Gå till innehåll

Regga om en TGB11 tlll PB med passagerare bak - Trepunktsbälten?


Langassve

Rekommendera Poster

Jag har en C303:a som är reggad som lätt lastbil med en passagerare, när den tillhörde Försvarsmakten var den registrerad för sex passagerare och det finns platser för det. Min avsikt är att öka antalet tillåtna passagerare till fyra (eller sex?)

Jag förstår att för att lyckas med detta måste jag göra en av två saker:

Alternativ 1:
Ansöka om dispens från transportstyrelsen från kravet på trepunktsbälten på ytterplatserna där bak.

Alternativ 2:
Montera in trepunktsbälten på ytterplatserna bak. Jag kommer antagligen ta bort de två bakåtvända fällstolarna som sitter där för att få mer plats. det blir alltså totalt fyra passagerare plus förare.

Alt. 1 är kanske enklast rent tekniskt men jag skulle ju gärna se att det fanns riktiga bälten till min familj när de sitter där, bänkarna är dessutom ganska spartanska och inget man gärna sitter på i längre stunder.

Alt. 2 är mer tilltalande men det finns inga solklara platser att fästa trepuntsbälena på i karossen.
Jag har sett att det finns tresitssoffor med integrerade trepunktsbälten på all platser.

Min fråga är alltså om det någon här som vet om det bara är att skruva in ett sånt säte eller måste infästningen mot golvet vara typgodkänt för just det fordonet på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är inte det här en fråga om vilken typ av bälte stolarna är utrustade med, problemet är att reglerna säger att lastutrymmet bakom stolarna måste vara minst 1,7 meter, och det är det inte på en TGB11.

Det var därför jag reggade om min bil till personbil klass II, dvs. husbil.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gripen säger:

Tyvärr är inte det här en fråga om vilken typ av bälte stolarna är utrustade med, problemet är att reglerna säger att lastutrymmet bakom stolarna måste vara minst 1,7 meter, och det är det inte på en TGB11.

Det var därför jag reggade om min bil till personbil klass II, dvs. husbil.

/Gripen

Men kravet på lastutrymme gäller såvitt jag kan förstå endast om man vill ha den reggad som lastbil, och det vill jag alltså inte. Jag vill regga om den till PB (personbil) med möjlighet till fyra eller sex passagerare.

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Varför personbil? Vilka är fördelarna med PB mer än billigare årlig besiktning? Varför inte LB med fler sittplatser?

Eftersom LB kräver 1,7 meter lastutrymme, då blir det ite plats nog kvar för sittplatser bak...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Gripen säger:

Tyvärr är inte det här en fråga om vilken typ av bälte stolarna är utrustade med, problemet är att reglerna säger att lastutrymmet bakom stolarna måste vara minst 1,7 meter, och det är det inte på en TGB11.

Det var därför jag reggade om min bil till personbil klass II, dvs. husbil.

/Gripen

Hur mycket "husbil" byggde du om den till, räcker det med att påstå att man tänker campa med den?

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Langassve säger:

Eftersom LB kräver 1,7 meter lastutrymme, då blir det ite plats nog kvar för sittplatser bak...

 

Ska förbi spb någon dag med ena bilen som nu gått in i körförbud, är rätt gubbe där ska jag höra om när de gjorde den ändringen.  Tidigare var detta inget problem vid bakåtvända stolar mot del av lastvägg eller sidosatta, min regades upp med passagerare i campern och som lb.   Tror många fler ex finns och då går dessas tilläggsuppgifter att använda vid regning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-31 på 20:29, Langassve säger:

Hur mycket "husbil" byggde du om den till, räcker det med att påstå att man tänker campa med den?

/Peter

 

Nä, det räcker inte, det måste synas att det är fråga om mobilt boende. Säng, matlagningsmöjlighet etc. Man kan lägga ribban ganska lågt, men det måste finnas en inredning som sitter fast i bilen. Jag gick all in...

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...