Gå till innehåll

Bromsvätska


Rekommendera Poster

Hej alla Valpkunniga!

Jag är ny på detta forum iom. att jag införskaffat en L3314 PU från 67.(den har stått oanvänd i 7 år)

En hel del behöver fixas innan den är användbar.

Förutom att tändsystemet inte fungerar  är bromssystemet helt ur funktion.

Det visade sig att huvudbromscylindern saknade lock och var helt tom/rostig/kass .

Nu har en ny huvudcylinder införskaffats och även 4 st hjulcylindrar.(jag har inte lossat trummorna för att se om hjulcylindrarna behöver bytas)

Nästa steg bör då vara att bänkblöda huvudcylindern innan montage.

Min enkla fråga är hur jag ska veta vilken bromsvätska som ev. finns kvar i systemet?

Tydligen kan det vara dödligt för diverse packningar att använda fel bromsvätska.

Är det någon som har nåt bra tips?

 

För övrigt vill jag rikta ett stort tack till er alla som delar med er av eran kunskap om valparna!

/Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bänkblöda" behövs väl inte trevligare att skruva dit ren och torr cylinder och inte dra åt röret så hårt och pumpa några gånger, sen är det väl bara köra vanlig bromsolja i hela systemet eller silcon om du tycker den är bättre.   Ang bilar med olika broms hydral oljor så gällde det bara citror på 60-70 talet som skulle ha grön olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Låter onekligen trevligare att inte gegga med bromsvätska innan montage.

Så det är en gammal sanning ang . att blanda vätskor,jag hittade inget om vilken DOT kvalitet det ska vara i instruktionsboken så det är alltså valfritt.

Jag kör väl på en DOT 4 vilket är vanligast.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...