Gå till innehåll

Lager axel


lumberjack

Rekommendera Poster

Hej nu har jag börjat att laga min tgb 1111.

Problemet är att oljan läcker ut ur portalen på bromsarna där bak, har köpt nya tätningar och ring. Min fråga är vad för verktyg som behövs för att pressa av lagret från axeln undrar om det är det som jag har på bilden eller något annat?

20210529_084112.jpg

20210529_084135.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag på liknade problem en för stor avdragare så den gick in med bara lite på kanten , sattes felvänd och sen värme och krypolja och andra sida gick den inte att köra felvänd så då gjordes samma variant men lite försiktigare har man banan på kan man låsa rullarna i nödfall, värme ger de extra hundradelen för att det ska lossa.  

DSC03015x.thumb.jpg.27658826209f2e959063de82365daec8.jpgDSC03014x.thumb.jpg.813a81ac1130f4695bd300d81a06a1f3.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-29 på 09:19, lumberjack säger:

Hej nu har jag börjat att laga min tgb 1111.

Problemet är att oljan läcker ut ur portalen på bromsarna där bak, har köpt nya tätningar och ring. Min fråga är vad för verktyg som behövs för att pressa av lagret från axeln undrar om det är det som jag har på bilden eller något annat?

20210529_084112.jpg

20210529_084135.jpg

Den i rätt storlek borde fungera. Kan vara lite trixigt att dra i hop den, så den får tag i inner ringen. Men som Eile skriver, lite värme kan göra det där lilla extra som behövs,

Skall lagret skrotas, rekommenderar jag att ta bort kulorna mm, svetsa på några klackar på inner ringen och slå av, då får du värme och något att jobba emot med dorn eller liknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen ska testa imorgon, det kanske blir ett nytt lager iallafall tror att det gammla sitter hårt. Jag kan inte hitta en större avdragarplatta än den som biltema har vad använder ni för att täta portalerna, biltema packningsklister?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...