Gå till innehåll

Funderingar bromsar c303 vs c202


Rekommendera Poster

Bromssystem och lite humoristisk lösning på ett problem.
 
Någon som funderat på varför man gjort skillnad på c202 och c303 systemen c303 har forwardbackarna på samma krets samt höger bakhjul och nästa krets backward back och vänster bak.
C202 har lite annorlunda en forward och en backward samt ett bakhjul och då på samma sida där den svårluftade cylinder sitter dvs misslyckas man har man lite hjälp bakifrån båda kretsar får samma ev luftficka.
 
 
När jag handlade min fick jag höra på volvo att pickuperna lätt tippade över vid panikbromsning och därför hade man satt lastavkännare. Jag tog detta som ett skämt och tänkt att det var något annat man haft i åtanke.
 
Jag funderade på skillnaden i kretslösning så idag letade jag upp volvos egna schema och det stämmer man har satt lastavkännare (no:4 på nedre bilden) direkt efter servot på kretsen så att bromsarna helt försvinner om bilen niger ner framåt vid inbromsning dvs bakhjulen lättar . Dvs just när man behöver bromsarna som mest ser lastavkännarna till att bromsverkan försvinner. Detta måste ha varit en typisk akademisk skrivbordslösning , en tidig abs vilket vid en lång inbromsning får bilen att skutta bromsa fram. Självklart ska dessa ventiler kopplas förbi om man har någorlunda självbevarelsedrift samma gäller även volvos nästa lösning på problemet med varierande bromsverkan dvs 4x4 bromsen som heller inte har att göra på bilar i trafik.
 
1170250190_c303bromsar.thumb.jpg.bd5ac6d01154b0860be507cfa40cfc17.jpg1089017185_c202krestschemabromsar.thumb.jpg.5f2dc20d6f4bae4a02d002badf6439d1.jpg
 
 
  • Confused 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...