Gå till innehåll

Tak for medlemsskab ;)


Rekommendera Poster

Jeg har købt mig en L3314N, som jeg allerede har haft meget sjov med - både i skoven og på værkstedet ^_^

Senest har 24V coilen ophørt at fungere.

Heldigvis har jeg fundet elskemaet til 9033, der er lig kablerne i min Felt.

Findes der en komponentliste til dette skema?

Jeg er især interesseret i pos.51. Den har forbindelse til både coil, starter og for-modstand.

Hvad er pos.51 for en ting og hvordan fungerer strømforsyningen til coil'en?

 

Har mine spørgsmål allerede har været behandlet på forum - da beklager jeg. Jeg er ikke så god til at finde de rette søge-ord (endnu) ;)

IMG_6244.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en komponentlista under downloads, men jag kopierade den hit för enkelhets skull.

EDIT: Nu är det rätt lista.

 

Relä pos 51 har till uppgift att kortsluta tändspolens seriemotstånd när startmotorn går. Då får spolen full 24V och gnistrar extra bra.

Vid normal körning ligger motståndet i seri med spolen för att minska strömmen (och värmen!) i tändspolen. 

Det är nog inte så kritiskt med vilken tändspole du sätter dit, antar att en vanlig för 12V duger bra, men jag har ine provat själv.

 

Dock har jag Biltemas 12V startmotor sen flera år, vill prova hur länge den klarar 24V.  

 

 

Stycklista 9033.jpg

Redigerad av SBA111
Rätt positionslista inlagd
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tak for dit svar. Du har præcis truffet hovedet på sømmet. 
Jeg har netop monteret Biltemas 12V coil. Når motoren er startet kan jeg måle 22V på coilens +pol. 
Jeg spekulerede på, hvor længe den mon kan klare det:blink:

 

Jeg har lige set på komponentlisten. Den passer ikke til 9033 skemaet. Pos.51 er opgivet til en glødelampe, men på skemaet er det før omtalte relæ for coil’en :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt om komponentlistan. Jag läste den aldrig, bara kopierade länken. Ska se om jag hittar en annan.

 

Om du mäter på spolens pluspol med stoppad motor och spolens andra pol jordad, vad får du då? Det ska visa hur spänningen fördelas mellan spole och motstånd. Idealt vore om det visade 12V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, kristaga säger:

@Pahlius, nå har jeg lasta opp koplingsskjemaet til den norske L3314N. Du finner det her:

 

 

Tak skal du have. Jeg kender skemaet til L3314N - det passer ikke til min L3314N. Kablerne på min passer med skemaet til 9033. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Pahlius säger:

Tak skal du have. Jeg kender skemaet til L3314N - det passer ikke til min L3314N. Kablerne på min passer med skemaet til 9033. 

 

Har du en veldig tidlig N? De første 200 (ca.) ble produsert i Sverige og er ikke heilt like de resterende. Hva er serienummeret på din? 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...