Gå till innehåll

Fläktremmer slirar ibland


Rekommendera Poster

Nu på vintern verkar det som fläktremmen lätt slirar, innan motorn blivit varm.

Den här bilden kan kanske ge en liten fingervisning, om man jämför slaget mellan remmarna.

 

Är det något att oroa sig för, dags att byta, eller bara spänna upp dem?

 

 

IMG_1251.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja på bilden. Ser det ut som en är slakare. Tänkte att vinkeln gjorde då det såg så ut. 

Men slirar de. Spänn.

 

Vanligt på vintern att man upptäcker det. Kalla hårda remmar. Och man förbrukar mer ström vid start. Batterierna vill ha så mycket de kan få igen. 

Så tror jag. " Har ej mätt bara sett på volt mätaren". 

Att generatorn går tungt när den maxar ström matningen direkt efter start.

Det verkar logiskt då det oftast är vid just start de slirar. Sen tystnar de.

Och man glömmer det till nästa gång naturligtvis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tack vare @yodahar jag nu ett par nya och fräscha fläktremmar. Då är nästa problem, fälla hytten :rolleyes:

 

Tyvärr lyfter hytten bara c:a 1 cm på högersidan (se bild) men inget alls på vänstersidan (se bild). Givetvis är spärrarna lossade.

Pumpen pumpar snabbt och lätt upp den 1:a centimetern, sedan tar det tvärstopp. När jag häver mig på pumparmen börjar det sippra ut olja från pump kolven, fast bara lite...

Notera att oljespillet var efter ett flertal desperata hävningar på pump handtaget. Det känns inte som det är luft i systemet.

 

Notera också att hytten verkar vila ovanligt lågt på den västra sidan. Så lågt att hyttlåset faktiskt bara vilar i lås läge på den sidan och inte ens greppar om tvärslån. Det verkar som hyttstödet kanske behöver skimmsas upp en del på den sidan. Kan det ha något att göra med att den också verkar sitta fast där?

 

Finns det något annat som kan spärra hytten?

Kan vänstra stödet vara fast-rostat (inte vad jag kan se på utsidan)?

 

Om man vill hjälpa till att bända lite med spettet, var kan man ta tag och var kan man ta stöd?

Det verkar inte finnas något lämpligt att luta sig på mellan hytten och flaket.

 

Någon som vet något?

:unsure:

IMG_0009.jpg

IMG_0010.jpg

IMG_0011.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, något knattrande läte tror jag inte jag hört.

Jag får försöka att hitta något sätt att bända på. Det kanske behövs en kofot som man kan lättare komma åt någonstans.

 

Det borde väl hjälpa om man pumpar upp den cm som går, så det i alla fall är lite kraft uppåt på plats på vänstra sidan också. Sedan se om man kan få fäste någonstans att applicera lite våld på den sidan för att se om det kan släppa. Det känns lite slumpartat och klumpigt men jag vet inget annat sätt just nu :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatt att härja med at pumpa upp hytten idag, men det går inge bra  :(

Med hjälp av spettet lyckades jag bända upp vänstersidan en bit. Den verkade kärva lite grann, som att den kanske tryckte lite från sidan, men det gick bra att lyfta hytten förbi det tröga läget med hjälp av spettet.

 

Men sedan ville pumpen ändå inte fortsätta att lyfta och fortsätter att gå trögt fast man kommit förbi det första läget.

Suck, nu vet jag inte vad man kan göra mer. Kan en verkstad fixa ett sånt här problem?

 

Här är några bilder som visar hut högt det gick att bända upp väster sidan, plus att högersidan också gick högre. Kanske 3 - 4 cm eller så.

 

 

 

IMG_1316.jpg

IMG_1317.jpg

IMG_1318.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag gärna göra men jag kan inte vara på båda sidorna samtidigt och man kommer inte åt där förrän man först har bänt på andra sidan under bygeln.

Det är fortfarande tvärstopp i pumpen vid den här höjden och jag börjar bli lite orolig att den kanske läcker lite för mycket nu när man pumpar hårt. Jag antar att den egentligen inte ska läcka alls även då. Hydraul system ska väl inte läcka bara för att man tar i lite :unsure:

 

Hur kollar man oljenivån i hand pumpen?

 

Jag försökte faktiskt bända på den högra sidan med pumphandtaget men det blir liksom inget att häva mot.
Man tycker ju att när väl båda sidor släppt från bygeln så borde det gå lättare att pumpa, inte vara tvärstopp.

 

Jag kunde också notera med spettet på andra sidan att det gick att "gunga" hytten rätt ordentligt så det känns som den nog faktiskt är fri minst ett par centimeter till. Så hade bara pumpen pumpat borde det fortsätta uppåt.

 

Jag funderade på hur de där gummi-stötdämparna under bygeln fungerade, men på den här sidan så ser man att när man drar åt hytt låset så dras gummibussningen Uppåt av låset, upp till hytten som uppenbarligen måste ha något stoppläge att stöda mot för att det ska ske.
Fast på andra (vänstra sidan) sker inte det, det verkar som hytten sitter för lågt så låset kan inte greppa och dra upp gummibussningen. Så man undrar varför hytten sitter lågt på vänstra sidan och om det kan ha något att göra med att det tar stopp? 

 

Eller kanske det bara är ett villospår :rolleyes:

 

Tack för tipsen Lars :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...