Gå till innehåll

massflödes sensor med tryckmätning?


Lollipop

Rekommendera Poster

Jag håller på med konstruktionsfunderingar och behöver mäta luftflöde och tryck i området 0-10KPa (0-100cmH2O)

Fuktig luft, 100%, 37grader, 0-100l/min

Lat som jag är så tänker jag att en hemsnickrad prototyp för att testa principer skulle kunna göras med bilbaserade MAP/MAF sensorer.

Wikipedia et al på nätet ger lite för många och nästan rätt svar när jag försöker läsa på frågan och kanske kunskapen här kan ge startpunkt för vilket sensor system som kan vara en bra startpunkt.

Jag tänker mig att något Bosch system kanske har de önskade egenskaperna redan och mätvärden någorlunda enkelt kan fås att mata datorn med.

Det intressanta är inte mätning av flödena i sig utan styrningen av turbiner/luftpumpar utifrån mätvärdena.

Om det blir något att gå vidare i produktutveckling med, så är tryck/flödesensorer inte något problem att fixa, men när jag pular i källaren så är det bra med enkla saker.

 

Tacksam för tips om rätt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-13 på 18:52, Lollipop säger:

Jag håller på med konstruktionsfunderingar och behöver mäta luftflöde och tryck i området 0-10KPa (0-100cmH2O)

Fuktig luft, 100%, 37grader, 0-100l/min

Lat som jag är så tänker jag att en hemsnickrad prototyp för att testa principer skulle kunna göras med bilbaserade MAP/MAF sensorer.

Wikipedia et al på nätet ger lite för många och nästan rätt svar när jag försöker läsa på frågan och kanske kunskapen här kan ge startpunkt för vilket sensor system som kan vara en bra startpunkt.

Jag tänker mig att något Bosch system kanske har de önskade egenskaperna redan och mätvärden någorlunda enkelt kan fås att mata datorn med.

Det intressanta är inte mätning av flödena i sig utan styrningen av turbiner/luftpumpar utifrån mätvärdena.

Om det blir något att gå vidare i produktutveckling med, så är tryck/flödesensorer inte något problem att fixa, men när jag pular i källaren så är det bra med enkla saker.

 

Tacksam för tips om rätt riktning.

 

Med tryckfall och K-faktor så kan du ju räkna ut flödet. Det där sitter i alla ventilationsaggregat, vav-spjäll men de brukar ju sällan gå högre än 1000 pa och du behöver 10 000 Pa... det blir nog en utmaning att hitta... finns det såpass höga tryckfall i bilar? Vad är det för diameter på mätstället? Jag kanske kan hjälpa dig med mätkors / injusteringsspjäll men det verkar vara lite utanför mätspannet....

 

 

https://old.halton.com/dh//BgArjLzaUPCmdagcUJsmRGWRGYReNJ7C0zeRQqjLe-N3LelBHmfDiOySIJa4-Zehttv4d28CPOhDoNfNube7hpa270k17UaYaF1OgCE/Halton_PRA_-_se.pdf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så rätt men ändå inte ;) intressant produkt faktiskt men för stor och för liten dynamik.  

 

Jag har definitivt varit onödigt kryptisk, funderingarna är på en patientventilator, jag har idéer ang. styrningen av ventilationen på programsidan och behöver ha något enkelt att experimentera med.

principtestet behöver bara dynamik i rätt område, inte vara något som kan komma i närheten av patient.

 

så nödvändig dynamik är typ tryckvariation med frekvens mellan 5-40 cykler/min (människor kan i praktiken inte andas fortare än så mer än någon minut)

normal trycksvängning i cykeln är mellan 5-30cmH2O (0,5-3kPa) en hostning kan generera bra mycket mer tryck.

Flödeshastigheten behöver toppa på ca där 100l/min för att kunna följa med i de snabbaste delarna av andningscykeln eller en hostning. 

varje andetag är mellan 100ml-1000ml (kroppsstorlek etc bestämmer.)

totala luftflödet genom apparaten ligger inte på mer än 10-20 l/min. 

 

under tiden som jag skrev denna text (inloggad via chrome och gjorde ett par sökningar) så kom min googlebubbla på vad jag letar efter och så poppade denna upp i reklamflödet https://www.digikey.se/product-detail/en/sensirion-ag/SFM3300-250-D/1649-1116-ND/9857673?utm_adgroup=Flow Sensors&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping_Product_Sensors%2C Transducers&utm_term=&productid=9857673&gclid=CjwKCAiAl4WABhAJEiwATUnEF8CXMdGeX-_R7FO0AV61y3n1Pb0VF-AQaZANGOFr18vEaNHWK0tx-BoCCOgQAvD_BwE

 

en kort koll på deras sida gav sedan https://www.digikey.se/product-detail/en/sensirion-ag/SEK-SFM3019/1649-SEK-SFM3019-ND/12142265

och den kan jag ju både få tag på och koppla upp mig på så frågan är kanske löst? -_-

 

Jag håller normalt sett google och andra sökmotorer ovetande om vad jag gör för sökningar, min firefox installation är avsiktligt mycket vag i identiteten mot google, chrome installationen är istället helt och hållet öppen med identiteten och skillnaden på sökresultat dem emellan är ibland riktigt fetstor. 

När googlebubblan ger rätt reklam så är det användbart. :excl:

Varför googlade jag då inte med chrome från början??

Bra fråga, vanans tröghet? firefoxen mer inkörd och med rätt bookmarks misstänker jag.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...