Gå till innehåll

kolvstänger i kolfiber


Lollipop

Rekommendera Poster

https://www.thedrive.com/news/31173/these-3d-printed-carbon-composite-connecting-rods-are-strong-enough-to-withstand-3000-hp

 

Goda nyheter för unika fordon också. Om det går att göra i en inte alltför speciell skrivare så man får tillgång till tekniken utanför labbet. mycket annat som går att skriva ut också med sådan hållfasthet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bsvensso säger:

Hmm, läste du kommentarerna på den sidan, inte lika smickrande. Fast man vet ju inte alla detaljerna :unsure:

kommentarer? :huh:

ah, min ovana att döda alla script som inte är strikt nödvändiga fimpade kommentarerna.

nä, det verkar ju inte som om de personerna tror på konceptet.

 

Det kan ju vara att denna producent är hot-air men strikt vad gäller hållfasthet temp mm så finns det inte något skäl att kompositmaterial inte skulle gå att använda. I en normal motor blir inte kolvstänger mm så där värst varma ur moderna kompositmaterials synpunkt.

https://www.makeitfrom.com/compare/30-Percent-Carbon-Fiber-30-CF-PEEK/SAE-AISI-4150-G41500-Cr-Mo-Steel

hittade jag när jag letade efter data på PEKK-CF. materialen går att byta efter tycke och smak.

Jag har just beställt en ny 3D skrivare :wub: och hoppas komma igång med CF-nylon, inte lika extremt som CF-PEKK eller ultem-PEI men starkt nog i hemma miljö.

Återkommer när jag kanske har resultat att visa upp.

CF-PEKK och Ultem är spektakulärt dyra plaster dock, $500 eller mer per rulle :rolleyes: dessutom ett härke att skriva ut eftersom de kräver uppvärmda kammare i bakungnsklass 180grader så där :blink:

inget för skrivbordet direkt.

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...