Gå till innehåll

Biltema batterier


Rekommendera Poster

Då var det dags för ännu ett batteri som plötsligt tvär dog när jag parkerade c202 efter lite ärenden  verkar var exakt livslängd avpassat till garantin, 4 batteriet på två bilar som gjort exakt likadant och tyvärr efter garantin varit ute.  Lyser fint grön indikerings ögat men har 10 volt spänning  så cell glapp igen.  Blir nog två små parallella nästa gång inga mer 82-90 amps, billigare att byta ett i taget. Får hoppas dioderna höll i generatorn och huvudrelät.  På lille bilen blev cellglappet dyrbart första gången tog med generator och alla lampor när generatorn fick ladda fritt , andra gången han jag slå av i tid.  Tur att batteriet la av just hemma och inte med bilen ute i vattnet på sjösättningsrampen , var planerat ev upptagning senare idag om regnet håller upp. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eller köper jag ett likadant 88amps och reklamerar detta på nya kvittot.   Tror batterierna lever ett hårt liv i dessa varma motorrum,  jag mätte insugstemp om jag tog luften bredvid batteriet låg den på 50 grader gissar att efter några mil är batteriet minst 60 grader. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Råkade ut för liknande bekymmer, två Biltema AGM i serie som startbatterier.

 

Batterierna är 18 månader gamla.

 

Det ena stendog, 5 volt går ej att ladda plötsligt. Det andra verkar friskt. Har lämnat in båda till Biltema de har haft dem i en vecka så vi får se vad de säger. Det ena bör ju gå på deras garanti flera celler måste ju vara kass/utan kontakt?

 

Har ni nån erfarenhet av garanti på batterier från Biltema?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW drar lite tjyvström så glömmer man huvudbrytaren är det tomt på några dar så de får ju lite stryk. Tröttnade på Btema o köpte ett OKQ8 för dubbla priset.

Gick ett år så var det inte användbart, de testade på macken och fick "fina värden" och påstog att batteriet var ok. Att det tappade 1,5V/dygn när det stog fritt märkte ju inte mätaren...

Fick ett nytt  efter en del tjat, men det höll heller inte mer än dryga året.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört med Nordström på senaste bilarna. 

Batterilagret säljer dem.

Tillverkas av Bosch om jag ej minns fel. Lite skeptisk till ett års garanti. Men mina har hållit över 4 år nu.

13 bilens vet jag ej den såldes med dem på. Men låg nog runt 4 år de med. Är ett "lågpris" batteri ca 900-1300 kr st beroende på storlek och kampanj. Då är det 110+120 amp batteriet jag köpt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...