Gå till innehåll

TGB13 B eller C?


Darkwolf

Rekommendera Poster

Hej alla, 
jag har en TGB13 helkarros och jag importerar den tillbaka till Sverige. Det är för närvarande på C-körkort. 
Är det fortfarande möjligt att ha dessa fordon på B-körkort? 
Jag har båda körkort så det är inget problem. 
Vilka är för- och nackdelarna med B eller C här i Sverige? 
Till exempel; 
-Jag kan föreställa mig att du inte är välkommen på terrängklubbar om fordonet är på C. 
-Andra besiktningskrav och kanske antalet passagerare på registreringsbeviset? 
-Om du passerar gränser kommer du idag i många länder att ta itu med kilometeravgift om du har ett fordon över 3500 kg. Varje land har olika regler och det är väldigt svårt att ta reda på exakt vad som gäller var.
Vem kan berätta mer?

Tack för hjälp!

 

Ron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul med en återinport, sådana kan det inte vara många av :)

 

Fördel med B:

Besiktning vartannat år. Detta spelar snart mindre roll då de blir besiktningsbefriade 2025.

Billigare vägtullar när man åker utomlands. i Frankrike fick jag iofs betala lastbilstaxan ändå när vi skulle köra över en avgiftsbelagd bro på grund av att bilen har 3 axlar.

Billigare försäkring.

Frugan, kompisen osv. med B kort kan köra bilen om du exempelvis vrickar foten när ni är ute på tur.

 

Nackdel med B:

Ska man använda fordonet som overlandrigg är det lätt att gå över 3,5 ton

 

I övrigt tänker jag att det är jämt skägg mellan B och C reggad bil

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad är det för modell? Vår ambulans har enligt pappret tjänstevikt på 3575kg. Även om du kan skala av en del blir det svårmotiverat att ens få behålla en pasagerarplats.

Vi har vår reggad som C och det står i tillägsinfo att det i skåpet finns bältade sittplatser för 7 personer. Jag utgår från att det är ok att åka 9st nu, men det skulle ju aldrig gå på B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tror det ryker om du reggar om den. Tror inte det går att få det tillägget i dag. Har för mej att tunga lastbilar reggade före 1 Maj 1996. "Obs osäker på åratal". Men de fick man nyttja bältade platser i skåp på. 

 

Reggar man om dem försvinner det. 

 

Det med vikten har diskuterats flitigt lite överallt. En massa olika vikter på samma typ av fordon. Men ja det blir inte mycket till last om man tar en 1314-1315 eller liknade och reggar ner den till B behörighet.

Inred skåpet så den kan klassas som husbil. Så går det att få den lite tyngre på B kort. 

Det är en lösning. Man spar en del om man skall ta den på färja med då.

 

Har lyckats få min som husbil på färja trots tung lastbil reggad. Då jag enbart beskrivit och visat vad jag har på flaket. 

Lite olika på vilket rederi och vem man råkar få i luren när man bokar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...