Gå till innehåll

Tändspole till 123ignition?


eimsy

Rekommendera Poster

Håller på att byta ut mitt avstörda tändsystem till 123ignition, men har fastnat på det här med vilken tändspole jag ska ha.

I min mailkonversation med Aryan på 123 så skrev han : "det går bra med originaltändspole så länge primärmotståndet (mätt över lågspänningsanslutningarna) är under 2 Ohm när den drivs med 24V men det borde den vara om spolen är till för brytare. Du kan då tom ta bort eller bygla förkopplingsmotståndet." 

Jag har en Bosch 24v-spole på hyllan som ska vara till tgb 11 mfl. och då borde vara för ett brytarsystem, men jag mäter upp 5 ohm i lågspänningen på den.

Vad kör ni andra som har deras fördelare med, och ni som kör med 12v-spole, hur har ni kopplat den?

 

Spole 2.jpg

Spole 1.jpg

Fördelare.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som gäller för 123ignition är jag ej insatt i. 

Men om du skall ha en 12 v spole. Skall den vara på 3 Ohm. 

 

Bytte till brytarlöst på min 13 bil. Men ej 123 ignition. Då fick förkopplingsmotståndet sitta kvar. 

 

Om jag begriper rätt.  Ger det mer kräm till gnistan vid start. Det kan ej vara fel oavsett brytarsystem. 

Jag bytte bara kabeln från kondensatorn. Till den som var med systemet. Och tändspolen för säkerhets skull. Tog en 24 v spole då jag hade tillgång. 

 

Tycker du skall använda den nya 24 V du har. Och låta förkopplingsmotståndet sitta kvar. 

Behövs det ej byglas eller kopplas ur. Varför bråka med det. Dont fix that ain't broken. 

 

Har ej behövt köra på 12 V spole själv. Men det är säkert någon som gjort det. Jag har bara fått till mej att dem bör vara på 3 Ohm för att det skall fungera smärtfritt. 

 

Lycka till med bytet. Tror du får en bättre gång och minskad förbrukning med detta kittet :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...