Gå till innehåll

Gick inte igenom bess. Hjälp!


Isaksson1982

Rekommendera Poster

Hej. Min tgb 11 gick inte igenom besiktningen då avgasvärdena var helt åt fanders (fick nånstans strax över 9) och jag har ej kunskap om hur man skall göra för att justera in båda förgasarna tillsammans (Stromberg 175?) Jag hittar heller inte någon verkstad här där jag bor som vill ta sig ann den uppgiften. (Jag bor i flens kommun). Finns det någon snäll själ som kan göra detta för mig mot betalning här på forummet eller kanske till och med vet någon som gör detta innom vettigt avstånd runt flen/malmköping? Bilen har inte rullat lagligt på nått år nu och jag gråter nästan när jag ser den utanför min fastighet ståendes och skäms. Jag har verkstadshandboken men saknar verktyg för ändamålet samt att två diskar i ryggen inte tillåter den manövern så bra. Tacksam för svar mvh Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otur. Men lite skruvande kanske du klarar, se till att de öppnar samtidigt,inte choken ligger på,  membranet är helt, ingen förvärming eller så fritt luft som möjligt ev köra utan filter och minimal smog/oljebyte , spritsoppa e85 eller bensin/ rödsprit men bara just vid besiktingen ev lösdunk om nu den är fulltankad.    Även moderna katalysatorbilar passerar utan avgasrening med lite besiktnings justering  ;) . 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du inte åka runt på 9 i värden håll dig till runt 3-3,5. Men 9 så är det nog något av de jag skrev om ett membran som är sönder och blockerar luft eller en flottör som hängt sig helt och flödar,  9 är för mycket i mina öron för att bara vara lite finjustarande på nålar munstycken.   Men spottar den oförbränt så saknar du ju riktig gnista på någon cylinder.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med oförbränt menar jag att det luktar rejält med bensin i avgaserna. När bilen är igång så går den hyffsat bra, jämn gång men en aning trött kan jag tycka med en b30 i. Membran har jag nya ligger. Är det överjäkligt att byta? På ett annat forum skrev någon om kolvarna som sitter på fuggarna, vad ska det vara för olja i och kan dom ställa till det när det är för lite? Hur vet jag om det är en trottel som hängt sig? Sorry för en massa frågor direkt men jag försöker lära mig samtidigt ^_^  jättetack för svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag skrev fel såklart ska det vara flottör.  membran enkelt 4 skruv och lyft upp sätt dit nytt några småskruv och montera som det satt, atf olja om du inte vill plocka ut något lite extra annars tjockare olja för bättre acceleration koven lyfter då något trögare och ger fetare blandning. Men först kan ju stiften vara bra att kolla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljebyte och tändinställning ok? samt  stift och brytarspetsar ok?  

Kompressionen är ok?

Förgasarna i gott skick? 

 

Fint om detta ovan är ok sen kan man ju justera in munstycket i förgasarna genom att montera justerverktyg och pressa upp munstyckerna för att minska bränslemängden.

Går att mäta höjden/djupet så att dom är lika och sen justerar man lika mycket på båda. eller bara utgår ifrån att dom är lika från börja och justerar lika mycket på båda.

 

Gjorde denna procedur på min tgb för många år sedan då den låg väldigt högt i avgasvärde. sulligt o otrevligt jobb med massor av bensinångor i näsan :(

Du behöver troligen nya tätningar eller kompletta pluggar till förgasarna också (mitt under i flotörhuset)

 

Oljan i förgasarna ska vara röd atf olja (dextron 3)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för insug ?

Det finns modell med en typ av kallstart eller liknade i insuget.

Typ som en choke, fast den sitter inne i insuget, den har jag råkat ut för att den fastnat för folk jag hjälpt, då är det nästan omöjligt att få bilen att gå rätt.

Skall gå ett stag från förgasaren in i insuget, 

Man ser det direkt om man demonterar insuget, detta på modeller som ej har vatten förvärmt insug. Vattenkylt om ni så vill det, fast det är fel.

 

Alltså de insug som ej har vattengångar genom sej. 

Kolla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytte förgasargummin igår kväll då jag hade nya låg. dom gamla var rejält mjuka (nästan sladdriga) men inga skador vad jag kunde se. fylde rätt mängd olja till "kolvarna" och startade bilen. Den har alltid haft riktigt låg tomgång så jag ställde om på båda fuggarna och den känns bättre men vid gaspådrag så "sotar" den från avgasröret och likaså när jag släpper av. Jag har kört i fräsh bensin med blytillsats och en flaska k sprit. insug med kallstart har jag och den sitter inte fast. Motorolja inte körd många mil, kompression vet jag inte då jag inte har tillgång till mätklocka. Förgasarna ser inte så fräsha ut så skicket vet jag ej inv. Det är ju det här med rätt höjd på munstyckena som jag är inne på och blivit rekommenderad av andra att titta på men som sagt, jag kan inte och har inte tillgång till rätt verktyg. Efter justeringen av tomgången så eftertänder bilen lite grann när jag stänger av den! Jag tror den får för fet blandning och behöver tweakas mer men då av någon kunnig på detta. Jag är djupt tacksam för alla tips och trix men i dagsläget behöver jag få praktisk hjälp från någon som kan justera fuggarna. Kika över det hela en aning. mvh Isak

