Gå till innehåll

övningskörningsbilsfunderingar


Rekommendera Poster

Dottern är nu gammal nog att hon borde tagit körkort redan, har varit motvals mot farsgubben och inte velat övningsköra.

Nu har hon tillslut kommit på att det kanske är onödigt att rebella fullt så mycket men numera har vi bara gröna antika bilar med manuell vxl låda och de är lite krävande övningsobjekt.

Funderar på en gammal och billig volvo eller saab som hon kan få var elak mot kopplingen i och ta de gröna fin bilarna lite senare.

En billig häck som dessutom är stor nog för stora hundar och är AWD vore inte så dumt kanske?

Det skall vara en sekundär/barn körd bil så krocksäker och tråkig är bara fördel.

Jag har tittat lite på en v70 xc på blocket från 2001, 19Kmil, verkar fin.

 

Det är ju fler här som verkar ha ungar i liknande ålder, har ni några förslag?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ändringar när de 3 utredarna är färdiga och det blir nog en överraskning för om körkort överhuvudtaget behövs om du bor någorlunda centralt och inte behöver färdas på motorväg . Har pratat med två av utredarna.  Man kan nog räkna med att inom city trafik där man ofta är begränsad till 40 och ibland upp mot 60 så är dyra bil körkort framöver helt överflödiga och nyare småbilar "citybilar" kommer att kunna gå att köra på moppekort. Har inte talat med den som håller i behörigheten men troligen blir det infört någon form av manöverprov- växla, backa, parkera osv..  men rent bilkörkort blir överflödigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, redan semi-självkörande bilar kommer att påverka kortkraven, redan en modern hybrid som i praktiken går att 1 pedalköra och där start i backe mm mm bara är en historisk parentes kvalar in för en ännu mer begränsad körkortsform än automat korten.

Men vi bor 2 mil utan för stan så ett litet tag till tänker jag att gamla häckar kan komma till sin rätt, dessutom vill jag få åka hängmatta i veteranbilen och för det måste minst en unge ta kort nog att köra runt klumpen på.

Så ut i trafiken med petmojsbil är ett krav från min sida. -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"dessutom vill jag få åka hängmatta i veteranbilen och för det måste minst en unge ta kort nog att köra runt klumpen på".

Vet inte om jag missat nåt men brukar du ligga i hängmatta under färd?   Vad som troligen händer är en internationell anpassning med blickarna mot usa mfl 16 år kort, utredare menar att moped mc olyckorna måste minska och hänvisar till den tidigare låga a-traktor statistiken (man har helt missat explosionen av ny registering och årets alla avåkningar viltolyckor mm som vi haft här, man har t.om krockat med hus långt ifrån väg)  och menar att detta är ett bättre alternativ för att nå nollvision i antal skadade, så det blir "ny ungdoms  "lätt bil " bilar då med årsmodell krav och höjd hastighet, (hur detta rimmar med nollvisionen att ta bort både vägtull krav och körkort krav i storstäder där trafikintensitet är som mest fattar inte jag)  Så har du inte motorvägsfart som krav så behövs inte bilkörkort längre om man nu ska tro dessa utredare som helt saknar konsekvenstänk däremot kommer man vilja ha kvar dragkroks kravet så att dessa körkortslösa  kan ta boggi husvagnen på semesterutflykt i maklig 60km fart på våra landsvägar.  Men nu verkar även dispens gå att söka för att framför traktor-city bil utan drag möjlighet.   Utredarna går bra att ringa upp via tvs sida. Ingen av de två jag pratat med var några stjärnskott direkt utan levde sina liv inom tullar bakom sina skrivbord.   Räkna med kraftig prisökning på lämpliga bilar för körkortslösa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter då som knasregler är på väg :(

arpopå hängmattan, jo, i KP-bilen sitter man alltid som en blivande våt fläck på väggen, om man inte lyckas gå sönder mot något annat på väg mot väggen i fråga.

