Jump to content

Recommended Posts

Nu är det dags tänker jag:wub:
Har Ett längre tag haft oljud från kopplingen. Den bettar som det skall, Den slirar alltså inte.

Men skall jag byta kopplingen. 

något jag aldrig gjort tidigare på någon bil, men jag tänker ”hur svårt kan det vara?”^_^

har läst här på forumet och anser att det verkar görbart. 

 

har men jag har lite frågor innan projektet drar igång. Tänker beställa det mesta från tatanka. 
Jag tänker jag skall byta detta.

•urtrampningslager 

•Centrumlager

•kopplingen(kanske är onödigt om inget uppenbart fel syns?)

•lamellen 
•knutkorsen samt damasker till kardanerna

 

är det något mer jag bör byta när jag ändå har rivit ner detta?

 

tacksam tips och trix

 

//strömvall

 

Link to post
Share on other sites

Kolla filt packningen runt vevaxel .

För skall du byta den framöver. Måste du riva ner allt igen. Bara att lossa svänghjulet när du ändå har allt borta och byta den. Kostar typ 88 kr. Och är relativt enkel att byta. 

Tråkigt om den börjar läcka när du bytt lamell. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Låt gärna fördelarlådan och huvudlådan sitta ihop blir mindre bekymmer

 

Använd gärna 2 st wirejack när du släpper ner lådorna,en jack runt huvudlådan och en runt fördelarlådan

Öppna sidodörrarna och dra runt stropp eller rep runt taket så får du bra lyftpunkt

 

Har b30in filtpackning? har för mig det är bara äldre b18,men kan ha fel

 

På min Första valp en grå 69a byttes filtpackning vid kopplingsbyte minns jag

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Det är väl inte filt utan packbox vid svänghjulet filt var ju b18 bröstkåpan.   Lagret är vanligt standar, tryckplattor kan rasa av ålder finns några ex där vikter släppt och slagit sönder svänghjulskåpan men ofta är en komplett sats inte så mycket dyrare.   Sen undrar jag om det verkligen inte är smidigare och går att även på 11/c303 ta lådorna uppåt och låta sidofästet samt tvärbalken var kvar, för när du sen lyfter ihop det underlättar det att ha balken kvar lägga lådan där ett lyft till och centrera in den sen bulta dit fd lådan .   Att dela lådorna är  8st extra muttrar och skruv. Även perfekt läge att kolla överföringsdrevet kondition, de slits ut.   Min bil är mindre har samma fd låda och men större växelåda jag tar min uppåt i delat inte tyngre man lyfter det själv.   Ta gärna ett kort ovanifrån när motorkåpan är lossad så man ser hur stort hålet är, jag är nyfiken på varför alla vill jobba underifrån.  

fdlåd c303.jpg

Link to post
Share on other sites

Oljud från koppling?   Ni har väl vajer på era bilar ingen stång som kan börja sjunga? När har du oljud? Är det vid urtrampning kommer det alltid låta något från lagret är det med friläge är det ingående på växelådan eller vanliga drevraslet bottenstocken snurrar ju alltid med. 

Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Det är väl inte filt utan packbox vid svänghjulet filt var ju b18 bröstkåpan.   Lagret är vanligt standar, tryckplattor kan rasa av ålder finns några ex där vikter släppt och slagit sönder svänghjulskåpan men ofta är en komplett sats inte så mycket dyrare.   Sen undrar jag om det verkligen inte är smidigare och går att även på 11/c303 ta lådorna uppåt och låta sidofästet samt tvärbalken var kvar, för när du sen lyfter ihop det underlättar det att ha balken kvar lägga lådan där ett lyft till och centrera in den sen bulta dit fd lådan .   Att dela lådorna är  8st extra muttrar och skruv. Även perfekt läge att kolla överföringsdrevet kondition, de slits ut.   Min bil är mindre har samma fd låda och men större växelåda jag tar min uppåt i delat inte tyngre man lyfter det själv.   Ta gärna ett kort ovanifrån när motorkåpan är lossad så man ser hur stort hålet är, jag är nyfiken på varför alla vill jobba underifrån.    

fdlåd c303.jpg

 

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Oljud från koppling?   Ni har väl vajer på era bilar ingen stång som kan börja sjunga? När har du oljud? Är det vid urtrampning kommer det alltid låta något från lagret är det med friläge är det ingående på växelådan eller vanliga drevraslet bottenstocken snurrar ju alltid med. 

Ja den gnäller lite konstant (nytt ljud sen ett tag tillbaka) sedan blir ljudet värre iom jag trampar ner kopplingen(urtrampningslager?)

Link to post
Share on other sites

Kan mycket väl vara urtrampningslagret, två konstruktioner finns en som har lagret var frilagt och vid koppling får slira och accelerera upp mot tryckplattan till motorns varvtal (järn mot järn:() och en där man istället alltid låter lagret varva med tryckplattan hela tiden .   Har du vajer så är det ett frilagt lager och då är nog även tryckplattan hårt sliten i fingrarna.     Men komplett sats är alltid bättre att byta.   

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Beroende på vad som är gjort med motorn, är det filt packning eller packbox.

Har sett packbox, dock vet jag att den var tagen från en B20 motor, senare modell. Bilarna kom ut från 1975 till ca 1981 så skillnader i just det kan ju förekomma

Jag har en motor liggandes med filt packning. 

En kompis lämnade i väg sin B30 för renovering hos en "proffs" firma i Karlstad. Betalade en väldans massa pengar.

Och den fick in olja i sprängkåpan efter 130 mil. visst det tog dryga året att köra de 130 milen, men 1.5 till 2 deciliter på 5 mils körning var för mycket.

