Gå till innehåll

OM603 i en bv202 -går det?


Gerhard

Rekommendera Poster

Har sett att det finns några gamla trådar gällande konvertering till diesel men tänkte starta en ny då jag har tänkt att installera en OM603 med en 722.3 automat i min bv202. 

Har läst att OM602 får plats bra och att en OM603 troligen får plats, men ingen som har gjort det på riktigt? Min bekymring är om oljetråget tar i botten och om det finns plats för växellådan. Tänkte installera en frontmonterad kylare och får då mer plats i motorrummet än standard. Blir det för trångt så får jag satsa på en OM602 med en 722.4 automat istället. Några tankar och kloka förslag? 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande projekt! :)

 

Jag ser framför mig att tråget får slåss om utrymmet med kardanaxeln och huset runt axelväxel, men det ser man nog först vid en provpassning hur illa/lungt det är antar jag.

Växellådan får nog plats, problemet är nog snarare adaptern som du oundvikligen måste ha mot fördelningslådan som bygger på en decimeter typ (om du inte kommer på nån bättre lösning. Själv klurar jag på om man kan bygga så att en automatlådas utgående axel sitter i ingående drev i fördelningslådan i bakkant på en lång hylsa med splines, alternativet till det är nog att korta ner en automatlådas axel och göra nya splines).

 

Vad menar du med frontmonterad kylare? Framför/utanför fronten?

 

Sen är det ju det där tråkiga med utväxlingen...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli hur kul som helst! Så kul även med detta forum och alla som engagerar sig. Tack!

 

Försöker samla så mycket info som möjligt om de respektive alternativen och ska hålla er uppdaterade med bild och text hur arbetet fortlöper. 

Vagnen är för närvarande i 2 delar och bensinslukaren med växellåda ska monteras ur snarast. 

 

Gällande kylaren tänkte jag bara som en annan medlem har gjort för att få mest möjliga plats. Se bifogad bild. 

 

Återkommer!

 

 

post-5992-0-15288000-1408303314.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Efter kloka råd har nu en OM605 med mekanisk pump från en 1996 W124 med ca 20.000 mil inhandlats. Borde bli bra. Även en automat 722.357 från en 300TDT har ordnats och bytts filter och trågpackning på. Lite osäker på om jag ska konvertera tillbaka till 12 V eller om 24V ska behållas. 

DSC_0820.JPG

IMG_8752.JPG

IMG_8753.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...