Gå till innehåll

God jul och gott nytt år .


H.Hansen

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

God jul på er, hoppas nästa år blir bättre. 

Ja jag hoppas verkligen att nästa år blir bättre, både vad gäller vädret men även vad gäller smitta/restriktioner i samhället.

Jag slutade ju efter 23år  som Audi/VW mekaniker vid skiftet 2016/2017 och har därefter varit enda fastanställda mekanikern på en nöjjesanläggning/camping i mitten av landet.

Har skruvat/servat och underhållit allt från lastmaskiner,gräsklippare,4hjulingar,gokarts,18tons bomlift samt karuseller och bilar nu sen januari 2017.

Har aldrig i mitt liv varit arbetslös, men nu är jag både permiterad och varslad om uppsägning, fick just förlängd permitering fram till mitten av februari.

Skulle sagts upp vid nyår men nu har ju regeringen tagit beslut om att förlänga permitteringen så få se vart det slutar.

 

Bolaget jag jobbar för har ju olika rötter som drar in pengar. Nöjjesanläggning (gått sådär i år då låg antre inte gett någon större vinst) , camping (gått någorlunda tack vare nöjjesanläggning) Mat försäljning riktat mot event/hockeypublik samt året runt evenemang som vansbrosimning/vasalopp och liknande (som ni förstår har den delen gått helt åt pipan)

Så det är svåra tider för bolaget vilket jag förstår. 

 

Hoppas som sagt att 2021 blir både roligare och bättre vad gäller Corona och bilevent (för eget nöjjes skull) samt att samhället kommer kunna gå tillbaks till ett mera normalt tillstånd igen.

 

Hoppas ni haft en riktigt bra julafton och att det blir sköna dagar fram till nästa år

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Jul och Gott Nytt, har själv varit permiterad och sedan uppsagd i 7 månader blev sedan arbetslös i slutet november, men skrev kontrakt i förrgår eftermiddag (23) om nytt jobb och börjar den 11 Jan , om det inte blir ytterligare neddragningar pga Corona, det är ju lite svajigt som fordonskonstruktör nu :mellow:

Blev en bra julklapp :)

  • Like 4
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021 blir nog bättre för alla och fler får nog en tankeställare om prioritering.

 

Jag hoppas på en varm sommar utan konstant regn som vi hade i småland, fick väl som mest en bra vecka på sjön och då var det förorenat och badförbud vilket vi trotsade eftersom man låg långt ut men ändå gjorde oss sjuka.   

 

Ang statens bidrag mm så slår det väldigt ojämnt över branscherna, efter Rickard Nordins (ansvarig politiker för detta) intervju i media blev jag så förbannad att jag ringde upp honom ,  han medgav att man helt hade missat vissa branscher som nu slås ut helt och lägger ner , de som saknar fasta månadsvisa kostnader och därmed inte får söka bidraget.   Ex, föredragshållare, handledning, utbildning , konsulter, psykologer, mm  . Frugan fick hela året avbokat noll i inkomst,  men fick anställning lagom till hösten på kommunen istället för att driva eget, 8 månader utebliven inkomst .  Tur allt är betalt och man inte sitter i lånefällan med höga månadsavgifter som tvunget skulle ut.      

 

Ang Corona om någon undrar så går det rejält i vågor min dag nummer 8 dvs julafton kändes värst hittills.   Ingen av oss har haft någon feber som man sett kineserna skannade folk detta måsta ha varit bluff eller har vi i familjen fått det nya muterade viruset. 

 

Det är tur att Sverige är ett så  glesbefolkat land man kan ju undra hur den svenska modellen hade utvecklat sig om vi haft 10x fler per km2 som övriga länder i europa har,  då hade nog smittspridningen varit så stor att man kunnat strunta helt i vaccin inköp.  

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det lömska med denna sjukdomen, hälften märker inget o sen finns  hela skalan till de som inte kommer ur respiratorn, vilka som får kvarstående bekymmer med nedsatt lungfunktion osv vet ju inte än.

 

Skyddsnäten för att ta hand om både företag och individer har regeringen lyckats att göra så krångligt att en del ersätts "utan att det märks" i bokföringen fast det finns kapital i kassan till helt missa vissa kategorier. Så företag som egentligen inte är livskraftiga hålls under armarna medan andra verksamheter med livskraft går under och kanske drar med sej ägarna med skulder kvar, 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Corona verkar slå olika, farsan som är 76 rullstolsbunden och har KOL hostade sig igenom det och mår nu mer eller mindre som vanligt medan jag känner folk i 30 års åldern som legat inne med syrgas..

