Gå till innehåll

potential för aftermarket elmotor från Yamaha


Rekommendera Poster

Jag har länge tänkt att el-drift borde vara optimalt för off-road övningar. Det går ju sakta och är korta sträckor så batteriet borde räcka länge och smidigheten måste ju vara optimal då en elmotor har kraften på rätt ställe för långsam körning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, ultimat bottendrag:D

Jag killgissar att ett ganska blygsamt batteri räcker en lång stund i skogen eftersom det inte blir någon tomgångskostnad för tid motorn står stilla (om den inte håller moment förstås) och den faktiska energikostnader för att sakta flytta en bil i skogen är låg jmf med motorväg eller dylikt.

En terrängbil är nog ganska lämpad för range extender motor, i terrängen vill säga. Resan dit o dädan kan bli mindre kul om man behöver stanna titt som tätt och låta en fjuttmotor fylla cellerna :unsure:

Har skissat mentalt på ett generatorsläp med en hyffsat butig generator som får fylla cellerna kontinuerligt under vägtransporter och en liten plutt i bilen som fyller under körning i terrängen. Det blir ingen miljögrön hybrid men teorin är fin.

 Har börjar glida runt i en Toyota hybrid av nyare modell och det är riktigt smutt med elmotorer.
en riktigt tyst bil i terrängen vore gott det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite lustigt, många som är "nya" på el-bilar börjar ofta fundera på alla möjliga varianter av laddning med generatorer. Jag kan betyga att alla varianterna har blötts och stötts massor med gånger t.ex generator släpet. I praktiken tror jag aldrig jag sett någon sån variant slutförts med någon större framgång.

Det förvånar ofta folk hur stor generator man måste släpa runt på för att det ska funka, och det är inte så kul att släpa runt på stora generatorer :P

 

Det slutliga svaret på dilemmat verkar alltid bli detsamma, skaffa större batteri. Allting blir enklare och bättre den vägen :)

Du kan faktiskt hitta "range extenders" till elbilar som installeras i bagaget, i form av batterier!

Dessa extra batterier används sedan för att ladda upp original batterierna vid behov :rolleyes:

 

Hybrider är en utmärkt inkörsport till elbils-åkande och det som alltid verkar hända är att hybrid-åkaren tycker bäst om den tiden då fordonet faktiskt går på el-motorn och sedan desperat försöker hitta på allt möjligt för att maximera den delen av körningen. Det ses som en besvikelse varje gång förbränningsmotorn startar :rolleyes:

Men det är den insikten som gör att nästa bil de köper sedan blir hel-elektrisk, så hybriden fyllde sitt syfte ;)

 

Rent ingenjörsmässigt är det ju uppenbart att en ren el-bil är en mycket snyggare lösning. En hybrid är i mina ögon det värsta av bägge världarna, komplexiteten av två drivsystem i samma bil. Underhållsbehovet av ett förbränningssystem utan att få full fördel av el-systemet för att batteriet är så litet. En o-helig kompromiss.

 

Fast i praktiken har förstås hybriderna en plats under en övergångsfas över ett antal år, speciellt för att laddningsinfrastrukturens kvalitet ofta fortfarande är bedrövlig och löjligt krånglig. Det kommer förstås att bli bättre med tiden, precis som det var när förbränningsmotorer infördes en gång i tiden för länge sedan och det då också tog lång tid innan det vart enkelt att hitta mer bränsle till dem.

 

Visst kommer jag att sakna charmen av förbränningsmotorerna men det var antagligen precis samma känsla folk hade när ång-fordonen började ersättas av förbränningsmotorer. Det är ju egentligen inget som slår en ångmaskin i karaktär, men tyrärr var dess tid förbi och den ersattes av ett system som hade många fördelar.

Nu har tekniken hunnit så lågt att el-drift är praktiskt möjlig och har många fördelar, så nu gör vi samma övergång igen B)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har också länge klagat på komplexiteten i hybrider men med Toyotas gen 4 system så blir det nog så bra man kan få det med range extender. Man trollar bort ett stort antal detaljer i drivlinan, inga växellägen, koppling etc. Maximal energi återvinning på samma nivå som en riktig elbil syns i förbrukningen i stadskörning, den är märkbart låg och motorväg där range extendern behövs, där jobbar bensin motorn hela tiden. En range extender kommer ju att behöva gå in i samma situationer på en elbil byggd för extender drift.

För att vara ett velningssteg på vägen mot bränsle celler eller ren el så är nog gen 4 från Toyota bra nog. Tillräckligt bra för mig iallafall. -_-

Den c-hr jag glider runt i nu har inte någon gummiband känsla som Prius har lidit av utan har elbilsklipp i gaspedalen.

Naajjjs. :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...