Lasse303 Postad 8 Maj , 2021 Rapport Share Postad 8 Maj , 2021 Hej, alla, behöver lite hjälp! Vindrutespolningen fungerar inte. Eventuellt har någon slang lossnat eller har munstycket kletat i hop. Hur kommer man åt spolarmunstycket. Kollar jag på Tatankas ersättnings munstycke ser det ut som man bara pillar upp munstycket ? Men vågar inte bända till utan att kolla hur man gör på det rätta sättet. Munstycket verkar inte gå att komma åt från insidan, hittar inte sidorna i VHB. OM slangen lossnat hur kommer jag åt spolar slangen isf?? (TGB11) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 Maj , 2021 Rapport Share Postad 8 Maj , 2021 Steg 1 är att lyssna om pumpen går (brukar surra) Om pumpen går och det läcker brukar de synas vart det rinner, men att det är torrsprickor runt anslutningar från tanken o fram till munstyckena är inte ovanligt. Det kan även ha beckat igen där slangen går ut från spolarbehållaren. Munstyckena är så stora, men pilla med en synål eller nåt, naturligtvs rimlig nivå på väldet.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 8 Maj , 2021 Författare Rapport Share Postad 8 Maj , 2021 Tack för snabb respons, Ok pillat med nål!! Läcker vid vänster och pyser lite på höger, så det verkar som jag tyvärr blir tvungen att kolla slangar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 Maj , 2021 Rapport Share Postad 9 Maj , 2021 När du drar ut slangarna. Försök att få med en drag tråd. Det är ett elände att få tillbaka slangarna. Jag har lyckats stoppa in en ganska hård ståltråd utifrån och in. Men man får fiska fram ståltråden med en liten näbbtång. Långt uppe under instrument panelen. Lite trixigt. Och man får ta en tråd för varje munstycke. De är ej ihop kopplade i ramen. Det görs innan de de går in. Så det är två slangar som skall gå i den trånga kanalen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 9 Maj , 2021 Rapport Share Postad 9 Maj , 2021 1,5mm2 flertrådig elkabel är oftast mjukare och följsammare än ståltråd, och använd tape att göra "änden" konisk när du ska dra tillbaka slangen igen, annars så fastnar det mot någon kant. Bra om man är 2 o den ena kan dra o den andra kan skjuta på, åt båda hållen, gjorde så när jag bytte slang mellan kylare och expansionskärl, men de sitter så nära så man "Når" båda ändarna själv. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 9 Maj , 2021 Författare Rapport Share Postad 9 Maj , 2021 Bra ide med drag tråd. Spolarmunstycket, är det bara bända upp, rakt upp eller skall det vridas något? Är hålet runt eller ovalt i plåten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Maj , 2021 Rapport Share Postad 9 Maj , 2021 Hålen i plåten är runda och det sitter plasthullingar på tappen, minns inte var eller hur många. Men dem vill gärna pajja när man är där och bryter.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 10 Maj , 2021 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2021 Stämmer!! Tog mod och bände till, visst kom munstycket ut,helt rätt Svana, hullingen pajad. Lägger ut en liten dokumentation när jag fått det " hela" på plats, till nytta för någon annan som behöver lite idéer. Som tur är fick jag höger att fungera utan större krångel. Tack för alla tankar och Goda råd 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 10 Maj , 2021 Rapport Share Postad 10 Maj , 2021 Vparts har nye munnstykker: https://vparts.se/no/volvo-140-160/reservdelar/torkarblad-spolning/spolarmunstycke-framruta-till-volvo-140-164-240-260-740-760-15021102.html 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hofors Postad 21 Juli , 2021 Rapport Share Postad 21 Juli , 2021 Är det verkligen rätt vinkel på de där? Jag köpte själv munstycken som var avsedda för nån Volvo personvagn, men jag fick slipa och mecka lite för att strålen skulle hamna rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 Juli , 2021 Rapport Share Postad 22 Juli , 2021 På personbilar sitter munstyckena längre från rutan och rutan lutar mer, men på min kommer strålen också långt ner på rutan. Vissa munstycken kan man justera, och et borde vara någorlunda lika hål för montage? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Juli , 2021 Rapport Share Postad 22 Juli , 2021 De där brukar man ofta få justera, Räcker med lite skräp i dem så går strålen fel, Fast montering , Ja då blir det ju jäkligare, Jag gillade de gamla med en liten stål pip på, som man kunde rensa rejält och böja till med tång, nu måste man ju fippla med en hård nål för att få till det. Senast jag bytte på äldre bil tog jag rens nålar till gas svetsen och nötte i hålen direkt, för att få de lite större, de fungerar lite som en fil om man har rätt modell. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 22 Juli , 2021 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2021 Spolarmunstycke Stämmer med mina erfarenheter. De spolarmunstycken jag köpte från Biltema fungerar inte Billiga men bortkastade pengar och ja då blir det inte så billigt! Köpte Tatangas modell för 85:- men har inte monterat munstycket... Broms-eländet och lite annat kom ivägen. Vindrutespolningen används inte så mycket, kanske bara på besiktningen (?). Det blir till att motionera spolningen så de inte kleggar samman. Lätt att deformera plåten så man bör banka till hålet innan man börjar krångla med slangar! Smörjnippel Ett annat lite irriterande problem var att en smörjnippel inte gick att trycka ut något fett i. Med tryckluft men inte smörjsprutan. Så det blev en smörjnippel också. Helt klart en bra investering för 15 kr. Nu går det hur lätt som helst men smörjnippeln ser inte lika ut som original nippeln. Stod och höll i en nippel i affären men vågade inte köpa något som inte såg lika ut. När Tatankas kom som vad den som i affären (väldigt lika) kan vara bra att veta till nästa nippel trilskas. Bra med Tatanka det som som kommer i paketet behöver man normalt inte ifrågasätta, passar , passar inte..., När jag kröp runt och klämde på kardan-nipplar så kände jag på någon mer och den satt helt lös. Kanske något att kolla. Troligen tar sprutan i och drar runt lite och kanske lossar på smörjnipplar Monterar nog munstycket i morgon. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 Juli , 2021 Rapport Share Postad 23 Juli , 2021 Ja smörjnipplar är förbrukningsvara, har både tum och mm hemma, krånglar en byt, bättre att få i fett än att fundera på om de är lika original, Byter ofta på redskapen på gården, den lilla fjädern och kulan i dem fastna så går det ej i något, visst de går i jord mycket, så lätt att det kommer in något och blockerar. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.