Gå till innehåll

Banjobult


Frestr6

Rekommendera Poster

Halojj.

behöver lite hjälp med en banjobult eller hålskruv. På Tatanka sida så har den art.nr 954391. Det är nr6 på bilden till bromsservon.
Tydligen så drog mutterknacken lite för hårt för att använde vid återmontage så nu är den delad i 2:rolleyes:.

vart runt på mina lokala verkstäder och dom har svårt att hitta rätt stigning på gängan då den troligen är i tum säger dom. 
 

någon som har förslag på vars man kan få tag på nån. 
 

mvh fredda

 

7651505B-A18D-4BEA-8C58-3A8E787D6615.png

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har du nog rätt i. Men nu står jag Där jag står efter ett dåligt beslut med mutterknackaren. :(
jag har ingen aning om det är samma.

Okej det låter ju bra i alla fall. Någon som vet vilken det är?

så jag kan beställa gem från dalhems

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag Har gått bet. var in på hydroscand och måttade bulten samt gick igenom deras tabeller. Själva bulten skall vara 9mm i diameter Och det fins inte i deras tabeller ens.
 

vette fan om jag inte försöker med att gänga om den till en m10, vad tror ni om det? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte 3/8" som tidigare länkats till?   dvs samma gänga som bromslangarna mm. dvs samma banjobulten som fram på hjulcylindrar på tex c202    amazon med servo, jaguar, p1800 ......  eller traktorer  14 :-    https://www.olssonparts.com/se/sv/utrustning/hydraulik/adapter/adapter-bsp/banjokoppling/30210-06/30210-   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Frestr6 säger:

Nej jag har inte länkat till något med 3/8. 
denna storlek på bult testades idag men passar ej. 
bulten är alltså mellan 3/8 och m10 om jag förstår detta rätt. 

Min länk till dalhems den 20 augusti verkar vara kvar, var det inget liknade du sökte?  Något mellan 3/8 och 10 mm blir svårt 3/8 är ju 9.525mm .  ett goole sök ger mängder med träffar prova banjoskruv 3/8     (bult är ju en nit)   Är du osäker på gängan kolla med ett bromsrör vanligaste storleken är 3/8 på alla äldre bilar tex volvo. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mer tabeller både metrisk och tum,  vet att jag plockat anslutningar från mina girling servon innan de kastades, när tid blir över ska jag se om det fanns ytterligare någon gänga mer än 3/8"-24    som används på måttet 9-10 mm 

När det löst sig lägg gärna upp dimensionen ifall det händer någon annan. 

https://www.hpb.se/index.php/faq/43-info/235-gangstigningar

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...