Gå till innehåll

Tryckskillnadskontakt för varningsventil broms


Chromix

Rekommendera Poster

Finns ingen skrotad volvo i närheten dessa satt direkt under huven efter servot vänster sida innerskärm på 140 serien se bilden.  Vanligt man plockade bort dem, har ingen på min c202 där de satt dumt till i fronten.  Har du provat oxidspray/ elkontakt spray och låtit det verka en längre tid , den kan ju knappast vara utsliten. 

 

 

 

 

Volvo 140 - 1972

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-05 på 16:41, Chromix säger:

Hej,

finns det någon som har över en sån? Eller vet var det finns att köpa? Tatanka har inga just nu.

Kontakten som jag har sluter inte längre och då ser man ju inte om det fanns någon tryckskillnad och en av bromskretserna blev avstängt.

Hittade du någon? jag har en över som jag kan sälja...
/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en komplett med ventilpaket idag men får den inte att leda ström spejat men gav upp. Detta var ju något man plockade bort så varför använda nu, när väl den lyser är det försent. Just den kontrollampan är bra för annat.  Lägger till följande:  mässing kontakt lät den få lite ättika och den började ledan något men osäker funktion dålig fjäder,  så blås in lite oixidlösning i lilla hålet vid kabelskon eller via plastpiggen så hoppar nog din igång om fjäder inuti inte är helt matt.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En liten uppdatering om det här:

 

För några år sen fanns det kontakten på flera företag för en hundralapp men idag finns det knappast någon.

Jag ringde till Putte på Nioman och han lovade att svara senare men jag fick inget svar fast jag skickade en påminnelse också.

Till sist kunde Langassve hjälpa mig med en begagnat.

 

En hel ny block inkl kontakt finns det här:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-hoses-pipes/junction-brake-lines-with-brake-warning-switch/1049575/

Tyvärr säljs kontakten inte separat.

 

Några anmärkningar om kontakten:

Om den där plastpinnen som sticker ut är bara 8 mm lång då har redan en liten del rakats bort pga man glömde att ta ut kontakten under luftning eller annat arbete på bromsarna. Om det hände då visar kontakten inte längre att det finns en tryckskillnad i bromskretsarna. Om pinnen är hel då sticker den ut 9 mm.

Förutom att kontakten visar tryckskillnaden stänger den också av bromskretsen med mindre tryck permanent. För att häva låsningen måste man skruva ut den och in igen.

Det värsta vad kan händer är att man ha en kontakt som är mekanisk hel men kontakten sluter inte elektrisk. Om då en tryckskillnad uppstår stängs av en bromskrets utan att varningslampan lyser och sen kör man permanent med bara 1 bromskrets.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-28 på 17:30, JDW säger:

du märker nog om du har bara en krets när du bromsar....

 

Då är jag tveksam. Du tappar ju bara bromskraft på ett bakhjul, på framhjulen är det fortfarande lika bromskraft höger och vänster.

Jag hade en gång en hel del olja i en bromstrumma bak och det upptäcktes bara tillfälligtvis. Varken jag eller den som provade bilen hos bilprovningen märkte nånting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tappar rejält bromsverkan på framhjulen eftersom endast en back per hjul fungerar och har du inte 4x4 broms inkopplad varnar detta mycket tidigt med att bilen drar åt ett håll pga av att ett bakhjul inte bromsar fullt ut.   Prova att koppla bort 4x4 kontakten (tror man byglar den även på c303 vid pedalen/ huvudcylindern) och släpp justeringen på ett bakhjul.   Har du 4x4 inkopplad och obalans i systemet så får fd lådan jämna ut kraften.

 

Eller som på c202 om 4x4 bromsen finns,  där får bakaxeln vid kraftig inbromsning  eller tryckfel i bromsystemet  ett kraftigt momentet på coastside och  och muttern kan börja lossa och sen skadas utväxlingen .     

 

På c303 har enl schemat varje krets med samma back fram men på c202 är kretsarna exakt lika. Vet inte hur mycket det påverkar men jag vet att c202  varnar rejält i tid bara något inte är helt jämt justerat.   Deras kretsschema  har på framhjulen en främre och en bakre back per krets  för att få exakt jämn bromsverkan i kretsarna. Jag kan tänka mig att användningsområdet för bilen och den högre hastigheten gjorde att man valde denna krets koppling.

Jag kan tänka mig att en c303 som ska gå väg /overland körning också tjänar på en exakt lika fördelning i kretsarna samt såklar bortkopplad 4x4 broms.   

bromsar jämförelse.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2020-10-30 på 00:11, Chromix säger:

 

Då är jag tveksam. Du tappar ju bara bromskraft på ett bakhjul, på framhjulen är det fortfarande lika bromskraft höger och vänster.

Jag hade en gång en hel del olja i en bromstrumma bak och det upptäcktes bara tillfälligtvis. Varken jag eller den som provade bilen hos bilprovningen märkte nånting.

 

Har du löst det hela? Fick du tag på nån kontakt?

 

Jag klurar på om jag har liknande bekymmer. Kanske måste byte kontakten alternativt ta bort den, den sitter illa, taskiga gängor så den börjar lysa ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil tog inte på höger bak för en tid sen. Kanske min kontakt inte heller fungerar?? Någon varnings lampa har jag inte sett? Eller insett att det borde finnas.  Misstänkte bromscylinder på höger bak, men har inte kommit mig för till byte. Tyckte min idé blev bekräftad av en kladdig bromstrumma. Tog bort och gjorde rent b-backar varefter Bilbesiktning godkände! 
   Jag filmade bilen vid bromsprov på grusväg satte vita streck på hjulen och bromsade! Alla hjul bromsar men , jag brukar trampa två ggr. på bromsen den sjunker lite vid 1a och vid andra trycket  känns det normalt. 

Jag har inte läst allt om bromsar här men skall nog göra det, och ta av alla hjulen och kontrollera och + nya bromsprov på grusvägen. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte min idé blev bekräftad av en kladdig bromstrumma. Tog bort och gjorde rent b-backar varefter Bilbesiktning godkände!     Varför inte putta ut packningarna och gno till lite och hoppas det blir tätt eller lägga en hundring på två nya packningar.  https://www.veteranshop.se/veterandelar-bromshydraulik/kolvpackning-hjulcylinder/kolvpackning-1 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Frippe S säger:

Har du kontakten för fyrhjulsdriftens inkoppling fortfarande inkopplad eller fyrhjulsdrift påslagen då blir det nog svårt att se om ena bakhjulet tar ojämt tror jag :huh: du måste nog koppla bort automatisk inkoppling vid provet åtminstone

Hmm bra ide, kontakt för 4-hjulsinkoppling är inkopplad men med en tryckmätare så jag ser när när vakuum släpper och 4x4 kopplar in. Insåg inte sambandet vid mitt bromsprov tidigare. Blir det 4 hjulsdrift tvingas ett bakhjul utan bromsverkan runt av framhjulen. Det får bli nya tester inser jag. Koppla ur kontakten för 4x4 ? Måste jag bygla" hur" eller räcker det att rycka en sladd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...