Lådan revs ner. svänghjulet av. De körde upp från Karlstad och synade.  Påstog att det var pluggen vid kamaxeln som ej var tät. Jag sa byt ring/packbox när den ändå är lättåtkomlig, Jag trodde att det var den, det andra lät lite osannolikt om de renoverat motorn och haft bort den pluggen när de bytte kamlager. och knackat i en ny där.

De återkom med ny plugg, och både limmade och knackade den nya på plats. tätningen var det inget fel på sa de utan att syna den mer än från vad de såg utan att lossa den. 

Så lådorna skruvades tillbaka, och ägaren var väl si så där nöjd. Han hade ju betalat en del för jobbet, och att plocka av skåp, för att enklare kunna få ner lådorna, Så att de som skulle komma och byta kom åt att göra det lättare var väl inget direkt fredags nöje.

Ja sa till han att ut och kör med den, för att kolla så det verkligen blev tätt. 

Men det kommer fortfarande olja ut i sprängkåpan, från motorn,. Vilket ej är bra för lamellerna, 

Nåja jag skall riva den i vår åt han, för att byta just den filt ringen. och på de foton jag sett, Så sitter det en filt packning på den motorn, varför de ej bytte är jag förundrad över.

Nu måste vi ner med lådor mm ändå en gång.

Clas på Tatanka tar 88 kr för den, så byt om du har isär. finns ingen anledning till att ej göra det, när man väl plockat bort lådor, kardanaxlar mm

Byt även om det sitter en packbox. även gummi blir gammalt, och fjädern i dem slapp. 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Ni är lyckligt lottade med volvo motorer jag har delad reptätning, googla och känner er lyckliga , veven måste ut vilket går underifrån men är som en helrenovering.  De som sägs är att ang reptätningar är att låg oljenivå får dem att både torka och bränna hårda samma gäller nog packbox, och filt vet jag det rekommenderades att olja in dem väl vid byte i bröstkåpan på äldre bilar annars brände de och läckte rätt omgående, så oljor som är feta och ligger kvar är nog en fördel om fordonet har långa stillestånd mellan uppstarter.    Så byt till packbox och slå inte våldsamt dit den då kan om oturen är frame kan fjäderringen hoppa loss, då får du förutom oljeläck även motorras.

 

 

Link to post
Share on other sites
På 2021-01-29 på 09:04, SBA111 säger:

En sån där reptätning måste väl läcka lite olja för att inte läcka olja?

Nej, inte om bilen används lite då och då så det inte torkar ut, det är asbest och ser ut att ha grafit i sig liknar inte filttätningar som alltid läcker lite. Finns en hel del på nätet om detta,  till amc jeep mm finns två halvor i gummi och då går det byta när man gör större oljebyte och rengör tråget.   Men indenor som jag åker med har den äldre typen och vissa var med en nit i ovandelen in i blocket.   

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Har äntligen börjat demonterat ”runtomkringdelar” till lådan. 
 

innan jag rev så konstaterades rejäla vibrationer i drivlinan, har hittat detta glapp i ”skiftgaffel” (eller vad jag tror är skiftgaffeln) nr33 på sprängskissen. 
 

jag känner jag behöver eran hjälp i detta, är detta normalt? 
 

//strömvall

7708E75E-4A3F-4D32-9150-5389D9192BF3.jpeg

1C782E0F-E288-4003-8F09-29A74133FCD4.jpeg

D6207E46-77F3-420F-BFB5-C127674B7922.png

Link to post
Share on other sites

Glapp i nr 33 kan bero på slitna nr 34. Mässings "plattorna" som ligger i spåret på klokopplingen nr 35 om jag inte tänkerr fel. Det spåret borde inte vara uppslitet. .

Borde inte skapa vibrationer. Utan mer bekymmer med att få i framhjulsdriften. 

 

Vibrationer där, är ofta lagret i huset på utgående axel framåt. Eller något med kardanen själv. Till exempel knutkors. Glapp i splines vid delningen. Eller skada på själva kardanen. 

Värt att kolla också är glapp i pinjong lagret på axeln. . Men det borde ge ett ljud och inte vibrationer om det är är styggt glapp. 

 

Oftast tar man knutkorsen förts då de är billiga och relativt lätt att byta. Men om de känns ok. Så är det där lagret ofta boven. 

 

 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Kolla så öronen, yokarna på ändarna på kardanerna är åt samma håll och inte isärdragna och vridna 90-grader. Så hade nån mästermek gjort på mina kardaner.. och innan jag upptäckte detta höll jag väl på att skaka sönder hela bilen..

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Svana, vet inte vad ”yokarna” är. 
är det så knutkorsen ligger lika i linje över en och samma kardan? 
 

se bild. Den korta kardan ser rätt ut i sånna fall om jag tänker rätt?

34974EFF-C686-4EF1-9951-EA26FD6C10D9.jpeg

Edited by Frestr6
Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, Frestr6 säger:

Okej tack för svar:wub:

har beställt hem knutkors och mässing   Och plattor. 
tänker du nr40 på

sprängskissen H.Hansen? 

Ja lagret nr 40. Brukar behöva bytas långt innan något annat på lådan. Det tar ju upp det mesta från kardanen. Och sitter egentligen lite konstigt i det huset monterat utanför lådan. .

Link to post
Share on other sites

Okej, nu blir det många frågor meeeeen, sitter lagret i den delen som jag tagit lös med vaccumklockan? 

hur byter man det? 
är det så enkelt att man släpper på låsringen och drar ut lagret? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...