Gå till innehåll

Vinsch-problem TGB 30


Rekommendera Poster

Jag var och hämtade timmer för 3 veckor sedan och då fungerade vinschen som den skulle. Idag gick den varesig in eller ut. Allt annat fungerar, drivhjulsfrånkoppling, växlingar mm.

 

Så var bör jag börja felsökningen?

 

Jag kan lägga trumman i "friläge" manuellt och "låsa" den igen. Så det sitter inte i det manuella reglaget på vinschtrumman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många handgrepp på TGB 30 vinschen och lätt att missa någon:

  • Växellåda i D?
  • Fördelningslåda i T? (inte hundra, men tror det krävs)
  • Uppenbarligen klo-kopplingen också, men den verkar ju funka ;)
  • Vinsch-bromsen i rätt läge?
  • Lägg ur handbroms (om du ska vinscha dig själv) ;) Alternativt lämna den i om du ska vinscha annat, och då drivhjulsfrånkoppla.
  • Uppenbarligen, vinsch knappen nedtryckt ;)

Det finns säkert fler saker att tänka, men det är hemskt lätt att missa något. Fråga hur jag vet.

 

Det knäppaste gjorde jag på sista körningen. Skulle lägga i diffarna för att åka upp för en backe. Det var mörkt i hytten (tak lampan ville inte funka just då) och jag kom ingen vart med diffarna. Till slut insåg jag att jag istället kopplat in vinschen och drivhjulsfrånkopplingen, istället för biffarna, trots att de sitter under luckan :blush::blush:

Gonatt... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, bsvensso säger:

Det är många handgrepp på TGB 30 vinschen och lätt att missa någon:

  • Växellåda i D?
  • Fördelningslåda i T? (inte hundra, men tror det krävs)
  • Uppenbarligen klo-kopplingen också, men den verkar ju funka ;)
  • Vinsch-bromsen i rätt läge?
  • Lägg ur handbroms (om du ska vinscha dig själv) ;) Alternativt lämna den i om du ska vinscha annat, och då drivhjulsfrånkoppla.
  • Uppenbarligen, vinsch knappen nedtryckt ;)

Det finns säkert fler saker att tänka, men det är hemskt lätt att missa något. Fråga hur jag vet.

 

Det knäppaste gjorde jag på sista körningen. Skulle lägga i diffarna för att åka upp för en backe. Det var mörkt i hytten (tak lampan ville inte funka just då) och jag kom ingen vart med diffarna. Till slut insåg jag att jag istället kopplat in vinschen och drivhjulsfrånkopplingen, istället för biffarna, trots att de sitter under luckan :blush::blush:

Gonatt... :P

Tack!

Jo, jag har koll på handgreppen. Har haft bilen några år nu, inte direkt använt vinschen varje dag men regelbundet. Något är nog trasigt, glappt eller på annat sätt inte i toppenskick!

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...