Gå till innehåll

Packningar till huvudcylinder


isaksson

Rekommendera Poster

Jag råkade köpa en TGB11 häromdagen och håller nu på att se över bromsarna som var döda när bilen kom hem. Hjulcylindrarna var inte vidare bra men det var så billigt att köpa nya så de är redan beställda. Huvudcylindern däremot verkar ju vara gjord av endast ädelmetaller när man ser priserna, t.o.m. renoveringssatsen var helt orimligt dyr. Den jag hade blev fin efter lite honing men jag behöver en uppsättning packningar. 

 

Är det specialpackningar så att man måste köpa en renoveringssats eller är det standarddimensioner så att man kan plocka ihop de packningar som behövs till en rimligare peng? Vem säljer i så fall packningar styckvis? Nästan 1000:- för fem packningar och ett dammskydd på Tatanka känns inte så prisvärt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och slår på packningar och hjulcylindrar, när jag åkte med orginal"dyra" cylindern köpte jag vanliga packningar på mått hos jkpg hermansson de var vanligt pris inget märkvärdigt.   Har en så "dyr"cylinder liggande som inte används dock legat länge och kräver översyn.   Cylinder heter nog fag s 5204   34    28  . 

 

Jag la just beställning på packningar fram+bak  från jkpg fick rabatt det blev billigare än veteranbilshopen  och brev hem i lådan.  De sa att den gamle som kan allt och limmar backar var där under tisdagen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Sitter just nu och slår på packningar och hjulcylindrar, när jag åkte med orginal"dyra" cylindern köpte jag vanliga packningar på mått hos jkpg hermansson de var vanligt pris inget märkvärdigt.   Har en så "dyr"cylinder liggande som inte används dock legat länge och kräver översyn.   Cylinder heter nog fag s 5204   34    28  . 

 

Jag la just beställning på packningar fram+bak  från jkpg fick rabbat det blev billigare än veteranbilshopen  och brev hem i lådan 

 

Kollar jag i reservdelskatalogen verkar cylindern heta FAG -H 28903.1.2, men den är stämplad med FAG S 5204 34 28. Det var ju lite lurigt.

 

Jag skall ringa till Hermansson och kolla, tack för tipset!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätte någon av packningarna och själva bakre ryck är standar ringpackning 48:- men osäker på vad de tunna främre på varje kolv har för nummer så jag redigerade bort numren.  Lite synd att en nyrenoverad bara blivit liggande på hyllan och gummmit blir ju inte bättre med åren.    Ang hjulcylindrar så köpte jag när altyco la ner ett helset runt om och kvaliten var rätt bristande rätt omgående fick de bakre packas om och igår lossade jag en kolv fram i jämförelse med orginal så är ytbehandlingen så bristfällig att de ärgar fort så en 40 år gamal orginal från tidigare ihoprostad cylinder höll fortfarande bättre bättre ytbehandling, så fetta väl in ifall du har sentida budget tillverkning utan någon ytbehandling på kolvarna. Kör du med samma cylindrar som på min c202 så är  främre P5137 1.1/8 tum och till bakre om du kör ring p4515 1 tum finns varianten med talrik då är det vanlig 1 tums.     Behöver du luftning kolla tipsen jag la ut på  garage tips och facebook mm om den upp och nervända cylindern..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-31 på 12:09, isaksson säger:

 

Kollar jag i reservdelskatalogen verkar cylindern heta FAG -H 28903.1.2, men den är stämplad med FAG S 5204 34 28. Det var ju lite lurigt.

 

Jag skall ringa till Hermansson och kolla, tack för tipset!

Fick du tag i packningar? Skadade en av misstag men annars satt en ny repsats i den jag hade på hyllan. felfritt lopp.

 

Här är fag numren om någon behöver cylinder mått 28 mm:   

2 st M288     

2 st 2820      

1 st 28304     

 

 DSC02171x.thumb.jpg.2e548ae62d4794012d4605c385a712f7.jpgDSC02174x.thumb.jpg.5ea1b89191b3b1e3aebee55736b3dec5.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det slutade med att jag honade cylindern (som blev ganska bra, jag kunde se lite skador men de gick inte att känna några ojämnheter med fingret) och monterade de gamla packningarna, de såg ganska bra ut. Nu skall jag bara hitta tiden att lufta systemet och se om det håller tätt. Om det visar sig att det läcker så får jag ta nya beslut om vad jag skall göra. 

 

Jag hör av mig igen om jag har behov av en ny cylinder!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...