Gå till innehåll

Funderingar kring besiktning/registrering av L3314 (903) 1962 års Valp


Rekommendera Poster

Hej valpen-entusiaster!


Jag har för något år sedan fått tag på en 903:a som jag håller på och förbereder för besiktning.
Bromscylindrar renoverade, bromsledningar bytta, all elektronik genomgången, ny generator, delar av avgassystem bytta.

Fortfarande rost på ett ställe i ramen och delar i karossen som måste fixas troligen.
 

Jag har lite funderingar kring hur ni lagligt rullar runt på vägarna?
Min är just nu registrerad som en Terrängvagn. Eftersom den har en tjänstevikt på 1600 kg (gränsen går vid 2000 kg tjänstevikt), klassas den som lätt terrängvagn och får inte köras på allmänna vägar. En tung terrängvagn får köras på allmänna vägar, om jag har förstått det rätt? Det fattas 400 kg.

 

  1. Vad har ni registrerat dem som?
  2. Innebär det någon skillnad vid besiktningen om den är klassad som terrängvagn eller lättlastbil/personbil? Andra krav osv?


Det är sån jävla telefonkö till transportstyrelsen och får inte tag på någon besiktningsman som har svaren/ ids svara.

Mvh Micke

235353711_365555118522547_8219123949816841491_n.jpg

Valpen.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon fördel att registrera som terrängvagn?

Såg att BUX126 var godkänd för 6 passagerare.

 

Jag frågade för länge sedan en besiktningsingenjör om att registrera om min valp till flera passagerare och om man tog bort lastförmågan kunde man registrera för upp till sex passagerare. 

Det krävdes dock ny registreringsbesiktning. Jag gjorde det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-17 på 17:26, Kjell Niklasson säger:

Min 3314 (BLE487) är reggad som lastbil, och eftersom totalvikten är 2450kg, blir det ju en lätt lastbil.

 

Tror aldrig jag sett någon som varit reggad som terrängvagn innan faktiskt?


Har förstått att de flesta är reggade som lastbil. 
 

På 2021-08-18 på 08:42, Volvo Laplander Camper säger:

Du ska ring din besiktningsingenjör och rådgör om regbesiktning.  Dessa har direkt servicenumer och du får det vid besök på stationen oftast servar en sån gubbe flera stationer.


Åkte till besiktningsstation och fick hjälp av en grym besiktningsingenjör. Visade sig att en nuvarande medarbetare och en tidigare hade ägt just den valpen tidigare. Fick reda på att den varit inregistrerad som lätt lastbil tidigare, vilket troligen räddar möjligheten med att kunna köra med den på vägar. Helt otroligt att han hade sparat papprerna på den och att de fanns kvar på stationen!!  Han ska återkomma med vad det bästa sättet att lösa problemet blir. 
 

På 2021-08-18 på 12:29, SBA111 säger:

Är det någon fördel att registrera som terrängvagn?

Såg att BUX126 var godkänd för 6 passagerare.

 

Jag frågade för länge sedan en besiktningsingenjör om att registrera om min valp till flera passagerare och om man tog bort lastförmågan kunde man registrera för upp till sex passagerare. 

Det krävdes dock ny registreringsbesiktning. Jag gjorde det inte.


Undrar över det jag med. 
 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 8/19/2021 at 8:05 PM, Miicke5 said:


Har förstått att de flesta är reggade som lastbil. 
 


Åkte till besiktningsstation och fick hjälp av en grym besiktningsingenjör. Visade sig att en nuvarande medarbetare och en tidigare hade ägt just den valpen tidigare. Fick reda på att den varit inregistrerad som lätt lastbil tidigare, vilket troligen räddar möjligheten med att kunna köra med den på vägar. Helt otroligt att han hade sparat papprerna på den och att de fanns kvar på stationen!!  Han ska återkomma med vad det bästa sättet att lösa problemet blir. 
 


Undrar över det jag med. 
 

 

Ännu märkligare. Den har alltså varit registrerad som lätt LB och blivit omreggad till TV. 

Lätt LB funkar ju bra för valparna, köra på väg, ingen återkommande  besiktning efter första besiktningen.

 

Om du får reda på varför den var registrerad som terrängvagn vore det kul att få veta orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2021-08-19 på 20:05, Miicke5 säger:


Har förstått att de flesta är reggade som lastbil. 
 


Åkte till besiktningsstation och fick hjälp av en grym besiktningsingenjör. Visade sig att en nuvarande medarbetare och en tidigare hade ägt just den valpen tidigare. Fick reda på att den varit inregistrerad som lätt lastbil tidigare, vilket troligen räddar möjligheten med att kunna köra med den på vägar. Helt otroligt att han hade sparat papprerna på den och att de fanns kvar på stationen!!  Han ska återkomma med vad det bästa sättet att lösa problemet blir. 
 


Undrar över det jag med. 
 

 

Så hur gick det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-23 på 08:51, SBA111 säger:

Ännu märkligare. Den har alltså varit registrerad som lätt LB och blivit omreggad till TV. 

Lätt LB funkar ju bra för valparna, köra på väg, ingen återkommande  besiktning efter första besiktningen.

 

Om du får reda på varför den var registrerad som terrängvagn vore det kul att få veta orsaken.

 

På 2021-08-31 på 22:42, Volvo Laplander Camper säger:

Så hur gick det?



Nu är den omregistrerad tillbaka till lättlastbil igen. Han som hade den innan mig använde den uppe i norra inlandet för att hämta skjutet vilt. Lite oklart vad besiktningsmannen menade, men jag uppfattade det som att han reggade om den till terrängvagn för att slippa behöva köra den till besiktningen, då han hade lång väg till den där uppe.

Måste fixa 4 st två:or innan den passerar en kontrollbesiktning:

1. Reflexerna i bak

2. Ljusbilden på halvljusen

3. En bit av en rambalk behöver bytas
4. Infästningen till dragramen. Behöver fästas till rambalken. (Alternativt att plocka bort dragkroken)

Roligt att det första besiktningsmannen sa var: Den är inte så dålig som man kan tro! Det märktes även att det var en tidigare besiktningsman som ägt den då rosten på karossen är fixad på precis rätt ställen för att gå igenom besiktning.


 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...