta dit verktyg och annat. 

Vet inte riktigt hur jag skall lyckas flytta det två kassaskåp jag har som verktygs skåp. Men det löser sej nog

 

Sen rullas den som ram och drivlinan skall bevaras på in. För rensningen av kaross mm. 

 

Planen är att ställa den ramen åt sidan så jag kan rulla in den andra som karossen skall användas på. 

Och skruva loss den inne. Dra ut och lyfta av den. För att sedan bara ställa in karossen. Ja jag får lite lättare att jobba på den och drivline ramen. .

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...