Jump to content
Diffen

Hjulväxel - oljeläck

Recommended Posts

Har sedan höstas fått sämre broms på vänster fram på 11:an så det blev till att plocka av trumman och kolla innan sommarens

turer.

Optimist som man är så tänkte jag att det var säkert något enkelt som en läckande hjulcylinder ....

Backarna var lite "smorda" dock inte direkt blöta och hjulcylindrarna såg täta ut men efter lite skrapande o torkande så

spårade jag det till läckande packbox i navet så det var bara att demontera hela navet från huset för att komma åt.

Yttre packboxar var inte helt enkla att få tag på (Tatanka hade inga) men sen blev det byte av både inre o yttre och lite färg

Passade på o renovera hjulcylindrarna med...

 

Kollade i rep.man. om ev åtdragningsmoment på den stora muttern på axeltappen men det nämns inget.

Är det någon som vet vilket åtdragningsmoment som det kan vara på muttern?

 

Intressant lösning på lagerspänning, finns inga schims utan tydligen är det en O-ring under mutter o bricka som komprimeras

och skapar spänning (verkar det som)

 

IMG_8727.jpg

IMG_8730.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, tyvärr har jag också lite dålig bromsverkan, på höger bak,,tgb11, antagit att det är bromscylinder, men din upptäckt känns lite  besvärlig (underdrift). Plockar av hjulet ibland och torkar rent. Vet du om det är någon skillnad på packboxar eller annat.., fram och bak? 

Vad (nr) Var köpte du din reservdel? Och gör gärna en fin och utförlig instruktion:excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående lagerspänning, så om jag tolkar det rätt med att se på dina delar så är det med muttern du ställer lagerspäningen med.

 

 

 

Läs gärna verkstadshandboken så ser du att jag har rätt.

 

"image.png.2318b40cac802c864881bdbeb36f5f0b.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2020-06-24 på 07:56, max3 säger:

Angående lagerspänning, så om jag tolkar det rätt med att se på dina delar så är det med muttern du ställer lagerspäningen med.

Nja..

O-ringen skapar förspänningen eftersom muttern drar bricka till anlägg på drevet. I gapet mellan kortändan o huset ligger o-ringen.
 

IMG_8750.jpg

IMG_8749.jpg

IMG_8747.jpg

IMG_8751.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Packboxar köpte jag via SLP (Swedish Lorry Parts)

 

Den "vanliga":              Volvo nummer 959026, SLP nummer  PB-9026. Går åt 1st/hjul

Special packboxen:    Volvo nummer 946099, SLP nummer EPL-6099. Går åt 1st/hjul

O-ring:                                   Volvo nummer 949658, SLP nummer OR-658. Går åt 1st/hjul

 

Bytet var hyfsat enkelt. I huset finns 2st grova sår som ser ut att kunna användas till att få in och montera den inre packboxen

men är ganska trångt och deformerar packboxen lite. Jag valde att knacka ut lager ringen till det inre lagret, mätte läget för boxen (djupmåttet)

Kollade hur eventuell slit yta såg ut på axel och eftersom den så fin ut så gjorde jag ett verktyg så att jag kunde knacka ner box till rätt läge

(stopp mot lagerring läget)

 

 

IMG_8759.jpg

IMG_8762.jpg

IMG_8761.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läs gärna verkstadshandboken så ser du att jag har rätt.

 

"image.png.2318b40cac802c864881bdbeb36f5f0b.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant, vilket kapitel kan jag hitta info i?  kollat i verkstadshandboken som finns uppladdad här men hittar ingen info om det


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max - nu hittade jag det, var under kapitel 7 (Ram, fjädersystem o hjul). :):excl:

Jag kollade i kapitel 4 (kraftöverföring), där var även sprängskisserna på hjulväxlarna finns så det lurade lite.

 

Plockade av andra sidan tidigare i kväll och passade på att mäta spalt mellan bricka o hus och den var 0 så skall bli intressant att mäta in med fjädervåg

när jag bytt ut packningar

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ringen har inget med lagerförspänningen att göra. Den tätar endast för oljan inte ska trängas igenom mellan drev mutter axeltspp.

Hindrar oljan komma ut till lagret.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo det blev nog en tanke vurpa.. men nu är det på banan igen:D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...