Gå till innehåll

Servostyrningen låter illa


Rekommendera Poster

Servostyrningen (eller kanske snarare servo-pumpen?) har börjat föra mer och mer oväsen på min bil.

Speciellt vid vänstersvängar i låg fart, och speciellt när den är nystartad.

 

Är det någon som vet vad problemet kan vara?

Utsliten?

Låg oljenivå?

Något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljenivå låg, under min sträcket, både med motor på och av. Vilken sorts olja behöver jag till servostyrningen?

Kan den mixas med den existerande oljan?

 

Sedan kan man ju undra vart oljan tagit vägen men jag vet inte när den kollades sist...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, det blir så komplicerat... :unsure:

Det verkar ju finnas flera olika typer av röd automat växellådsolja. Blir den här från Biltema ok?

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorolja/transmissionsoljor/transmissionsolja-2000028186

 

Om jag förstår rätt så ska inte GM Dexron III blandas med Ford F/G typ av olja?

Vilken är passar för gamla fordon som den här, speciellt när man inte vet vilken typ som sitter i just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda https://www.redlineoil.se/produkt/power-steering-fluid-quart-2/ om jag är osäker på vad tidigare varit i systemet.

 

Nu är det mest på gamla SAABar jag använt den eftersom de inte ska ha ATF men ändå slår vissa i det. Fördelen är att denna är blandbar både med styrservovätska och ATF om det nu skulle finnas sådan kvar i systemet. Givetvis är den godkänd för system som är specade för ATF också!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olja nu påfylld och resultatet blev perfekt. Oljudet helt borta på en gång :)

Det blev drygt 2 dl som gick i så det var ju alldeles för lågt till att börja med. Får hålla ett öga på den ett tag och se om det ändrar sig fort eller ligger stadigt.

Annars hör man som sagt när den börjar knorra -_-

 

Varje gång som jag lyckas med även det enklaste jobbet på TGB'n känner jag mig som lastbilsmekaniker. Fast det brukar gå över rätt fort :blush:

 

Tack för tipsen och Glad Påsk allihopa :wub:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...