Gå till innehåll

Göra masonitpaneler själv


Rekommendera Poster

Jeg har en sivil urvalp som jeg skal i gang med renovering av. Masonitpanelene i hytten er ødelagte av fukt og jeg tenkte derfor å lage nye selv. Jeg ser det er flere her på forumet som sier de har lagd paneler selv av masonit fra Bauhaus o.l.

 

jeg undrer på om masoniten man får tak i der går å bøye? Hvordan har dere i såfall gjort det? Tenker på panelene i taket foran i hytten og mot sidene i taket bak, de er jo bøyde ganske rejält. Er ikke masoniten for sprø til å bøyes så mye uten å knekke? Noen tips? Om noen har hatt suksess med å lage egne paneler, vis gjerne bilder!

3BAC8D8C-9EA8-4B91-B042-2C8ECE1C7BFF.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de skall böjas mycket. Så ånga dem. Medans du böjer. Då spricker de ej.

Ett alternativ är att du har ett bad med varmt vatten som du lägger ner skivorna i. 

Det måste vara oljebehandlade.

Se bara till att de får torka böjda. Gärna i en mall , kan vara bra med en mall då du ofta skall göra 2 lika bitar. Gör mallen så du kan spegelvända den till den andra skivan. .

Torkar du dem innan montering. Så får du inte in fukt emellan skiva och plåt samt eventuell isolering. 

Har en hel bil att bygga upp själv. Så jag hamnar snart i samma stol själv.

 

Hittar tyvärr inga foton nu. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk for svar! Ja, her i Norge fins bare ikke-oljebehandlede, men det kan man vel kanskje gjøre selv. Ånga/damp var en god ide, jeg vet om en dampvasker jeg kan få lånt.  Jeg ser for meg at det enkleste er å fukte de gamle panelene og flate dem ut, og gjøre maler av dem. Så kan jeg dampe eller bløte dem og la dem tørke mens de er monterte, og deretter tørke ut bilen for å slippe fukt osv..

 

Ta gjerne noen bilder og post dem her om du gjør denne jobben før meg!(:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, mina masonitsidor behövde också renoveras. Hålad masonit obehandlad=naturfärg blev det. Gillade inte de vita passade ”liksom” inte in i den gröna looken tyckte jag. Men är det en civilvalp kanske vita verkar mer korrekt. Om det var oljebehandlad eller ej kommer jag inte ihåg. Bestämde mig för att grunda skivor med någon färglös grund? Målade hela skivan x 3 st. på bägge sidor med grund. Kanske var det tapetklister(..) eller något annat, diskuterade med personalen vad som var bäst, om det är viktigt kanske jag kan hitta ett kvitto?? Tog med ett färgprov till deras färgskanner och det var denna kulör (se bild) som blev resultatet, Nöjd till 95%. Om det är viktigt kanske man bör köpa en liten burk och provmåla först. Alla sidor blev fixade men inte tak och lite till, kunde inte bestämma mig för vilken isolering jag ville använda och taket var ganska bra.

    I forumet har det resonerats kring lite olika idéer kring isolering tidigare (2017?),  (ser på burkens etikett att färgen köptes  i aug. 2017, hittade ett inlägg där jag beskriver mina skivor lite mer ingående 4 aug 2017)). En sak missade jag, spegelvände skivor men missade att lägga upp/ner sida rätt på en, så hålen satt rätt men fel sida ut…

OM du vill kan jag ta en bild på en skiva...

IMG_1850.JPG

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, _nomad säger:

Takk for svar! Ja, her i Norge fins bare ikke-oljebehandlede, men det kan man vel kanskje gjøre selv. Ånga/damp var en god ide, jeg vet om en dampvasker jeg kan få lånt.  Jeg ser for meg at det enkleste er å fukte de gamle panelene og flate dem ut, og gjøre maler av dem. Så kan jeg dampe eller bløte dem og la dem tørke mens de er monterte, og deretter tørke ut bilen for å slippe fukt osv..

 

Ta gjerne noen bilder og post dem her om du gjør denne jobben før meg!(:

Det måste väl finns oljebehandla vad används inom bygg vid undertak mm?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Volvo Laplander Camper said:

Det måste väl finns oljebehandla vad används inom bygg vid undertak mm?  


Det eneste jeg har funnet her i Norge er disse, de ser ikke ut til å være oljebehandlede. Men jeg bor ikke langt fra grensen, så om noen har link til oljebehandlede i Sverige, post gjerne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färdighålat +oljebehärdad tror jag är svårt att få tag i.

Ang isolering mot ljud så finns mycket olika att tillgå bilindustrin brukar använda samma som jag har rivda textilmattor impregnerade mm men tillverkningen här i småland flyttad till Tyskland.

 

Ska man ha saker nära tak takräcke ljusbågar mm som ger resonansljud så är något som stagar bra så inte det fortplantar sig i plåten, min takbåge tex låter mycket och när jag under byggnationen åkte med plåtrent tak detta löst med en lite gummikudde som stagar båge mot tak.   När jag handlade brandbils hyndan lät den så illa att man inte ville köra fortare än 80km utrycknings ljusen var borttagna men tvärvägen satt kvar och gav resonans ljud i tak och kaross.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å oljebehandle dem burde man jo kunne gjøre selv..

Butylmatter av typen Dynamat, Fatmat osv som er tykke nok tar knekken på det meste av resonans i plåten, og armaflexen vil nok gi både lydmessig og termisk isolasjon. Det største problemet for meg blir nok å kopiere de originale masonitpanelene.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...