Gå till innehåll

TGB 30 låsbart tanklock


Rekommendera Poster

På förekommen anledning, var kan man köpa ett låsbart tanklock till en TGB 30?

 

Häromdagen var mitt tanklock avskruvat när jag kom ut till bilen :angry:

Som tur är verkar inget ha slangats men det är väl bara en tidsfråga nu när skitstövlarna fått nys :huh:

 

Jag har kollat överallt online efter lämpliga tanklock:

Dia: c:a 80 mm (ytterkant)

Fattning: bajonett

 

Det verkar finnas gott om låsbara tanklock men mestadels utan detaljinformation, och i en massa olika storlekar. Är det någon som fatt tag i något som passar?

IMG_1333.jpg

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omfattande diskussioner är jag inte säker på att det är värt besväret. Risken verkar vara överhängande att varje försök att skydda tanken riskerar att den istället blir skadad på något sätt. Om locket är låst kan de enkelt borra hål i tanken t.ex.

Så för närvarande har jag parkerat om bilen så att tanken är utanför mitt fönster så man kan ha lite uppsikt. Även om man i praktiken inte sitter där och stirrar....

Det vore idealiskt att ha någon vägg att parkera mot för att blockera åtkomst, men det saknas tyvärr.

Sedan får jag gå ifrån vanan att tanka fullt och bara fylla i det som behövs för varje aktivitet och se till att det bara är lite diesel kvar i tanken efter varje körning. Irriterande men görbart :(

 

Annars verkar ett alternativ vara att montera en viltkamera som förhoppningsvis kan föreviga utövarna medans brottet begås, och eventuellt skicka bilder till mobilen. Dessa kan kanske skickas till Polisen men mest troligt gör de väl ingenting i alla fall. De är ju små-pengar trots allt...

Än sån verkar kosta runt 2000 och jag är osäker på om det är värt besväret :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ganska vanligt fenomen för skogs- och anläggningsmaskiner. De förra parkerar ofta en bit in  i skogen. I Värmland omsätt några kubik i månaden, ev till alla långtradare från olika länder som passerar men det hörs förvånansvärt lite om att nån "Svart mack" finns.

 

Ett enkelt hänglås på huven kan ju skydda mot den som spontant vill "fylla på" med nånting men skapar inte för stora skador om nån vill stjäla diesel.

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

Bevola.

Kanske denna, annars har det flera storlekar och modeller.

https://www.bevola.se/tanklock-58mm-m-las-och-utluftning-13331.html

 

Hella har också.

Tror att det är denna.

https://www.autokatalogen.se/afw/karlstad/regno_search.do?country=SE&regNo=&freetext=8XY+004+734+001

Tanklock LT1 m luftning för LV

Art.nr.:8XY 004 734 001

 

 

mvh

JP

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...