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-12 på 15:48, Volvo Laplander Camper säger:

 , spritsoppa e85 eller bensin/ rödsprit m.....    Även moderna katalysatorbilar passerar utan avgasrening med lite besiktnings justering  ;) . 

 

Var inne på ombesiktning för några småfel, bla högt Co2. Fick hjälp av en lokal gammelbilsmek (de moderna hade inga instrument, inte den lokala heller men han gick på gehör).

Nu fladdrar siffrorna vid provet, men jag såg inte de godkända som står i protokollet, mer det dubbla :blush: 

Så inför nästa besök hade jag tänkt köra med E85, ska det vara "rent" eller vilken blandning ger effekt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med för höga CO värde för 2 år sen.

Bytte först ut membran i förgaserna, sen nålar utan någon förbättring. Till sist var det munstycken som var slitna. Inte mätbar skjutmått men när jag stack in en tandpetare i det gamla och det nya munstycket kunde jag se en skillnad. Väldigt lite men det gjorde väl skillnaden.

Därefter gick den igenom besiktningen utan problem.

Verktyget för att pressa ut och in munstycken fick jag låna här i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla medskrivare. Jag tog tjuren vid hornen och gick ut i bilen och skruvade dän huslocken och tog ur kolvarna för att kolla hur dom ser ut och vilket verktyg jag behövde för att justera nålarna då jag har nya varianterna av stromberg som inte går att justera munstycke på underifrån. Det visade sig vara så att verktyget jag behöver kostar 500 med frakt så jag gjorde ett eget och mätte utsticket på nålarna. Justerade sen nålarna neråt ca 0.25mm och stoppade ihop allt igen. Bilen går bättre och eftertänder inte längre när jag stänger av. Den hostar inte heller svart sot vid gaspådrag eller när jag släpper av ^_^. Jag känner en chef på en bilverkstad som utan betalning är villig att kika på co värdet. Jag ska ner klockan ett idag och kolla avgasvärdena så får vi se hur mycket det gjort med justeringarna så får jag labba därifrån alt testa att justera på plats vid ett senare tillfälle. Det känns lovande iaf. Tack för all respons. Jag återkommer med värden sen. Bilprovningen gav mig ett värde på över 9 sist.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka. Provade att göra en mätning och det gjorde lite skillnad. Innan visade den 9+ och nu visade mätaren 5.30-5.49 i co. Ska justera lite till och göra en ny mätning. Ringde till bilprovningen och killen där sa att jag kunde göra justeringen på plats om det inte tar mer än en halvtimme. Supernajs bemötande. Nu ska bara bromsarna fram fixas, nya hjulcylindrar och backar ligger och väntar i garaget. samt justera in bak och fram. Återkommer när bilen har varit på bilprovningen men det lär bli i vinter antagligen då jakten tar över min fritid för tillfället.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Munstycken är det absolut sista jag skulle kollat om co var för hög på en oskruvad bil. De flyttar inte på sig av sig själv och så många mil att de eller nålar slitets ut har nog ingen tgb gått.  Justerar du munstycken ligger ändå felet kvar på övriga varvtals registret, när väl felet är tillrättat så har du feljusterade förgasare. Om du nu ska fuska med tillfällig strypa munstycken för bes så låt dem vara och flytta ner nålen lite, betydligt enklare att återställa. Ev fick man dra till fasen med fil lite där låsskruven låser mot nålen. Att flytta nålen var effektivt vid ekonomi trimning och då enkelt kunna ändra när tillbaks när soppan håller sämre kvalite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är vad jag hade kollat först innan förgasare hade kalibrerats om: 

Hög co och oförbränd soppa i avgaserna:  choke,osynk, kallstart,  flödande förgasare, överslag, dålig gnista=ej blå och kortare än 1 cm, fel kamvinkel=brytaravstånd, oxid i lock eller rotor, kärvande vikter=föreställningen , tjuv luft, vaccumläck , smog.   Många gånger avslöjar stiften vad felet är.   på bilar med lösservo som dessa finns alltid risken för lite genom läck och då ryker de vitt.  Jag förutsätter såklart att den trillar ner mot 10 grader vid lågfart tomgång.  Allt åldras även den lilla el som finns på dessa så kolla brytarens kontaktyta, minsta det flyttat material så har kondingen tappat kapacitance.   

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...