Gå till innehåll

Förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning


Tamaz

Rekommendera Poster

I och med Corona har det beslutats att besiktningsperioden för samtliga fordon förlängs.

Datumen som anges som sista besiktningsdag för berörda fordon i appen eller på webben har inte uppdateras, man får helt enkelt räkna själv.

"Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020. Undantaget gäller alla fordon som är besiktningspliktiga. Det gäller även firmabilar och bilar som används i yrkesmässig trafik."

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/forlangd-installelsetid-for-kontrollbesiktning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kör man på som vanligt, det var tom riktigt svårt att få tid fullbokat på alla 3 bolagen i 10-14 dagar:

Lite svårt att förstå hur tsv menar "Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020."   Så de som haft körförbud pga av utebliven besiktning sen februari och ställt av bilen kan nu ställa på och få åka vidare i 7 månader, rätt ologiskt.   Det borde ju ha gällt de som har sista datum från beslutsdatum och framåt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror de tänker att vissa personer, typ de i riskgrupp, inte har möjlighet att besiktiga bilen men kanske ändå inte kan vara utan den. Men jag håller med, det är inte helt logiskt. Min ena släpkärra jag kommer behöva nu nån helg skulle fått körförbud nu 1/6 men nu kan jag ställa på den och köra ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...