Jump to content
Sign in to follow this  
Puppe

Lufta bromsar

Recommended Posts

Nu har jag bytt huvudcylinder och luftat runtom 3 gånger. Likväl tar pedalj-n nere i botten. Efter tre tramp så blir det motstånd. Vad är problemet? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan jag ha tryckt ner bromspedalen för långt => skador på packningar i huvudcylindern?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du justerat broms backarna med juster skruvarna på bromsskölden ? 

Man måste ju justera efter dem vart efter backarna slits. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjälpte inte ett dugg. Pedal i botten på första, tredje OK tryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur justerade du 

Man skall ställa ut dem tills de ligger an. Ja nästan bromsar. Så vrida tillbaka lite så det ej är anliggnig. 2 st ställ skruvar per hjul. En per bromsback. De som sitter på utsidan av bromsskölden inemot bilens underrede. 

Funkar ej det är en trolig anledning backarna slut.eller trummorna enormt nötta

då borde kolvarna nästan ploppa ur cylindrarna

Ja eller som du skriver något med huvudbroms cylindern fel. Men då borde du ej få broms eller svampig och ej fast broms. Inte att den tar bra efter 3 pumptag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjunker pedalen sakta vid tryck är det huvudbromscylindern, annars bara luft och justering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När luftning jävlas brukar se till att minska det döda utrymmet i kolvarna/slavcylindar mm.  med se till att kolvarna är så långt in som möjligt : ex luftade min koppling igår en tving som höll slavkolven i botten och då ingen risk för kvarvarande luftficka.   Så på vanliga hjulcylindrar justera inte ut backarna låt dem iställaet vara max återjuserade så backarnas fjädrar dra kolven så långt tillbaks som möjligt vid luftningen. på c202 där en cylinder sitter uppochner på varje framhjul se till att just den cylindern har kolven helt i botten.

 

Luftar man själv är det enklast med att göra ett luftningsverktyg av ett gammalt lock och en slangbit sen trycksätter man från  tex ett hjul på bilen, då är det bara sen att gå runt och släppa ut luften, men vid helt tomt system räcker inte ett varv man måste gå tillbaks och ta den luft som kan ha smitit över vid korsen.   

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...