Det blir inte värre krockmässigt om man ligger i en hängmatta i bollhavet jmf med om man sitter på träbänkarna....... alltså passagerare kan parkeras i tygstol. platt blir man hur som om man möter något stort nog för en signifikant decceleration av fordonet.

Uppmuntrar till en försiktig och eftertänksam körning. -_-

 

Men re volvon, 154 hkr är tråkigt trögt enl de självutnämda experterna på garaget sidan. Är det bra eller inte för nyblivna körkortsinnehavare tro?

Den äldsta kommer inte att köra fort ens om hon satts i en königsegg, är brist på hästar en risk då tro, motorvägspåfarter, omkörningar etc?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

154 hk er nok til hverdagsbruk. Vi har hatt 2004 XC70 med 163 hk diesel + automatgir, nå har vi 2010 XC70 med 163 hk diesel + automat. De bilene er kvikke nok i massevis.  Den store ulempen med 2001 V70XC er at den har viskosekopling til firehjulstrekket. Den er sein til å kople inn og er følsom for forskjellig dekktrykk på for- og bakakselen. I 2003 fikk den Haldex2-systemet. Haldex2 er mye bedre en det gamle viskosesystemet.

 

Det å begynne å vente på endringer i førerkortreglementet ville jeg ikke gjort. Ei sånn endring kan ta mange år.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix det tar inte många år det blir till årskiftet citat från media från Omar som var en av de jag pratat med "Omar Bagdadi tror att de nya föreskrifterna i bästa fall kan vara klara till årsskiftet".  Så inom  6 månader får Sverige ett nytt fordon i fordonsparken,  troligen blir det liknande finska "lätt bil" reglerna.  dvs småbilar 60km/H från 16 år - (15 år dispance ligger nog kvar) och senare tas strypningen bort om man behöver åka fortare och har tagit bilkörkort dvs man kan tillbaka registrar "lätt" bilen till "tung" bil igen när det behövs .     Så kontentan i storstäder blir:  En nya city bil:  60km/h inget krav på bilkörkort och man slipper alla dessa mopedister som trillar och kör på folk och ställer till olycksstatistiken.  Om moppar inte trimmas till 100blås skulle de inte skadas så allvarligt men utredarna vill hellre låta alla ungar ska ha bil det är säkrare för föraren,(dock inte för andra trafikanter och gående)  och man mångdubbla parkeringsutrymmerna vid skolor mm.    Ring tsv prata med dessa 3 utredare!!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          När jag var på besiktningen senast var en pappa där med en nyare volvo för regbesiktning till a-traktor, den var varvtals strypt och spärrad på 3+4 besiktnings killen underkände den eftersom man struntat i att spärra 5 så den gick såklart mångdubbelt för fort på 5'an,  och då beklagade sig pappan att nu rök lite till av grabbens barnbidrag peng . :o  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på volvo du , de är ok bilar, 

Men kolla som Kristaga skriver att du ej får en med "fel" drivning. köp en från 2003 och uppåt. Visst skatten är dyr på diesel, Tror det beror lite på årsmodellerna, min 2002 var det runt 8000 kr året på.

Såg att nyare typ 2006 var billigare. Skall du ha diesel så blir en "SUV" dyrare på en gång, sug efter dem både för overlanders, och andra, 

Bensin får du en lägre fast kostnad på. Oftast billigare att köpa med.  men de drar ju ofta lite mer, och i längden känns det som diesel blir billigare, om man skall ha en äldre bil. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bra val.

Tjejen har en V70. Drive. e et ser lite lustigt ut och är grönt. 

En 1.6 L diesel. 

Lite lägre än vanliga V 70.

Och jag tror fronten skiljer lite.

Den har en årsskatt på 1525 kr fast det är Diesel. 

Drar 0.53 blandad körning. Landsväg net mot 0,4

Man åker helt ok i den.

Jo grusväg med gräs i mitten är i bland det tuffaste den klarar av utan att skrapa i. Men Navaran väger ju upp det när vi skall ut på sämre vägar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...