 

Och trots permitering så hade företaget bara råd att ha kvar mig 2 mån utan uppdrag, tur jag hade 6 mån uppsägningstid.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är allt som vanligt.. känner ingen som varit eller blivit sjuka, jobbet är som vanligt med nu hög orderingång och inhyrda mekar och svetsare från 4:e januari och fram till sommaren.

  Det är svajigt men funkar. Scania och Volvo lastbilar som inte leveraredes i höstas kommer nu på rad till oss, bara tacka och ta imot såklart.

 Dem få dagar det varit lugnt i verkstan har vi tagit bönders maskiner och redskap som inte hunnits med tidigare, lite grävmaskiner för hydraulik ombyggnader, skogsmaskiner och vägverksfärjor som byggs om till batteridrift.

  Så det rullar på.

 

Kan erkänna att en permittering står på min önskelista, så man får vara i garaget och fortsätta med terrängbilen.

 

 Såhär ser det ut nu.. målat i motorbrunnen. Dax för nya slangar och bromsrör mm.

20201222_203458.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 12/27/2020 at 1:12 PM, Lollipop said:

God hjul och nytt bättre år hälsar jag också.

Minimal risk för arbetsbrist i vården.

Överarbete däremot är den nya normen, som om det inte var illa nog tidigare.

 

Jag tänker ofta på hur det kan vara för dig och alla dina kollegor just nu :unsure:

Hoppas det går att få kontroll på pandemin nästa år så ni kan återgå till att bara vara normalt överarbetade :rolleyes:

 

God fortsättning allihopa!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-27 på 14:12, Lollipop säger:

God hjul och nytt bättre år hälsar jag också.

Minimal risk för arbetsbrist i vården.

Överarbete däremot är den nya normen, som om det inte var illa nog tidigare.

 

Ja ni innom vården gör en stor insats nu. 

Har särbon liggandes hemma med covid. Hon jobbar inom äldreomsorgen. 

Kom hem med feber natten till Söndagen. Kollade på måndag och fick positivt svar i dag. Jag var ju där och har varit med dottern våran och djuren när hon jobbar natt. 

Nu ligger även jag med feber och symtom. Inga test tider inom vad man kan boka på 1177 för tillfället i Östergötland. Har dock bråkat mej till ett test i morgon. Är ju i riskgrupp.  Hoppas jag bara är lite sjuk i allmänhet. Håller mej isolerad i Älgsjö för tillfället. Snus bak på gång och det tar 36 timmar. 

Så bara att vänta och se hur det går här. Synd de ej har resurser att kolla med boende när de som jobbar inom vården får det. Har jag inget skall jag ju hålla mej borta. Har jag kan jag lika gärna vara där och hjälpa till med unge och djuren. 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2020-12-29 på 18:23, H.Hansen säger:

Ja ni innom vården gör en stor insats nu. 

Har särbon liggandes hemma med covid. Hon jobbar inom äldreomsorgen. 

Kom hem med feber natten till Söndagen. Kollade på måndag och fick positivt svar i dag. Jag var ju där och har varit med dottern våran och djuren när hon jobbar natt. 

Nu ligger även jag med feber och symtom. Inga test tider inom vad man kan boka på 1177 för tillfället i Östergötland. Har dock bråkat mej till ett test i morgon. Är ju i riskgrupp.  Hoppas jag bara är lite sjuk i allmänhet. Håller mej isolerad i Älgsjö för tillfället. Snus bak på gång och det tar 36 timmar. 

Så bara att vänta och se hur det går här. Synd de ej har resurser att kolla med boende när de som jobbar inom vården får det. Har jag inget skall jag ju hålla mej borta. Har jag kan jag lika gärna vara där och hjälpa till med unge och djuren. 

 

Skit oxå Hansen! 

 

Vård i tid är avgörande och för att veta om man har låg sättning behöver man nästan mäta på fingret. Annars behöver du röra på dig och upptäcka om du får mjölksyresiknande muskelsmärtor vid normal belastning det är en varningsignal. Håller tummarna och ber en bön för dig! Polaren sdom blev väldigt svårt sjuk märke inget när han låg stilla men när han gick till bilen krampade det i vaderna, hade hade då 82% visade det sig som är direkt livshotande.

 

Har du nån syremätare hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Hansen. Hoppas det inte bryter ut och om det gör det så ta det lugnt även om du mitt i sjukdomen en dag känner dig bättre och tror du orkar röra på dig lite/promenad , man får bakslag direkt och blir ännu sjukare.  Här var det bara jag och ena dottern grabben frun och andra dottern insjuknade inte och pilla näsan testet visade sen negativt men ev hade de utvecklat t celler.  Är någon sjuk får ändå samtliga karantän i minst en vecka räknat från test datumet.  Landstinget smittspårning kommer ringa upp er och det är inomhus som gäller inga matinköp eller apotek.     

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...