Conny Petersson 30 Posted April 5 Report Share Posted April 5 Jag tror det är bäst att jag startar en projekttråd om mitt nya projekt, en c202HT från 1980. Jag har i flera år varit sugen på en valp och även om jag hade siktet inställt på en militärvalp var det två c202:or jag tillslut snubblade över. Båda är kompletta men avställda, okörda sedan minst fem år och *ganska* rostiga. På plussidan kan sägas att båda ska vara mekansikt fungerande och PU:n har kraftuttagslådan med vinsch. Rosten är i sig inget problem eftersom det faktiskt var det jag ute efter; en projektbil jag kan fixa med och återställa till gott skick. Valpens enkla geometri och raka plåtar gör den till i min tro en lämplig kandidat för mig med begränsad erfarenhet av bilrenovering. Jag har så smått börjat med det första projektet, hardtopen, och rensat ut inredningen och börjat förbereda för att lyfta av karossen. Växellänkage, trottellänkage och kylarslangar återstår att lossa innan jag kan börja lyfta på karossen. Tanken är sedan att rulla in chassit i min lilla verkstad och bit för bit renovera det, och se över motor, drivlina och fjädring. Karossen får vänta tills chassit är klart eftersom jag inte har plats för båda i verkstan. Lite bilder: 6 Quote Link to post Share on other sites
Rookien 35 Posted April 6 Report Share Posted April 6 Du har verkligen hittat något att bita i här! Hoppas det går bra, gjordes ju faktiskt inte så många C202 så dom är värda att räddas 2 Quote Link to post Share on other sites
H.Hansen 5,290 Posted April 7 Report Share Posted April 7 Ja den var nästan som den 903 jag släpade hem först. Nu står 2 till hemma. Men har du en fin drivlinan. Så kan det dyka upp plundrade karosser. Så vart fallet för mej. Nu har jag dels en bättre kaross att börja med. Dock fel då det är en kapellare och inte HT. Men det går att bygga om. Så kan jag ta kluriga bitar från de andra karosserna som typ ekonomi plåt. Lycka till med din renovering. Och följ gärna upp och visa vad du åstadkommit här. Får folk se att du håller på. Ökar intresset. Och faktiskt chanserna att du kan få hjälp att hitta delar. 1 Quote Link to post Share on other sites
Volvo Laplander Camper 338 Posted April 7 Report Share Posted April 7 Hansen titta på Conny Petersons c202 det är som du tänkt göra, en softtop ombyggd som ht syns på gångjärnen som fortfarande sitter på plats för halvdörrar. Gissningsvis någon av de som var runt skickade pga av embargot mot diktaturerna som sverige försökt sälja dem till. 1 Quote Link to post Share on other sites
JDW 2,022 Posted Wednesday at 04:37 PM Report Share Posted Wednesday at 04:37 PM ser ut att vara strajpad för Gullspångs Kraftaktiebolag? Då kanske jag kört den nån gång.... Quote Link to post Share on other sites
Conny Petersson 30 Posted Wednesday at 07:04 PM Author Report Share Posted Wednesday at 07:04 PM 11 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger: Hansen titta på Conny Petersons c202 det är som du tänkt göra, en softtop ombyggd som ht syns på gångjärnen som fortfarande sitter på plats för halvdörrar. Gissningsvis någon av de som var runt skickade pga av embargot mot diktaturerna som sverige försökt sälja dem till. Det har du banne mig rätt i Eile, gångjärnen till framdörrarna sitter ju båda lågt till skillnad från pu:n där det övre sitter nästan i ovankant. Bakdörren på den orangea är dessutom tvådelad med överdelen ihopskruvad med underdelen. Tyvärr har någon svetsat ihop taket på hytten med hardtopens tak, så rondellen måste fram om skåpet ska av.. 1 Quote Link to post Share on other sites
Conny Petersson 30 Posted Wednesday at 07:05 PM Author Report Share Posted Wednesday at 07:05 PM 2 timmar sedan, JDW säger: ser ut att vara strajpad för Gullspångs Kraftaktiebolag? Då kanske jag kört den nån gång.... Inte omöjligt, min ägarhistorik börjar 1990 och jag vet inte vem som köote den ny. Quote Link to post Share on other sites
Conny Petersson 30 Posted Wednesday at 07:09 PM Author Report Share Posted Wednesday at 07:09 PM 13 timmar sedan, H.Hansen säger: Ja den var nästan som den 903 jag släpade hem först. Nu står 2 till hemma. Men har du en fin drivlinan. Så kan det dyka upp plundrade karosser. Så vart fallet för mej. Nu har jag dels en bättre kaross att börja med. Dock fel då det är en kapellare och inte HT. Men det går att bygga om. Så kan jag ta kluriga bitar från de andra karosserna som typ ekonomi plåt. Lycka till med din renovering. Och följ gärna upp och visa vad du åstadkommit här. Får folk se att du håller på. Ökar intresset. Och faktiskt chanserna att du kan få hjälp att hitta delar. Tack för uppmuntrande ord Hansen! Jag har nog tänkt laga befintlig kaross om det så krävs att lejonparten blir ny plåt.. Ramen ska ha lite rost på de vanliga ställena som vid tanken och bakre karossfästena, men jag kollar det närmare när jag får karossen avlyft. 1 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.