Jump to content
Sign in to follow this  
Jimpa

Växellådsalternativ vid dieselkonvertering

Recommended Posts

Hej 

 

Jag har köpt en om603td som ska få bo i min TGB13 inom en "snar framtid" 

Det jag har som plan är att para den med orginal växellåda tillsammans med kittet som finns på SMT.nu 

 

Men innan jag gör det så tar jag gärna emot synpunkter och åsikter på alternativ. Det skulle ju vara trevligt med an växel till när man kör landsväg. Men det huvudsakliga ändamålet är att använda den i skogen.

 

Ett krav är väl att inte behöva bygga om halva bilen för att få det att lira. 

 

Ni som gjort liknande operationer får gärna använda den här tråden till att lägga upp era erfarenheter och tips till oss som ännu inte gjort detta. 

 

Ser fram emot bygget och jag ska försöka filma så mycket som möjligt för att även lägga upp på youtube:excl:

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är skogskörning det primära gör då så lite ändringar som möjligt.

Är Overlanding det primära så se över utväxlingen. (växellåda och axlar) vilket innebär en hel del kostnader och arbete.

 

Ang SMT kittet monteras motorn lutande vilket kan/kommer att innebär problem i terrängen när man förstärker lutningen ännu mer vilket innebär att oljepumpen suger torrt.

Detta betyder inte att motorn rasar omedelbart men det finns en betydande risk att du kan få problem beroende på hur du använder din bil.

I princip anser jag att det inte finns något behov av motorbyte om man bara ska köra i skogen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var nya uppgifter kring kittet att det kan bli problem med lutningen! Det är ingen som skrivit någonstans vad jag har läst :(

 

Är det någon som haft problem med detta och kan bidra med erfarenheter eller lösningar?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag kan se väldigt många fördelar med att byta motor om man bara ska köra i skogen. det blir en helt ny bil, man kan åka på tomgång över stock och sten istället för att studsa fram som man var tvungen att göra med b30 som är helt kass på låga varv 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Jimpa säger:

Det var nya uppgifter kring kittet att det kan bli problem med lutningen! Det är ingen som skrivit någonstans vad jag har läst :(

 

Är det någon som haft problem med detta och kan bidra med erfarenheter eller lösningar?  

 

Går det inte att svetsa om pump och tråg som man gör på andra motorer?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som inlägget ovan skulle jag tänka, lite korrigering av oljetråg och sugrör till oljepumpen.

Borde inte vara någon större sak om man ändå byter ut motorn.

 

Själv måste jag snart byta ut maskineriet för jag åker för mycket och bara bränslekostnaden spårar ur för mig och jag känner även att jag saknar ungefär minst lika mycket till i vrid och hk ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, ballan säger:

jag kan se väldigt många fördelar med att byta motor om man bara ska köra i skogen. det blir en helt ny bil, man kan åka på tomgång över stock och sten istället för att studsa fram som man var tvungen att göra med b30 som är helt kass på låga varv 

 

Det är en av sakerna som jag också ser som fördel.

B30 saknar kraften många gånger. Speciellt i lera när man kan behöva sätta lite fart på hjulen men inte vill köra på 1:an. 

 

Ser det som ett kul projekt också. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Något som bör avvägas är det historiska originalvärdet, som försvinner, hörde nyligen en försäljning där en pv gick för mycket pengar och där man sa att hade en b20 suttit i bilen hade det endast varit bruksvärde.   Fick samma svar angående min från en större uppköpare och samlare nere i Europa , värde noll euro originaldrivlina saknas.  Men det ska vara roligt att ha en bil inte något museiföremål som inte kan brukas och alla dessa bilar blir roligare med mer vrid och bättre soppa ekonomi. Jag kör min löjligt billigt och därför går den rackelbil för allt som ska köras sommartid de år originalmotorn satt i kördes den endast semester turer och ingen vardagskörning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en ganska kraftigt modifierad 13 bil. Så det där med orginal är kört för mig ändå :P 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jimpa dokumentera gärna massor så kopierar jag dig sen, när du löst alla eventuella problem ;) 

 

SMT kittet var utan svänghjulet numera tydligen för det var för dyrt att tillverka. däremot så kunde man ta ett svänghjul från vilken MB Diesl som helst 4/5 eller 6 cylindrig.

Alla svensksålda 6 cylindriga motorer hade tydligen kombinerats med automatlåda fick jag veta av Gösta på SMT idag.

"Man kan använda alla svänghjul från motorerna från 124-modellerna av Mercedes,
med motorer som exempelvis heter OM601 (fyrcylindrig), OM602 (femcylindrig) och OM603 (6-cylindrig),
och även bensinmotorerna (kan tyvärr inte beteckningarna på dem), men det får inte vara ett s.k. dubbel masse-svänghjul,
och diametern på lamellen skall vara 228 mm!"

" Det går inte att använda B30 lamell,
den är för stor. Man använder en 228 mm lamell från Landrover."

 

Men antar att man ska använda tryckplattan till det svänghjul man nu får tag på och använder.

Sen beror det väll kanske lite på vad tryckplattan tål för motoreffekt.

Om man tar tex svänghjul / tryckplatta från en motor med ca 100hk och sen kombinerar det med en om606 eller om 603 och plockar ut 200+hk kanske inte tryckplattan räcker till utan man riskerar att slira sönder lamellen.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut :wub: Det ska jag göra. 

Står du i startgroparna att börja byta motor också? Vilken tänker du i så fall använda? 

 

Sa Gösta någonting mer matnyttigt till dig? 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej

Jag tror han sa det han ville säga utan att jag köpte kittet av honom.

Man får ju med 50 sidor instruktioner så han är kanske inte så sugen att berätta för mycket gratis ;)

 

Med det skrala utbud av motorer som verkar finnas får man ta det som bjuds tror jag... en 603td verkar ju rätt lagom.

En 606 är lite väl stor kanske, speciellet med det stora insuget (som måste göras om) inte så mycket att hänga upp sig på när man ändå börjar med något sådant här.

Att få tag på en manuell motor vore ju fint då löser sig svänghjulet automatiskt.

 

Jag ska ställa i ordning så jag ev får lite plats över i min verkstad, sen ska jag börja fundera på allvar på detta projekt. Men tänkte börja köpa på mig grejjer så att det mesta finns klart tills man ska börja. Jag har ju redan en halv tgb (hytt och främre ram med växellådsfästen) som jag ska bygga på/i så att jag kan ha ett färdigbyggt paket som kommer passa att flytta över till min tgb. Eftersom jag använder den så pass mycket som jag gör så skulle ett stillestånd på en månad innebära svår abstinens och utebliven inkomst ;) 

Så vore det ju fint att hinna göra detta innan nyår iomed att jag är permiterad fram tills dess, men det kommer jag inte hinna göra och för stunden har jag ingen motor att bygga med.

Så jag får se när jag kommer igång.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det var lite den uppfattning jag också fick när jag frågade om kittet. Det kan jag väl också förstå. Han vill ju sälja så klart. 

 

Då har du ju ett utmärkt tillfälle till att göra ett sådant projekt:wub:

Jag annonserade om köpes på några facebookgrupper och fick tag i en motor på 3 timmar :lol:

Hade nog en jäkla tur också. 

 

Blir nog till att beställa kittet så att man kan börja se vad som behöver köpas in. 

Kanske ska starta maskinen på pall först så att jag vet att den går i varje fall. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...