Gå till innehåll

Blinkersspaks modifiering.


Einhead

Rekommendera Poster

Så är man ute och kör igen... ska svänga höger..  så jag vickar till blinkersspaken till höger... och tänder heljuset i nacken på bilföraren framför.. Suck! :angry: Ska jag orka byta den rackarns blinkersspaken igen? Jag som trodde att jag investerat och bytt min beskärda del av blinkersspakar till TGB:n.. :mellow: Blinkersspakens returmekanik har rasat.. händer detta är det ingenting som går att laga! 

Det är blinkersspakens mussepiggmekanik för själva returen av blinkersspaken som pajar.. en 5-öres plastbit.. smulorna hamnar i kläm och hjälper till med helljuset i tid och otid.. otroligt irriterande! Betänk att även en ny blinkersspak har plastdelar som är drygt 40 år gamla.. de blir spröda de med.. känns rätt onödigt att jaga rätt på ännu en ok blinkersspak.

 

Nåväl.. har ju sparat en gammal trasig spak att leka med... sagt och gjort... bara att mecka isär och ta en titt. Min idé är att strippa ur returmekniktjafset och mecka ihop spaken igen, jag klarar ju av att leva med en blinkersspak som inte går i retur automatiskt... man har väl kört gamla Citroener..<_<

 

När spaken väl är ur och ligger på operationsbordet är det en fråga om att vika upp taggarna på baksidan och försiktigt dela på kontakthuset.. se för tusan upp, det kan flyga småfjädrar och annat ur huset, så var försiktig, de små fjädrarna kan flyga imponernade långt..

 

..ta sedan bort spaken från huset, och den vita breda plastbiten.. det är mekaniken undertill och de två småttiga fjädrarna som skall häktas av och tas bort. 

.. den stora kringlan tas bort från själva spaken samt de svarta knäkta plastdelarna. Spaken har två små hål på ena sidan, där skall det sitta en fjäder i varje hål med en liten metallbygel över, det är den som bryggar kontakterna för höger/vänster på den svarta plastbiten. På plastbiten sitter även en lite längre metallbit på tvären, det är den som är kontakt för hel/halvljus.

 

Sedan är det dags för ihopmontering igen och högoddsare för oheliga svordommar, skrik och skrän... :rolleyes:

 

Men jag har tänkt ut en teknik som fungerar rätt bra. -_-

 

-Motera först den vita plastbiten i huset, säkra den med en metalltråd runt som du fäster i varje skruv med nått varv eller två (glöm inte att snygga till metallflikarna om det inte är gjort)

-Om du har möjlighet, sätt sedan fast det hela i ett skruvstycke utan att klämma åt för hårt.

-Placera spaken på plats samtidigt som du tvingar in rullen i sitt fyrkantiga hål i änden på spaken (går lite tungt då fjädern är rätt stark)

-Med lite tur har du nu spaken på plats, så peta försiktigt i de två fjädrarna och placera metallbygeln över.

-Placera sedan det svarta locket ovanpå, lirka spakens hål på plats samt den vita plastbitens hål... samtidigt som du ihop paketet mellan tummen och fingrarna lossar du det hela från skruvstycket, virar av metallrtåden och klämmer ihop paketet helt.

-Nu är det en fråga om att först vika in metallflikarna lite med en tång, och sedan nypa ner dem ordentligt med en lagom stor polygrip.

 

Klart. :excl:

 

Uppe till vänster på de sista bilderna syns "skräpet".

 

 

Bspak 1.jpg

Bspak 2.jpg

Bspak 3.jpg

Bspak 4.jpg

Bspak 5.jpg

Bspak 6.jpg

Bspak 7.jpg

Bspak 8.jpg

Bspak 9.jpg

Bspak 10.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...