Jump to content

Recommended Posts

Hej 

 

Har en tgb11 som jag inte får fart ljuset på. Allt ljus är dött, blinker, lampor fram samt bak.

 

Börjat ge mig på lamporna fram. Tog loss relä 23 och byglade mellan 30 och 87, då fick jag ljus fram. Bild nedan som visar hur jag gjorde. 
Svårt att sätta fingret på vad det kan vara, jag har bytt ut reläet mot ett annat utan resultat.

 

Har ni några ideér på rak arm?

 

Mörkläggningsbrytaren ser ut att vara orörd.
 

Bygla.png

Link to post
Share on other sites

Har du möjlighet att mäta?

 

Mörkerbelysningsbrytaren "sitter centralt" och är ofta misstänkt, men när du byglade så förbikopplade du bara reläet och körde ström genom mörkeromkopplaren så den "ligger rätt".  Rimligtvis saknar du /får inte fram + på 56 som är den som ska slå till via reläet's 86. Om inte + där får relät att dra har den dålig "jord" via 85. 

 

 

Så lägg + på 56, funkar inte det så komplettera med "ny"  stomanslutning på 85. Då borde reläet dra o tända lyset. 

Link to post
Share on other sites
13 hours ago, JDW said:

Har du möjlighet att mäta?

 

Mörkerbelysningsbrytaren "sitter centralt" och är ofta misstänkt, men när du byglade så förbikopplade du bara reläet och körde ström genom mörkeromkopplaren så den "ligger rätt".  Rimligtvis saknar du /får inte fram + på 56 som är den som ska slå till via reläet's 86. Om inte + där får relät att dra har den dålig "jord" via 85. 

 

 

Så lägg + på 56, funkar inte det så komplettera med "ny"  stomanslutning på 85. Då borde reläet dra o tända lyset. 

 

Stort tack för dina tankar!

Följde kabel 56 till brytaren för ljuset och ser att en kabel är fimpad från brytaren

 

Enligt elschemat ska det gå fem kablar till brytaren, en av mina är kapade, en av 56 kablarna nänligen. Ett steg närmare en lösning tro.. 

 

5 - kabel finns   tändningström (har 24 v här)

27 kabel finns

56 kabel finns

56 kabel finns EJ - går till relä 24. Se längst ner i bild, den röda ringen markerar kabeln jag saknar.

58 kabel finns

 

 

 

elschema.jpg

IMG_1075.JPEG

elschema png.png

Link to post
Share on other sites

Ser att ordningen inte överenstämmer med bilden nedan, är det någon som vet med sig att de sitter i samma följd som på schemat (är ju ingen portmarkering på ljusomkopplaren) 

enligt elschemat ska ljusomkopplaren endast ha fyra kablar, 5, 27, 56 samt 58 precis som min har. Dock ser man ju en avklippt snutt på min.

IMG_1075.JPEG

brytare.png

Link to post
Share on other sites

Nu måste jag nästan lusläsa el schemat, men år det inte en kabel som ger ström till belysningen i brytarna. och det där är sista brytaren på den raden. kan det vara så att den är klipt.

Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, H.Hansen said:

Nu måste jag nästan lusläsa el schemat, men år det inte en kabel som ger ström till belysningen i brytarna. och det där är sista brytaren på den raden. kan det vara så att den är klipt.

Båda kablarna med nummer 56 går till varsitt relä, ena går till relä 23 andra till 24. La en bild på elschemat ovan, klickar man ett par gånger på bilden får du den i fullstorlek.

 

Har iaf fått "ljustutan" att fungera, den går ju via stegreläet som klickar så fint när man blinkar med ljuset så då vet jag att det funkar som tänkt. 
Tror det som återstår nu är att ge relät 23 och 24 ström via port 86 på reläerna, utan dessa = inget ljus. 

Det är ju någon fårskalle som varit och klippt kablar, bytt plats osv så det är lite att härleda. Borde verkligen vara körkort på svagström också...

Link to post
Share on other sites

De reläerna som sitter vid säkringarna, nr 24 och 23 , har jag för mej styr ljuset. de är kända för att bråka och krångla, byt dem så har du nog löst ditt ljus problem. 

Link to post
Share on other sites

Bytt det ena, det i mitten. Väntar på relär från Patrik Fransson för att byta dom. Dock är jag 100 på att 56 på båda reläerna ger 0 volt så något måste dra en ny kabel från brytaren till reläet först.

Link to post
Share on other sites

Säkert enklast o byta som Eimsy säger, men har du mätt vad du har på 85 när du lägger 24V på 85? Alternativt klickar reläet?

 

Klickar det inte sitter det fast mekaniskt ELLER "dålig jord" på 85...

 

Standardrelä, vi 12V kan köpa på Btema, Swedol har både 12 o 24V.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 6/9/2021 at 9:52 PM, JDW said:

Säkert enklast o byta som Eimsy säger, men har du mätt vad du har på 85 när du lägger 24V på 85? Alternativt klickar reläet?

 

Klickar det inte sitter det fast mekaniskt ELLER "dålig jord" på 85...

 

Standardrelä, vi 12V kan köpa på Btema, Swedol har både 12 o 24V.


Får noll volt på 86 på båda reläerna så lär få noll på 85 också. Ska grotta i vart kablarna 56 från ljusbrytaren ska ta vägen, verkar som att de går vägen förbi någon kontaktdon innan de går till stift 86 på reläet.

Link to post
Share on other sites

Felsökt lite mer idag.

 

Kabel 23 från säkringsboxen går till mörkläggninsbelysningen, därefter går strömmen ut genom kabel 27 till ljusomkopplaren. Från denna (kabel 27) går strömmen vidare ut genom 56 till ljusreläerna. 

 

Jag har 24 volt vid kabel 23 från säkringsboxen men noll volt vid mörkläggningsbelysningen. Det verkar sitta ett skarvdon någonstans i bilen, vart sitter denna, ser en svart prick på elschemat. Verkar vara så att strömmen försvinner längs vägen. Ohm-mätte kabeln och oändligt motstånd så känns som den är fimpad.

 

Bifogar bild över min förklaring nedan. Borde jag dra en tjuv till mörkläggningsbrytaren direkt från säkringen där 23 sitter?

ljus.png

ljus2.png

Link to post
Share on other sites

Du har schema AlZn, på min sitter kopplingsstycket till vänster om reläerna, på tvärväggen mot kylare/ bromsoljeburkarna.

Är det en plåtis kanske det inte ser ut så.

Link to post
Share on other sites

Min är en delvis aluzink. Fotsteg är kvar men taket bak är aluzink.

 

Tänker jag rätt i övrigt? Mörkläggningsbrytaren kan ju faktiskt få ryka. Reläerna borde ju ha 24v så fort tändningen är på? 

Link to post
Share on other sites

Då är det plåt, fanns Al även på plåt, bl a paneler o tak. lZn är också plåt men kemiskt ytbehandlat

Fotsteget, urholkning "över" fotsteget i mellankupen, 90 graders vinkel på karossplåtens nederkant (perfekt smutshylla), torkare på strålkastare, träribbor på dörrarna o glödlampor indikerar plåt, de 3 första är "säkraste" tecknen, övriga kan ha byggts om vid tillfälle

 

Det ska bara finnas spänning fram på 86 när resp ska vara draget/till

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...