Jump to content

Recommended Posts

Hej på er!

 

Har nyligen utfört ett motorbyte på en militärsugga.

Märkte idag att laddningslampan blinkar i ett och samma tempo när motorn är igång och oavsett gaspådrag. När jag slår på tändningen lyser den konstant som den ska.

Vet inte om detta är relaterat men när jag kikade på startmotorn genom inspektionsluckan så roterar axeln(på startmotorn) i takt med att laddningslampan tänds och stannar när den släcks...

Mätte upp 12,4v över batteripolerna med motorn på höga varv. Det ska väl ändå vara över 14v om generatorn fungerar som den ska?

 

Jag har även problem med tomgången. 

Med chokereglaget utdraget har den hygglig tomgång men när spjället står öppet dör den efter 10-20sec. Ger jag minsta gas med chokespjället öppet så börjar den blöddra och vill dö.

Förgasaren är renoverad men har en liten läcka vid axeln på gasspjället, det blir lite blött.

Drar den tjuvluft där kanske?

 

Tacksam för hjälp :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startmotorn ska inte rotera när den inte används. Det måste nog undersökas närmare. Det verkar som om inte startmotordrevet lossnar ordentligt från startkransen och det måste det göra. Det finns nån form av envägskoppling där, så att inte startmotorn ska drivas av motorn, men den är inte gjord för att vara inblandad hela tiden. Snar insats är nog bra. Troligen är det väl typiskt Volvo en "pre-engaged" startmotor, med solenoid och draglänk till drevet. Det kan vara nåt knas med solenoiden (kärvar) som gör att det inte "släpper" som det ska.

 

Vid laddning ska man kunna mäta upp runt 14 V i systemet, om batteriet är i gott skick, dvs fullt laddat.

 

Kommer inte ihåg hur tomgångssystemet var på de där förgasarna, men du kan ju prova att justera spjällstoppet (stängt läge) och även kolla tomgångsmunstycke. Även en renoverad förgasare kan drabbas av oönskade partiklar här o var. Tror inte att tjuvluft vid spjällaxeln är boven i dramat. Det du beskriver låter rätt mycket som grums i förgasaren nånstans. Det kan ju ha funnits nåt i bränsleledningarna som kom in i den nyrenoverade förgasaren och ställde till det. Jag tror "öppna o titta" är det enda här.

Edited by 54ekstrom
Glömde en grej...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och tack för svar!

vad jag kan se så lossnar startmotordrevet från kransen som det ska men själva axeln snurrar ungefär ett halvt varv varje gång laddningslampan tänds. 
ska ta loss och kolla iaf.

 

det var ju mycket skit i bränslefiltret när jag gjorde rent det. Så mycket möjligt är ju att det åkt med och satt sej i förgasaren. Får bli en rengöring där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. det låter som "nåt elektriskt" problem. Du kan ju prova att ta loss den tunnaste kabeln till startmotorn (manöverledare till solenoiden), se om det har nån inverkan. Det skulle (lite långskott här) kunna vara nån sorts temporär överledning i tändlåset eller startknappen, eller inuti solenoiden. Säkerställ att regulatorn är ordentligt jordad. Beroende på hur mycket man lossat och återmonterat elgrejer under årens lopp, kan det alltid uppstå nåt glapp nånstans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

tror mej nu veta vart det felar.

Kopplade bort svarta kabeln(Ut-ström från generatorn?) från startmotorn och vips så försvann blinkningarna.

jag måste ha kopplat fel till startmotorn.

kopplar jag enligt el-schemat(3st kablar på samma pol)så slår det gnistor från solenoiden. 


Flyttar jag svarta kabeln till den nedre polen på solenioden, som jag kopplat  tidigare, så startar den utan att slå gnistor. Men då kommer den blinkande laddningslampan tillbaka igen.

 

ursäkta motljuset, bild tagen på startmotorn med svarta kabeln bortkopplad.


bild på kopplingsschema

 

kan jag koppla på annat sätt?

