Gå till innehåll

Registrerings besiktning dispenser.


Rekommendera Poster

Skall efter ombyggnation registreringsbesiktiga min TGB 40. 

Då jag missade att dispenser är personliga så åkte jag dit på detta under besiktningen.

Dom dispenser som krävs ä:

B10 förarutrymme och F18A bromsar.

 

Hur har ni gjort när ni söker dessa dispenser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din besiktare har fel, dispenserna är inte personliga.

 

 

Scania har tagir ut civila dispenser på bromshävarmar, två passagerare i hytten, rödspritsdosering och strålkastarhöjd. Det är inte militära dispenser eftersom bilarna såldes civilt också.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,  dom civila dispenserna är på bromshävarmar, två passagerare i hytten, rödspritsdosering och strålkastarhöjd.

Dom står i typintyget.

 

Den om vinschen är senare och är kanske MSB special. Kände inte till den.

 

Det verkar som att medicinen för detta är att ta bort vinschbromsen, den kan man leva utan.

 

Kolla tråden 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Pratade med besiktnings mannen igår som godkände bilen. Han skyllde på en kollega som sa att dispenserna var personliga. Det är fantastiskt att man skall behöva överbevisa personer som man antar kan sitt arbete. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 5/13/2020 at 9:11 PM, SBA111 said:

OK,  dom civila dispenserna är på bromshävarmar, två passagerare i hytten, rödspritsdosering och strålkastarhöjd.

Dom står i typintyget.

 

Den om vinschen är senare och är kanske MSB special. Kände inte till den.

 

Det verkar som att medicinen för detta är att ta bort vinschbromsen, den kan man leva utan.

 

Kolla tråden 

 

 

Hej

@SBA111: Mitt typintyg gäller för allt detta INKLUSIVE vinchbromsen.

 

@Grusbosse: Vilket besiktningsorgan och stad? Vi för lite statstik på kompetensnivåerna på olika anläggningar.

 

Och min uppfattning är att vinchbromsen är en genial uppfinning. Vi har ofta haft nytta av den vid

komplicerade flerbilsbärgningar. Det är dock en konstruktionsmiss att den automatiskt kopplas bort

vid körning.

 

/Stefan

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Svensk bilprovning i varberg. Chefen över stationen hade misstankar att dispenserna gällde för fordonet men konsulterade med en kollega som "trodde" att dom var personliga. 

Alla dispenser som står i typintyget blev godkännda.

Vinschen är ej monterad för tillfället men skall monteras när bygget är klart. //Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...