Darkwolf Postad 5 April , 2021 Rapport Share Postad 5 April , 2021 Hej alla, jag har en TGB13 helkarros och jag importerar den tillbaka till Sverige. Det är för närvarande på C-körkort. Är det fortfarande möjligt att ha dessa fordon på B-körkort? Jag har båda körkort så det är inget problem. Vilka är för- och nackdelarna med B eller C här i Sverige? Till exempel; -Jag kan föreställa mig att du inte är välkommen på terrängklubbar om fordonet är på C. -Andra besiktningskrav och kanske antalet passagerare på registreringsbeviset? -Om du passerar gränser kommer du idag i många länder att ta itu med kilometeravgift om du har ett fordon över 3500 kg. Varje land har olika regler och det är väldigt svårt att ta reda på exakt vad som gäller var. Vem kan berätta mer? Tack för hjälp! Ron Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MACKE Postad 10 April , 2021 Rapport Share Postad 10 April , 2021 Jo du får köra tgb 13 på träffar även om den är C. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 11 April , 2021 Rapport Share Postad 11 April , 2021 Hej, Kul med en återinport, sådana kan det inte vara många av Fördel med B: Besiktning vartannat år. Detta spelar snart mindre roll då de blir besiktningsbefriade 2025. Billigare vägtullar när man åker utomlands. i Frankrike fick jag iofs betala lastbilstaxan ändå när vi skulle köra över en avgiftsbelagd bro på grund av att bilen har 3 axlar. Billigare försäkring. Frugan, kompisen osv. med B kort kan köra bilen om du exempelvis vrickar foten när ni är ute på tur. Nackdel med B: Ska man använda fordonet som overlandrigg är det lätt att gå över 3,5 ton I övrigt tänker jag att det är jämt skägg mellan B och C reggad bil 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 21 April , 2021 Rapport Share Postad 21 April , 2021 Vad är det för modell? Vår ambulans har enligt pappret tjänstevikt på 3575kg. Även om du kan skala av en del blir det svårmotiverat att ens få behålla en pasagerarplats. Vi har vår reggad som C och det står i tillägsinfo att det i skåpet finns bältade sittplatser för 7 personer. Jag utgår från att det är ok att åka 9st nu, men det skulle ju aldrig gå på B. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 Maj , 2021 Rapport Share Postad 2 Maj , 2021 Jag tror det ryker om du reggar om den. Tror inte det går att få det tillägget i dag. Har för mej att tunga lastbilar reggade före 1 Maj 1996. "Obs osäker på åratal". Men de fick man nyttja bältade platser i skåp på. Reggar man om dem försvinner det. Det med vikten har diskuterats flitigt lite överallt. En massa olika vikter på samma typ av fordon. Men ja det blir inte mycket till last om man tar en 1314-1315 eller liknade och reggar ner den till B behörighet. Inred skåpet så den kan klassas som husbil. Så går det att få den lite tyngre på B kort. Det är en lösning. Man spar en del om man skall ta den på färja med då. Har lyckats få min som husbil på färja trots tung lastbil reggad. Då jag enbart beskrivit och visat vad jag har på flaket. Lite olika på vilket rederi och vem man råkar få i luren när man bokar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 18 Maj , 2021 Rapport Share Postad 18 Maj , 2021 @H.Hansen Ja det är vad jag också hört, men vår 13: Påställt första gången i Sverige 2018-06-14. Så jag vet inte hur de lyckats övertala besiktningsmannen men vi klagar inte. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.