AAA32841-46B6-44BB-8796-837DA085DEDC.jpeg

2A6767F9-E12B-4BAC-9F14-AEC33B8B5C4F.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På startmotorn (eller snarare på solenoiden) ska finnas en grov anslutning för batteriet med en grov kabel. På den anslutningen monterade man även matning till säkringar som ska vara spänningssatta utan att tändningen är på (en halvgrov kabel) och dessutom matningskabeln för laddningen, som BÖR gå från laddregulatorn, inte direkt från generatorn; anslutningen kan heta 51B på regulatorn och går via ett avstörningsfilter (23 i schemat). Detta under förutsättning att generator och regulator etc är original. På solenoiden finns även en mindre anslutning, för manöverströmmen (från statknappen). Där kan man också ha kopplat en ledare för matning av tändspolen utan förkopplingsmotstånd, återigen om det är original, så där kan sitta två tunnare ledare. På schemat är det också ritat en jordanslutning (överst på startmotorsymbolen) men jag minns inte om det är en särskild anslutning eller om det är anslutning via stomme/hölje.

 

Jag kan inte riktigt föreställa mig att det borde bli problem, om man kopplar enligt schemat och allt är original... Men i värsta fall har man gjort någon odokumenterad ändring eller bytt ut nåt. Det kan också vara problem med regulatorn (brända kontakter, feljustering) eller med generatorn (slitna borstar e.d.). Regulatorn har också en backströmsbrytarfunktion, dvs när generatorn inte laddar, ska den inte dra ur batteriet (backström). Om den funktionen inte lirar helt kan det bli konstigheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar!

Allt är original och det är som du skriver, matningskabeln går från 51b till avstörningsfiltret sen vidare till startmotorn.

Manöverströmmen sitter också som du beskriver(två tunna ledare).


Jordanslutningen på schemat känns ju förbryllande. Startmotorn borde ju jordas per automatik då jordkabel går från sprängkåpan till jordpunkt på ramen. 
 

Innan motorbytet så satt där ingen ”extra” jordkabel från startmotorn.

 

Kolen i generatorn ser fina ut. Mätte på D+ och D- med motorn igång och fick då 14,7 V i värde vilket låter friskt.

 

ska kolla regulatorn idag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas det går bra! Om du har "Beskrivning del 2" till bilen är det ju mycket som står i den ang justeringar och kontroller. Jag tror inte det är ofta som regulatorerna "går sönder". Det man kan tänka sig är ju iofs att några tåtar mellan regulatorn och generatorn bytt plats vid ur-/ikoppling, då blir funktionen inte normal... Backströmskontrollen är en kontakt som styrs av en spänningsspole och den ska dra (sluta) när det finns c:a 12 V över generatorns rotor (typ vid tomgång) och även av en strömspole, som öppnar kontakten när/om ström börjar flyta åt fel håll - viktigt med strömriktningen där och kontakterna får ju inte ha bränt ihop eller nåt. Fältregleringen är en kontakt som är sluten från början, men som  börjar öppna (typ vibrera) vartefter spänningen stiger, så att fältet försvagas och generatorn ger mindre utström vartefter batteriet blir uppladdat och därmed hålls spänningen konstant oavsett motorvarvtal etc. Kontakten styrs av en spänningsspole och även en strömspole, så att generatorn kan skyddas mot överström - för mycket utström och fältet försvagas för att skydda lindningarna. Reglerkontakten kan vara lite åtgången av gnistbildning, värt att kolla och kanske putsa med nån fin smärgelduk. Torka rent med en bomullsduk så inga partiklar blir kvar efter ev putsning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem är nu löst.

 

Satte kablarna(batteriPlus, vidareström & matningskabel från generatorn) till en pol på solenoiden enligt schemat och nu fungerar allt som det ska, inga gnistor vid startförsök.

Den enda förklaringen jag kan tänka mej är att kablarna ska sättas i en viss ordningsföljd(?)

Generatorn laddar 15,4 v vid gaspådrag och jag mätte 14,7 v över batteriet.


Tack Ekstrom för din input, väldigt tacksam för din hjälp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att det verkar ha löst sig! Möjligen att backströmsbrytaren kan bli "konfys" om sladdarna hakas på i nån viss ordning, svårt att säga... Om du har möjlighet kan det vara bra att hålla koll på batterispänningen och (om batteriet är öppningsbart) elektrolytnivån. 14,7 V är lite på den höga sidan, men inte jättedramatiskt. Har Suggan en Voltmeter på rattstången? Då är det ju lätt att hålla koll:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska hålla koll på laddning till batteriet

Den har ingen voltmeter tyvärr, så det får bli manuell kontroll :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...