Gå till innehåll

Hjulväxel - oljeläck


Diffen

Rekommendera Poster

Har sedan höstas fått sämre broms på vänster fram på 11:an så det blev till att plocka av trumman och kolla innan sommarens

turer.

Optimist som man är så tänkte jag att det var säkert något enkelt som en läckande hjulcylinder ....

Backarna var lite "smorda" dock inte direkt blöta och hjulcylindrarna såg täta ut men efter lite skrapande o torkande så

spårade jag det till läckande packbox i navet så det var bara att demontera hela navet från huset för att komma åt.

Yttre packboxar var inte helt enkla att få tag på (Tatanka hade inga) men sen blev det byte av både inre o yttre och lite färg

Passade på o renovera hjulcylindrarna med...

 

Kollade i rep.man. om ev åtdragningsmoment på den stora muttern på axeltappen men det nämns inget.

Är det någon som vet vilket åtdragningsmoment som det kan vara på muttern?

 

Intressant lösning på lagerspänning, finns inga schims utan tydligen är det en O-ring under mutter o bricka som komprimeras

och skapar spänning (verkar det som)

 

IMG_8727.jpg

IMG_8730.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, tyvärr har jag också lite dålig bromsverkan, på höger bak,,tgb11, antagit att det är bromscylinder, men din upptäckt känns lite  besvärlig (underdrift). Plockar av hjulet ibland och torkar rent. Vet du om det är någon skillnad på packboxar eller annat.., fram och bak? 

Vad (nr) Var köpte du din reservdel? Och gör gärna en fin och utförlig instruktion:excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående lagerspänning, så om jag tolkar det rätt med att se på dina delar så är det med muttern du ställer lagerspäningen med.

 

 

 

Läs gärna verkstadshandboken så ser du att jag har rätt.

 

"image.png.2318b40cac802c864881bdbeb36f5f0b.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-24 på 07:56, max3 säger:

Angående lagerspänning, så om jag tolkar det rätt med att se på dina delar så är det med muttern du ställer lagerspäningen med.

Nja..

O-ringen skapar förspänningen eftersom muttern drar bricka till anlägg på drevet. I gapet mellan kortändan o huset ligger o-ringen.
 

IMG_8750.jpg

IMG_8749.jpg

IMG_8747.jpg

IMG_8751.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packboxar köpte jag via SLP (Swedish Lorry Parts)

 

Den "vanliga":              Volvo nummer 959026, SLP nummer  PB-9026. Går åt 1st/hjul

Special packboxen:    Volvo nummer 946099, SLP nummer EPL-6099. Går åt 1st/hjul

O-ring:                                   Volvo nummer 949658, SLP nummer OR-658. Går åt 1st/hjul

 

Bytet var hyfsat enkelt. I huset finns 2st grova sår som ser ut att kunna användas till att få in och montera den inre packboxen

men är ganska trångt och deformerar packboxen lite. Jag valde att knacka ut lager ringen till det inre lagret, mätte läget för boxen (djupmåttet)

Kollade hur eventuell slit yta såg ut på axel och eftersom den så fin ut så gjorde jag ett verktyg så att jag kunde knacka ner box till rätt läge

(stopp mot lagerring läget)

 

 

IMG_8759.jpg

IMG_8762.jpg

IMG_8761.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max - nu hittade jag det, var under kapitel 7 (Ram, fjädersystem o hjul). :):excl:

Jag kollade i kapitel 4 (kraftöverföring), där var även sprängskisserna på hjulväxlarna finns så det lurade lite.

 

Plockade av andra sidan tidigare i kväll och passade på att mäta spalt mellan bricka o hus och den var 0 så skall bli intressant att mäta in med fjädervåg

när jag bytt ut packningar

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...